Kraamzorg - daadwerkelijk minder?

Ben even benieuwd; hoeveel van jullie pasbevallen mama's hebben nu inderdaad minder kraamzorg gekregen vanwege de vakantiedrukte e.d.? Na al die nare brieven, voorspellingen en dergelijke die we maanden geleden hierover kregen ben ik wel nieuwsgierig hoe het in de praktijk is uitgepakt...

En als je minder hebt gehad, werd dat op een andere manier gecompenseerd? (mijn kraamzorgorganisatie heeft beloofd om bij minder kraamzorg wel een andere medewerker voor huishoudelijk werk te sturen om het te compenseren en op te vangen).

Maar goed, ik wacht nog op m'n baby en dus ook op de kraamzorg!

Jacoline (40+4).

Ik was een van de gelukkigen die 49 zou krijgen, en uiteindelijk heb ik zelfs 53 uur gekregen omdat de borstvoeding niet aansloeg. Ik ben toen op dag 5 gestopt met de borstvoeding, maar mocht de extra uren wel houden.
groetjes Jacky

Ik heb 37 uur gekregen, maar dat kwam omdat ik 2 dagen in het ziekenhuis heb gelegen, dus die uren worden er afgetrokken.
Ook gewoon 1 kraamhulp gehad en de uren waren verspreid over 6 dagen.

Hallo!!

Nou bij mij was de kraamzorg inderdaad vele uren minder.
Ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gekregen en toen Jari mee naar huis toe mocht op maandag heb ik uiteindelijk nog maar 3 dagen kraamhulp gehad van in totaal 8 uur.
Dus bij ons was het vrij weinig.
Ik hoop dat, dat bij jullie niet het geval zal zijn.
En succes met de laatste loodjes.

Liefs Fabiënne

quote: Fabienne21 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('04-09-2008 13:13:24'));

Hallo!!

Nou bij mij was de kraamzorg inderdaad vele uren minder.
Ik heb 2 dagen in het ziekenhuis gelegen en toen Jari mee naar huis toe mocht op maandag heb ik uiteindelijk nog maar 3 dagen kraamhulp gehad van in totaal 8 uur.
Dus bij ons was het vrij weinig.
Ik hoop dat, dat bij jullie niet het geval zal zijn.
En succes met de laatste loodjes.

Liefs Fabiënne

Ik heb in totaal 43 uur kraamzorg gehad, had recht op 49 uur door extra geïndiceerde uren voor bv wat niet vlot verliep en fysieke niet zelf redzaamheid of zoiets. Stef is op dinsdag in het zh geboren, op woensdag mochten we naar huis, dus 1 dag minder kraamhulp.

In het ziekenhuis zeiden ze al dat het kon zijn dat er geen kraamhulp zou kunnen komen woensdag. Mijn reactie: kan me niet bommen hoe ze het regelen, maar er komt zeker wel iemand die ons minstens op weg helpt voor de eerste nacht. Eenmaal thuis kwam er gewoon een kraamhulp voor een aantal uren die dag. Op donderdag kreeg ze te horen dat ze er een tweede gezin bij kreeg. Ze was hier zelf ook helemaal niet blij mee. Vanaf vrijdag zouden we een "helpende" krijgen (een huishoudelijke hulp) voor 2 uur per dag. Alleen op zondag zou zij niet komen. Helaas maandag kregen we een telefoontje dat ze ziek was. We konden iemand anders krijgen, maar dat wilden we zelf niet. We hadden inmiddels wel genoeg vreemde gezichten in huis gehad, zeker ook voor ons zoontje van 2. Hierdoor dus 6 uur minder gehad. Wij hadden de luxe dat onze ouders bij konden en wilden springen.

Al met al hebben we 5 uren kraamzorg per dag gehad, wel 1 dag extra omdat ik door de bv en een heel laag hb zo zwak was dat ik pas op de 7e dag even naar beneden was geweest. Op de 6e dag ben ik gestopt met bv en vanaf dat moment begon ik goed op te knappen en nam de kraamhulp op woensdag met een gerust hart afscheid.

Groetjes,
Susan

Wat naar dat je zoveel verschillende gezichten hebt gezien, fijn dat je nu begint op te knappen.

Ik had níet zo'n brief gehad, maar heb wel het effect gemerkt. We kregen wel de volle 49 uur, maar verdeeld over minder dagen. Op zich prettig dat ze lange dagen bleven, maar nu zit ik dus op dag 7 voor het eerst zonder kraamzorg en ik ben nog niet eens beneden geweest.

We hebben in totaal 2 verschillende kraamzorgen gehad, wel jammer die wisseling, want de 2e moet toch weer "inwerken" in je huis en heeft veel vragen waar dingen zijn of hoe je het wilt, en bij de 1e had mijn man dat allemaal met haar geregeld, maar die was alweer werken toen de vervanging kwam.

Verder hadden ze niet snel genoeg iemand gebeld toen de verloskundige ze opriep, dus mijn kleine was er al toen de kraamzorg arriveerde.

De kraamzorg op zich vond ik heerlijk, ik zou ze graag nog een weekje houden!

Hey,

Ik heb helemaal niets gemerkt van die minder uren die voorspeld waren.
Ik had recht op 69 uur. ( 49 uur + 20 uur extra omdat ik bij de izz verzekerd ben )
Heb uiteinelijk maar 32 uur gehad omdat ik zelf vond dat ik er niet meer nodig had.
Ze hebben dus mensen de stuipen op het lijf gejagen terwijl ( in mijn situatie ) dat helemaal niet nodig was.
Maar goed, alles is dus goed gekomen.

Groetjes Mootje

Terug
Bovenaan