kraamzorg/controles na de bevalling

Oke, ik zal een ontzettende muts zijn, maar ik zit absoluut niet te wachten op al het gedoe na de bevalling. Ik vind het heel fijn dat er een kraamverzorgster komt om te helpen met het kindje en het huishouden enzo, maar ik zie nogal op tegen de controles voor mijzelf enzo. En dat is nogal apart, want ik ben absoluut niet preuts ofzo, maar het idee dat zo'n wildvreemde van alles moet gaan controleren elke paar uur... Ik zat in de info van de kraamzorg te lezen, dat ze een paar keer per dag je borsten, perineum, krimpen van de baarmoeder en evt. hechtingen enzo controleren.
Dat is natuurlijk ook belangrijk, maar van mij hoeven al die toestanden niet zo. Ik ervaar m'n zwangerschap niet echt als heel makkelijk, ik heb nogal wat lichamelijke ongemakken. Dus denk ik al die tijd al "dan de bevalling nog en dan is het klaar". Dat de bevalling niet echt een feest wordt, m,aakt me niet zoveel uit, maar blijkbaar is het daarna nog een tijdje pijnlijk/ongemakkelijk etc. Dat had ik me nog niet gerealiseerd eigenlijk. Beetje naief misschien...
Mikky
 
Hoi
Wat is perineum???

Omdat het je eerste kindje is heb je natuurlijk nog niet ervaren hoe die onderzoeken zijn. Het stelt echt weinig voor. Je borsten controleren ze niet hoor (tenzij en klacht hebt, of pijn hebt)
De baarmoeder controleren is een kwestie van even op de buik drukken en voelen. Nou, perineum weet ik dus niet. En hechtingen: misschien krijg je die wel helemaal niet joh!
Alles gebeurt maar een keer per dag. Behalve temp. dat is meestal twee keer.

En ja, na de bevalling voel je je nog niet echt lichamelijk 100%. De één heeft weinig last en de ander weer veel. Je voelt van onderen helemaal beurs, zitten is niet altijd fijn. ALs je hechtingen hebt kan het ook pijnelijk zijn. Maar deze klachten heeft iedereen weer in een andere mate, of helemaal niet(?...)
Je kunt heel moe zijn en wat van de wereld, maar je kunt ook je best fit voelen en misschien later op de dag even wat moe. Het is maar net wat je hebt meegemaakt tijdens de bevalling. Borstvoeding moet op gang komen, dit kan vervelend zijn (stuwing, pijnelijk) en misschien komt het moelijk op gang, maar ook dit hoeft niet!
Er zit niks anders op dan dit alles maar over je heen te laten komen, meer kun je niet doen. En alles lost zich echt vanzelf wel weer op. Daar heb je onder andere ook een kraamverzorgster voor, zij helpt je hierbij ook.

Heel veel succes en sterkte
 
Hoi,

Nou, ik kan je vertellen als je een bevalling gehad hebt, dat het je dan echt niet meer interresseert wie er naar jou onderste kijkt hoor.
Tijdens mijn bevalling hebben er 3 mensen met hun vingers in mijn vagina gezeten. Dat doet je op dat moment echt niks. Ik kon me voor die tijd ook niks bij voorstellen en leek mij echt heel naar dat er een ander en vreemd mens op je intiemste plekje moet zijn.
Tijdens de kraamperiode vond ik het ook niet erg, ze hebben er ook niet echt aan gezeten alleen geleken, en dat was ook neit zo vaak hoor, volgens mij niet eens iedere dag. Daar moet ik wel bij zeggen dat ik geen hechtingen had. Ze heeft me het zelf ook laten zien d.m.v. een spiegeltje. Ik had er ook een stagaire bij, dus werd alles extra bekeken. Aan mn borsten heeft ze volgens mij nooit gezeten, wel naar gekeken om de stuwing in de gaten te houden. Naar mn anus hebben ze nog nooit gekeken, ik zou ook niet weten waarom, ik bedoel, wat heeft dat dan met de bevalling te maken? Tempraturen mocht ik zelf doen.
Ik heb het helemaal niet als naar ervaren. Het is juist ook fijn als iemand je verplicht om te gaan rusten.

Ik hoop dat je een beetje gerustgesteld bent,

Groetjes, Ris
 
Nee je bent niet echt een muts hoor!! Ik dacht ook dat wordt heel vervelend en genant tijdens mijn eerste zwangerschap. Maar tijdens de bevalling wordt er al zoveel naar je onderkantje gekeken dat je er niet zo meer mee zit en op een gegeven moment wordt het iets heel normaals. Zeker als je gehecht bent moeten ze controleren of het allemaal goed gaat en niet gaat ontsteken, het is gewoon iets wat dagelijks (in ieder geval bij mij) even nagekeken wordt en dan is dat net zo normaal als de rest vind ik! En je baarmoeder kunnen ze gewoon aan je buik voelen dus je hoeft echt niet zo vaak je broek te laten zakken hoor!!

Succes,
Keesje
 
Hai,



Ik had dat gevoel ook hoor. Ik had tot 41 wk nog geen inwendig
onderzoek gehad   maar toen moest ik er toch echt aan geloven. Mijn
bevalling is ingeleid en op dat moment was ik zo nieuwsgierig naar mijn
baby dat het me allemaal niets kon schelen als ze maar zorgde dat het
gezond ter wereld kwam. Daarna was ik moe, beurs en helemaal in de
wolken van mijn baby dat het me niet kon schelen.



Met de kraamverzorgster had ik heel snel een band want zij was de
deskundige. Ze verwende me met beschuitjes op bed en daardoor had ik er
geen problemen mee dat ze een keer per dag keek of alles goed genas
daaronder.



Nu ben ik zwanger van de 2e en moest ik even slikken toen ik met 9 wkn
een inwendige echo kreeg. Hetzelfde schaamtegevoel was toch weer terug.



Veel succes

Anne





 
Terug
Bovenaan