kraamzorg

Hoi meiden,

Ik heb a.s. maandag het intakegesprek met de kraamzorg en bij het plannen van de afspraak werd al gevraagd of ik op de hoogte was van het tekort aan kraamhulpen in de periode dat ik ga bevallen.

Ik heb vandaag mijn zorgverzekeraar gebeld (cz) om te vragen of zij, indien ik inderdaad minder kraamhulp krijg, gewone huishoudelijke hulp ook vergoeden. Dat doen ze!!!!!!

Ik kan naast de kraamzorg max. 16 uur huishoudelijke hulp vergoed krijgen, afhandelijk van het aantal uren kraamzorg dat ik krijg. Voor de huishoudelijke hulp hoef ik geen eigen bijdrage te betalen.

Het is natuurlijk nog niet optimaal, maar ik ben hier in elk geval wel blij mee.

Vraag dus bij je zorgverzekeraar na of je huishoudelijke hulp vergoed kunt krijgen als je minder uren kraamzorg krijgt dan waar je normaal gesproken recht op hebt.

Verder weet ik dat ik kan rekenen op de hulp van ouders en schoonouders, dus hier wordt het allemaal wel goed opgelost.

Groetjes,
Susan

Ik heb vorige week een brief gekregen van CZ met dezelfde mededeling. 24 uur kraamzorg en 16 uur huishoudelijke kraamzorg, volledig vergoed. Ik heb volgende week mijn intake en ik ben benieuwd wat zij er over te zeggen heeft, want bij het maken van de afspraak heeft ze er nog niets over gezegd.

Weet jij al wat je allemaal gaat vragen aan de kraamzorg? Het is voor mij mijn eerste kindje en ik vind het best spannend, om maar 3 uur per dag kraamhulp te krijgen...

2 jaar geleden bij ons zoontje Tijs heb ik de normale kraamzorg gehad plus behoorlijk wat extra uren omdat ik borstvoeding wilde geven, wat  best wat problemen gaf, plus nog wat andere minder fijne dingen. Ik ga dus o.a. vragen hoe ze omgaan met de begeleiding van de borstvoeding. En wat ze doen als blijkt dat door omstandigheden 3 uur per dag echt te weinig is.
Verder wacht ik m'n kraamtijd gewoon af. Meestal weet je dan toch pas wat je zelf echt belangrijk vindt en dat kun je dan met je kraamhulp afstemmen.

Groetjes,
Susan

Ik heb mijn intake gehad met de kraamzorg en die boden me iets anders aan dan CZ (ook mijn verzekeraar). Als je de huishuodelijke hulp van CZ accepteerde dan mocht de kraamzorg niet meer dan 24 uur komen, 3u x 8 dagen. Maar omdat mijn kraamzorginstelling dat liever anders indeeld, deden ze me het volgende voorstel. De eerste 4 dagen gewoon 6 uur, zodat ze per dag 2 voedingen kunnen meemaken en ook ons echt veel dingen per dag kan leren in het normale ritme van de baby ipv van hem geforceerd in bad doen terwijl die eigenlijk moet slapen enzo. Na die 4 dagen krijg ik een herindicatie en komen ze nog een paar dagen 3 uur of langer als dat nodig is.
o ook mijn partner.
De kraamzorginstelling streefde er naar om ons van een rustige kraamtijd te bezorgen en dan zou het niet helpen als je eerste de kraamhulp over de vloer hebt, en daarna de huishoudelijk hulp en dan ook nog eens bezoek... enz enz.

Ik ben hier blij mee! Het is ons eerste kindje dus ik vind alles erg spannend, z

Hoihoi!

Ik werd gisteren gebeld om het intake-gesprek te plannen en die staat nu voor komende week.
Ik heb meteen gevraagd hoe ernstig de crisis is, en of het er naar uitziet dat ik het minimale aantal kraamzorguren krijg. De mevrouw aan de telefoon zei dat het thuiszorg bureau er vanuit gaat dat ze gewoon de 40 uur kunnen gaan leveren en omdat ik borstvoeding wil geven krijg ik 49 uur...............en daar ziet ze vooralsnog helemaal geen problemen in.
Nou, ik was wel even verrast want ging er eigenlijk vanuit dat we het met  veel minder zouden moeten gaan doen!
Ik wacht nog even af, ga me nog niet al te blij maken, we zien het wel....

groetjes Rimke

Hoi allemaal,

Ik heb het volgende te horen gekregen tijdens de intake:

- absolute minimum is 24 uur kraamzorg aangevuld met 16 uur huishoudelijke hulp is in totaal 40 uur hulp. Dit krijg je als het je eerste kind is, je geen bv gaat geven, je bevalling normaal is verlopen en er tijdens je herstel geen complicaties voorkomen.

- De uren die je extra hoort te krijgen wegens het geven van borstvoeding, de aanwezigheid van 2 kinderen jonger dan 4 jaar of 3 kinderen jonger dan 6 jaar, complicaties bij het herstel enz. enz. krijg je gegarandeerd.

Ik heb een indicatie van 49 uur. Er kan hooguit 5 uur afgaan wegens personeelstekort. Dat kunnen we hier wel opvangen. De kraamhulp verdeelt haar tijd in overleg met ons, zodat ze in de eventueel kortere tijd toch alles kan doen wat nodig is. Zo kan het b.v. voorkomen dat ze een paar keer 2x op een dag komt voor kortere tijd voor de voedingen e.d.

Ik ben dus in elk geval gegarandeerd voor 28 uur kraamhulp.

De thuiszorginstelling gaat er overigens vanuit dat ze gewoon de benodigde kraamhulp kunnen leveren en dat er geen aanvulling dmv huishoudelijke hulp nodig zal zijn.

Aangezien het ons 2e kindje is, is voor ons natuurlijk alles een herhaling. Veel weten we nog wel. Natuurlijk zijn er ook een aantal dingen die je weer vergeten bent, maar die zijn zo weer bijgespijkerd.

succes allemaal en hopelijk gaat het meevallen voor ons allemaal met het personeelstekort.

Groetjes,
Susan

Terug
Bovenaan