kraamzorg

hallo
als je bent bevallen krijg je 8 dagen kraamzorg (dat weet ik ) maar hoe zit dat nou als je kindje eerder komt en een tijd in het ziekenhuis moet blijven ? noem maar iets bijvoorbeeld 2 weken
krijg je dan de kraamzorg waneer je kindje thuis komt of moet je het dan zelf oplossen??

Hangt ervan af, mijn verzekering had regels voor kraamzorg als je in het ziekenhuis bevalt, dag zieken huis is min een dag kraamzorg, even je polis nakijken dus

Ik heb zelf na mijn eerste bevalling samen met mijn kindje 10 dagen in het ziekenhuis gelegen. Omdat mijn kindje langer dan een aantal (bepaald de verzekering) dagen op de couveuseafdeling lag, maakte ik nog aanspraak op een paar dagen kraamzorg. Je hebt ook niet zoveel meer nodig dan, omdat je in het ziekenhuis al uitgebreid begeleid wordt met alles!

in principe gaat kraamzorg in vanaf de dag dat het kind geboren is om je in de gaten te houden en wegwijs te maken in het moederschap. ALs je pas na 8 dagen weer thuis komt heb je pech en geen recht meer op kraamzorg. helaas.

Hallo,

Je moet inderdaad eerst bij je verzekering navragen hoeveel kraamzorg hun verlenen.
Meestal is dat 64 uur in 8 dagen.
Ikzelf ben in het ziekenhuis bevallen en moest (helaas) 2,5 dag blijven.
Toen ik naar huis mocht, moest ik zelf de kraamzorg bellen en zeggen hoe laat ik thuis zou zijn, dan zou er ook iemand zijn van de kraamzorg.
De uren die ik in het ziekenhuis heb gelegen hebben ze van de 64 uur afgehaald en zo had ik nog recht op 48 uur.

Groetjes van Mieke

Volgens mij is het per situatie en verzekering verschillend. Zelf lag ik 4 dagen in het ziekenhuis en kreeg alsnog 6 dagen kraamzorg. Al met al dus 10 dagen hulp, ipv de beschreven 8.

Hoi,

Ons zoontje is 2 maanden te vroeg geboren en heeft dus ruim een maand in het ziekenhuis gelegen voor hij naar huis mocht. Ik zelf ben na de bevalling maar 1 dag in het ziekenhuis gebleven. Het ziekenhuis heeft mij toen gewezen op de "uitgestelde kraamzorg". Ik kon kiezen tussen kraamzorg als ik thuis kwam, maar dat vond ik niets omdat ik zo vaak mogelijk naar die kleine wilde en dat zou door een kraamhulp niet kunnen. Of anders uitgestelde kraamhulp. In de meeste gevallen komt de kraamhulp dan 3 dagen een paar uur (3 of 4) om je na de thuiskomst van je kindje toch nog een beetje op te vangen. In het ziekenhuis is alles altijd voor je geregeld, maar in je eigen huis is alles vaak net even anders. Ze proberen dan je met een aantal praktische zaken te helpen als je kindje thuis komt. De meeste dingen leer je in het ziekenhuis wel, maar net even de andere dingen of toch nog even een was doen of de wc schoon maken, zodat je zelf even lekker met de kleine bezig kunt.

Hoi,

Samen met m'n zoontje heb ik een week in het ziekenhuis gelegen en officieel nog maar 1 dagje kraamzorg dus.
Maar aangezien ook m'n zoontje op medische indicatie in het ziekenhuis lag hadden we recht op 2 dagen extra.

En bij een vriendin kwam het kindje ook veel te vroeg en zij kreeg nog 2 dagen kraamzorg toen hun kindje eindelijk thuis kwam

Terug
Bovenaan