Kraamzorg

hoi,
de verloskundige heeft ons aangegeven dat kraamzorg regelen op tijd moet gebeuren. Nu hebben wij hier van de week naar gekeken.
Volgens onze (basis) verzekering hebben wij recht op een vastgesteld aantal uren, maar zijn wij wel verplicht om een minimale eigen uur bijdrage te betalen van 4,30. Uitgerekend zouden wij voor kraamzorg uit eigen zak dan iets meer dan 210 euro kwijt zijn.

Prima natuurlijk, maar wij twijfelen eerlijk gezegd of we wel kraamzorg willen. Ik vind een vreemd persoon niet perse prettig om om me heen te hebben, maar begrijp wel dat ze ons vanalles zou kunnen leren.

Inplaats hiervan denk ik eraan om mijn moeder te vragen om een tijdje te komen helpen. ze heeft geen baan, ik heb haar graag om me heen, en ze heeft ons groot gebracht, dus niet vreemd met kinderen. daarbij op geteld, besparen wij 210 euro..

Wat is jullie advies ?

Ik snap dat je kan schrikken van dat bedrag en het liefst gaat besparen. Alleen is een kraamverzorgster er niet alleen om jou dingen te leren. Ze controleert onder andere ook je eventuele hechtingen, of je temperatuur goed is, of je baby goed groeit en niet teveel afvalt, je baby verder gezond is (mijn kleine was de 1e dagen erg geel wat met de dag erger werd. Ik was blij dat zij ingreep want zelf zie je dat op zo’n moment minder goed dan zij), controleert of je baarmoeder weer goed terug op zijn plaats komt. Allemaal dingen die je moeder vast ook kan, maar minder goed zal zien dan je kraamverzorgster. Daarnaast heb ik geen idee of je het uberhaupt kunt weigeren.

Bel eens met je zorgverzekering. Bij sommigen kun je je polis tussentijds wijzigen ivm zwangerschap. Ik had eerst alleen de basis bij ohra, maar tijdens mijn zwangerschap is deze verhoogd voor tot 2 maanden na de uitgerekende datum. Het koste me iets meer in de maand, maar mijn kraamzorg werd volledig vergoed. Net als mijn in 1e instantie poliklinische bevalling, helaas werd dit uit eindelijk 1 met medische indicatie. Succes, en natuurlijk gefeliciteerd!! 

Hoi,
Ik ben zwanger van me 1ste kindje dus ik begrijp je vraag want dat had ik ook. Me moeder raadde me het wel aan, ze had zelf ook kraamzorg. 
Ik heb aanvullende pakket genomen bij mijn zorgverzekering voor et kraampakket als kraamzorg. 
De eerste weken gaat het zwaar voor je zijn, omdat je moet herstellen van de bevalling. Je vriend of partner heeft maar voor een korte tijd (vergeleken met jou) verlof dus na de 1ste week moet tie weer werken waardoor jij met alles blijft zitten terwijl je nog aan het herstellen bent. 
Je kan je inschrijven want je hebt toch een intakegesprek voor je gaat bevallen. Als et je niet bevalt kan je nog zeggen dat je hun niet wilt. 
Nederland is (volgens mij) de enige land waar kraamzorg wordt aangeboden en deels wordt vergoed.
Ik zou een beetje lezen naar ervaringen en een research doen naar kraamzorg bij jou in de buurt, voor je de beslissing neemt.
Succes en geniet van je zwangerschap! 

@grietje24: thanks, ik had er helemaal niet aan gedacht dat ze natuurlijk voor meer komen dan op weg helpen. Ik doe het niet perse om te besparen hoor, maar ik had gewoon het idee dat het misschien wat overbodig leek terwijl er een oma zit te springen om te helpen, die ik dan ook nog eens graag om me heen zou hebben.. 
Ik ga de zorgverzekering maar eens even contacten wat de mogelijkheden zijn, zou in meer opzichten namelijk voordelig kunnen zijn als we iets in pakket omhoog gaan. dankje voor je antwoord :) 

@lady'smom: voor ons ook het eerste kindje. In december de zorgverkering vernieuwd, en mijn man zei nog, och kraamzorg dat hoeven we niet aan te passen toch? zo snel zal t niet gaan.. En bam.. Januari blijk ik al zwanger te zijn. 
Ik ga morgen gewoon maar even contact opnemen, had al wel een kraamzorg instantie gevonden waar ik een goed gevoel bij heb, en neem daarna ook even contact op met de zorgverzekering om te kijken of er iets aangepast kan worden in het pakket zodat er misschien toch eht een en ander vergoed wordt. die 210 euro kunnen wij prima betalen, dat is het probleem niet, maar ik dacht dat het misschien weggegooid geld zou zijn, en dan stop ik het liever in het potje van onze baby als die geboren is zeg maar..  

Het is echt geen weggegooid geld, wat hier al eerder genoemd is, ze doen veel meer dan alleen jullie op weg helpen. Jij zit helemaal op een roze wolk en ziet inderdaad niet als je kindje geel wordt hun houden dat zo goed in de gaten. Ik vind het echt heerlijk die kraamhulp, je bouwt heel snel een band met zo iemand op en als degene je niet bevalt kan je altijd nog iemand anders nemen. 
Je weet natuurlijk niet wat voor bevalling je hebt, mijn schoonzus werd best wel ziek na de bevalling dan is een kraamhulp wel prettig die je temperatuur en alles goed in de gaten houdt. Ze houden ook alles bij in een boek. Vertellen je hoeveel voeding je mag geven als je flesvoeding doet dan, ik wist dat soort dingen allemaal niet en ik denk mijn moeder ook niet.. 

Hallo,
Ik reageer ook even. Ik ben namelijk zelf kraamverzorgende. Wat al eerder gezegd is, wij doen meer dan alleen je op weg helpen. Met name de medische kant is daarbij erg belangrijk. De gezondheid van je kindje en jezelf staat voorop! 
Je hebt idd recht op een aantal uren. Die uren staan landelijk vast in een protocol. 49 uur bij borstvoeding en 45 uur bij kunstvoeding. Je hebt echter nog een keuze, namelijk de minimale zorg, dit is 24 uur. Dat komt neer op 3 uur per dag. 
Toch zou ik je willen adviseren om voor de volledige zorg te gaan. In 3 uur per dag kunnen wel de medische controles gedaan worden. Maar er wordt ook veel voorlichting gegeven. Tuurlijk heeft je moeder ervaring met kinderen, maar de adviezen van nu zijn erg verschillend te opzichte van jaren geleden. Daarbij weet ik niet wat voor voeding je wilt gaan geven maar mocht je voor borstvoeding kiezen dan is professionele begeleiding daarbij wel belangrijk. De kraamverzorgende is daar voor opgeleid en weet precies waar ze op letten moet.
Ik hoor vaker van gezinnen dat ze er tegenop zagen, een vreemde in huis, maar zijn achteraf vaak heel blij met de zorg die ze hebben gekregen. En geloof me, 6 uurtjes per dag zijn zo voorbij! En mocht het nou zo goed gaan dat je het met minder kan doen dan kunnen de uren in de kraamweek altijd nog bij gesteld worden.
Ik hoop dat ik zo een beetje heb kunnen helpen door het misschien allemaal wat duidelijker te kunnen maken! 

Terug
Bovenaan