Kraamzorg

Hallo allemaal,

Ik las net in de folder van mijn zorgverzekering, dat ik kraamzorg kan krijgen voor een periode van 8 dagen, met een minimum van 24 uur ( verdeeld dus over deze 8 dagen ). Nu dacht ik altijd zelf dat dit 10 dagen was?? Of was dit vroeger zo?? Maar goed het is nu dus 8 dagen, en nu is mijn vraag hoe hebben jullie dit gedaan, hoeveel uren over hoeveel dagen?? Ben zwanger van de 1e, dus heb hier helemaal geen ervaring mee. Iedereen zal het anders doen natuurlijk, maar wil graag jullie ervaringen horen! Alvast bedankt voor jullie reacties. Groeten Jos.
 
Hoi Jos, 24 uur verdeeld over 8 dagen is erg weinig ( ws Agis??) Je kunt uren bijkopen al is dat erg duur, hopelijk heb je iemand in je buurt die je ook kan helpen met de huishoudelijke taken, want als je man dat er ook bij krijgt is het voor hem ook veel!! Ik ben zelf kraamverzorgende en nu bijna 27 weken zwanger, gelukkig vergoed mijn verzekering tot max 64 uur, maar ik heb 40 uur gevraagd en als er medische redenen zijn kan dit altijd uitgebreid worden (mijn collega komt, dus ik weet ook wat ik aan haar heb).
 
Omdat ik vantevoren geen idee had hoe ik me zou voelen na de bevalling (was ook de 1e) heb ik gewoon het maximum aangevraagd.
Degene die ik aan de lijn had vertelde me dat het eventueel wel mogelijk was om op het moment zelf minder kraamzorg te nemen, maar dat meer uren meestal niet mogelijk was (ivm personele problemen).
Nou, ik ben bijzonder blij geweest met mijn kraamhulp. Ik had een flinke knip met scheur, dus veel hechtingen, en de eerste dagen heb ik haar hulp echt keihard nodig gehad! De laatste dagen was het aantal uren dat ze kwam ook minder (paar uurtjes per dag) en dat was toen ook wel genoeg.

Goede zwangerschap nog,

N.
 
ik had 3 uur per dag aangevraagd, en heb daar echt spijt van gehad~!!! als je het maximum kan krijgen( 8 dagen 8 uur per dag met aftrek van evt dagen in het ziekenhuis) zal ik dat zeker doen! je dnekt wel ik heb ook nog een man maar laat die maar lekker vrij nemen als d ekraamhulp weg is, achteraf blijkt vaak dat je te snel te veel bent gaan doen, ik ben nu een jaar verder en nog niet helemaal in vorm, neem het er van!!!!
 
Hoi,
Ik ben ook zwanger vd 1e dus echte ervaring heb ik zelf niet maar ik heb wel een paar kraamverzorgsters in de familie en zij raadden me aan om je aan te melden voor 'maximale zorg'. Je weet ten slotte nooit hoe je je voelt na de bevalling. De vk raadde me hetzelfde aan dus ik heb maar naar ze geluisterd.
Volgens mij was het vroeger 10 dagen omdat dat ook de periode was dat je 'bed moest houden' als kraamvrouw. Bij ons wordt het straks ook 8 dagen, zal wel de nieuwe standaard zijn.
Succes met je zwangerschap en als je je nog niet hebt aangemeld voor kraamzorg: snel doen!
Groetjes, Marielle
 
wij verwachten nu onze 4e en vragen hele dagen. bij de 3e hadden we 24 uur. dus 3 uur per dag. ze zijn er dan alleen voor moeder en kind. mijn man had die week vrijgenomen maar het was voor hem wel zwaar. we betalen nu meer maar dat is het ook waard.
 
hoi jos.
Ik had bij de eerste voor 8 dagen volledige kraamhulp.
In het begin had ik wel zoiets van de hele dag een vreemde in je huis die aan jou spullen zit ik vond het idee maar niks.
Maar mijn verloskundige had het me wel aanbevolen want had je vragen of was er iets dan was de kraamhulp er om je te helpen zowel met de baby als met jezelf. Na de eerste dag was ik er al aan gewend en ik vond het fantasties het leek wel of ik in een hotel was in mijn eigen huis ze hielp met alles zelfs mijn man hoefde niks te doen.
Ik had echt een geweldige kraamhulp,ze is zelfs nog twee dagen langer gebleven omdat ze anders voor twee dagen naar een ander gezin moest.
Wat hebben we gehuild toen ze weg ging wij maar zei ook.Nu ben ik zwanger van de tweede en ook nu weer heb ik volledige kraamhulp aan gevraagt.Ik kan het je zeker aan raden voor al bij de eerste dan is alles zo nieuw en vreemd en er komt zoveel op je af dan is het toch fijn dat er iemand in huis is die antwoord heeft op je vragen.Natuurlijk is de beslissing aan jou.Sorry dat mijn verhaal zo lang is maar ik hoop dat je er wat aan hebt.
groetjes en genietse van je zwangerschap.Lindy
 
Mij is verteld: vraag vooraf de maximaal haalbare hulp aan. Je kunt ter plekke altijd minderen. Maar meer hulp krijgen dan van te voren aangevraagd is vaak een hele toer. En je hebt wel wat anders aan je hoofd op dat moment!

Maximaal kwam in mijn geval neer op acht dagen van acht uur. Uiteindelijk zijn we acht uur gekort vanwege personele problemen.

Als je een goeie hebt maakt ze zich echt nuttig, al die uren!

Succes!
gr Miriam
mv Lizzy (29-06-2004)

PS: vraag even naar je eigen bijdrage. In mijn geval was dat € 3,50 per uur...
 
Terug
Bovenaan