Kraamzorg

Hoi allemaal,

Vorige week kraamzorg aangevraagd nadat ik mooie termijn echo had.
Ik ben uitgerekend begin augustus.

Nu kreeg ik een reactie van het kraambureau dat het in augustus ontzettend druk is. Er is ondercapaciteit van kraanhulpen en daarom maar 3 uurtjes kraamzorg per dag kunnen geven. Dit i.p.v 6!
Dit is dus de helft minder dan waar ik recht op zou hebben. Nu is het niet zo dat ik perse die 6 uren wil. Dit zal mijn 2e zijn dus weet wel hoe de verzorging gaat. Alleen bij de eerste had ik een ks met een zeer moeizaam herstel door o.a zwaar bloedverlies. I.p.v 6 dagen is de kraamhulp 10 dagen geweest ( extra medisch aangevraagd). Ik kon de eerste 10 dagen echt niks.
Nu ben ik bang dat dit misschien weer gebeurd....ik hoop op een natuurlijke bevalling maar je weet het niet ,heb ik dan wel recht op meer uren ondanks dat ze ondercapaciteit hebben van kraamverzorgenden?

Wie kan hier een antwoord op geven.

Geen idee! Maar zijn er geen andere kraam zorg bureaus in de omgeving? 
Wellicht kan je verloskundige ook hier antwoord op geven? 

Hoi hoi,

Ik herken het! Mijn eerste kwam ook in aug. Maand waar weinig personeel was en aangezien ik Neonatologie verpleegkundige ben vroeg ze mij toen of het een probleem was dat ik minder uur kraamzorg zou krijgen.
Want ookal was het mijn eerste veel dingen wist ik al. Heb toen aangegeven dat dat prima was.

Uiteindelijk spoedkeizersnee en ook complicaties en kreeg alsnog de extra kraamzorg waar je medisch gezien recht op hebt. Dus 10 dagen en volle uren.

Dus zou je niet te druk maken hoor ze regelen het dan wel!

Volgens mij is dat zo'n beetje hun standaard antwoord tegenwoordig..

Ik ben 2x bevallen, in 2017 en 2019 en Ik kreeg precies hetzelfde te horen. Het is druk en we hebben misschien niet genoeg personeel. Mijn zusje is 6 weken terug bevallen, ook zij kreeg dit van tevoren te horen. Volgens mij zeggen ze t gewoon om zichzelf in te dekken ofzo.

Ik heb bij beide kinderen 24 uur kraamzorg gehad, maae dat was NIET omdat het zo druk was, maar omdat ik het wel prima vond. De eerste dag een hele dag, daarna ochtendjes.

Ik vond het heerlijk dat ze weer de volgende gingen om 13:00u, ik vond kraamzorg niet zo'n must. Het ging goed met mij en mn baby's en de kraamzorg deed toch niet zoveel. Ook met mn oudste dochter deden ze weinig aan verzorging, alleen het hoognodige. Dus mn man moest alsnog thuis zijn om voor haar te zorgen. Dus die 24 uur vond ik meer dan genoeg.

Maak je er niet te druk om, mocht het écht druk zijn, krijg je alsnog de zorg die je nodig hebt! En zeker als je een bevalling met complicaties hebt of moeite met voeding etc, komen ze gewoon!

Bij mij kwamen ze minder uren door onderbezetting door corona, maar is wel extra dagen geweest omdat we dat nodig hebben. Dus als er een reden is waardoor je meer uren nodig hebt zullen ze dat echt wel regelen. Maar dan misschien meer verschillende hulpen. Vonden wij niet erg.

Misschien kan een kleinere kraamzorg organisatie meer voor je betekenen. Die werken vaak met zzp-ers om er van verzekerd te kunnen zijn dat ze de uren kunnen garanderen. Ik weet niet in welke omgeving je zoekt. Zelf heb ik kraamzorg madelief die op deze manier werkt zij werken in omgeving Dordrecht.

Terug
Bovenaan