Kraamzorg!

Even een vraagje ik heb zoals jullie weten al twee kindjes en ik heb toen ook kraamzorg gehad,
ik vond het heel fijn dat ze er was en dat ze de baby verzorgde en ook naar mij controles keek.
Maar ik was alijd heel snel klaar met zo een vrouw en dan zei ik vaak ga maar lekker naar huis joh er is niet meer zoveel te doen.
Nu zie ik bij mijn schoonzus die onlangs bevallen is dat ze er echt van half negen tot half vier is en dat ze van alles aan doen is in huis, ik vraag me nu af hoe hebben jullie dit bij eerdere kindjes kraamzorg gedaan of hoe gaan jullie dit doen???
Want ik ben niet zo een type die dus zomaar ff zegt van doe dit doe dat.

Hoe zou ik de tijd moeten gaan indelen ik heb recht op 45 uur en ik heb geen zin in dat ze meer als visite hier zit.
Vertel me aub hoe jullie dit denken te gaan doen mischien wel erg fijn om te weten hoe ik dit zelf moet gaan aanpakken!

Groetjes Mina

Ik heb recht op 49 uur en verdeel die over de aantal dage eerste dagen 8 uur en daarna minder. Mijn eerst kindje is nogal druk en moet altijd even naar buiten dus dat ga ik haar in iedere geval laten doen. verder ben ik van mijzelf nogal erg netjes en hou ik ervan als de boel goed schoon is. Dus elke dag even zuigen wc, badkamer evt een aardappeltje schillen de was doen, strijken. Maak voor jezelf een lijste wat je echt heel erg prettig zal vinden en misschien niet aan durft te geven en bespreek dit met haar zodra zij komt kramen in jullie gezin. In het kraamboek van mij bureau staat zo een afspraken lijst die je samen in het begin van de week invult. Zo voorkom je dus dat ze al vroegtijdig weg kan of zit te niksen.

En bij ons is het zo als ik haar eerder naar huis stuur ik toch de uren moet betalen waarvoor zij is ingekocht (49 uur) dus ik zorg wel dat ze wat te doen heeft.

succes en gr van Mariska 35 weken

Na mijn vorige bevalling heb ik me niet bemoeid met wat d ekraamhulp deed, was blij dat ze er was, kon twee weken niks doen, niet uit bed komen... Ze deed gewoon wat nodig was en deed dat super.
Je zou kunnen kijken of je de kraamhulp bijv. 3 of 5 uurtjes per dag kunt krijgen ipv 8 uur. Volgens mij is dat wel mogelijk.

Ik vind het juist heerlijk dat de kraamhulp er is.
De vorige keer deed ze de was, maakte de toiletten en de badkamer schoon. Zorgde voor de koffie en thee bij visite. Hielp bij de borstvoeding en deed de controles bij mij en de baby. Ik heb niet het idee gehad dat ze niks te doen had.
Gr.Janneke

Ha,

Ik begrijp dat wel. Zo iemand in huis ben je niet gewend. Alsof je een soort slavendrijver bent.
De eerste keer had ik als eerste een oude rot in het vak. Elke dag deed zij de toiletten en douche en wastafel. Ze maakte fruit voor me klaar, maar vooral ook hielp ze mij op gang, gaf tig tips. Ik heb toen eerst een paar dagen in het zh gelegen vanwege keizersnee, dus ik vond dat wel prettig. Helpen met bv was ook belangrijk. Ze heeft ook nog wel een boodschapje voor me gedaan en aardappels geschild. Boodschappen mag je echter niet van ze vragen (zo waren de laatste keer de regels).
Bij de tweede was ik al wat meer op mijn gemak bij de hulp in huis. Ze heeft ook wel eens geholpen met mijn oudste uit bed te halen en is een keer met haar naar buiten geweest. Dat vond ik heel prettig (wel omdat ik wist dat mijn oudste zich goed bij haar voelde). Ook weer hulp met bv. Niet omdat het slecht ging, maar ze heeft weer zinnige nieuwe tips gegeven. Van mij hoefde de was niet elke dag gedaan en ook niet elke dag gestofzuigd, maar ze deed het wel regelmatig. Afwassen ook (we hebben geen vaatwasmachine).
Verder had ik veel gedoe in de kraamtijd met mijn schoonouders en zwager. Daar heb ik ook veel met haar over gesproken. Je zit toch al in een emotionele periode, dus dat hielp mij wel.

Nu weet ik niet of ik weer een ks zal krijgen en dus thuis minder uren overhoud. Ik wil daar toch zo veel mogelijk plezier van hebben, waarbij de gezondheid en het welzijn van mijn kinderen en mij voorop staat en ik vast wel weer geholpen kan wordne bij de bv. Met 3 kinderen is er ook altijd nog genoeg te doen aan stofzuigen, wassen en schoonmaken. Kan ik er daarna weer tegenaan!

Neem het ervan, zou ik zeggen.

Ik moet nog steeds van ze vernemen, maar bij mij bellen ze tussen mijn 34e en 36e week.

Groetjes,
Tamar

Ik heb een hele slechte ervaring met mijn kraamhulp. Mijn dochter was prematuur en geboren met een keizersnee, hierdoor hebben we de eerste week in het ziekenhuis doorgebracht (gelukkig maar, want daar heb ik het, naar omstandigheden, erg fijn gehad).
De kraamhulp vertelde ons dat onze dochter per dag 10 cc melk meer moest drinken. Dit lukte totaal niet en ik zat heel erg in de stress hierdoor. Vreselijke koppijn!! De kraamhulp dwong mijn dochtertje met een lepeltje de melk naar binnen........Later bleek dat ze per week(!) 5cc(!) meer moest hebben. Deze vrouw was een oude rot in het vak dus zo'n fout had ze echt niet mogen maken! Ik was ontzettend onzeker en bang dat er wat fout zou gaan en was ook erg bang voor wiegendood. Mijn man zei me dat ik mijn angsten moest bespreken met de kraamhulp zodat ze me gerust kon stellen, dus dat deed ik. En wat zei ze toen ik vertelde van mijn angst voor wiegendood..........."tja die kans is er! Het kan zijn dat je haar na een voeding in bed legt en later voor de volgende voeding haar uit bed wilt halen en dat ze dan is overleden"......................... Nu dat ik het weer opschrijf kan ik het haast zelf niet meer geloven, maar ze zei het echt.
Voor de rest zat ze eigenlijk maar de hele dag op de bank met een puzzelboekje. Af en toe deed ze de afwas of de was, maar mijn man moest wel steeds horen dat hij dat niet tegen andere mensen moest zeggen, want eigenlijk hoorde ze de afwas niet te doen en hij mocht vooral niet zeggen dat ze zijn was ook deed, want dat deed echt geen enkele kraamhulp en dan zouden andere mensen zich gaan afvragen waarom hun kraamhulp dat niet deed..........zucht..........
Ook heeft ze een keer de te hete kruik tegen het beentje van mijn dochter gelegd, waardoor ze een hele rode plek op haar beentje had.
Ook is ze door ons bed gezakt toen ze even op de rand ging zitten en heeft ze het bad stuk gemaakt........ kan gebeuren (op het kruikincident na) maar ze heeft voor al deze dingen niet haar excuses aangeboden..... nee zelfs niet voor het bijna verbranden van het beentje van mijn dochter.....
Omdat ik dus een keizersnee had en mijn dochter prematuur was kreeg ik ook nog eens extra lang kraamzorg! Wat waren we blij toen ze weg was!!!!

Wat ik dus eigenlijk wil zeggen...... na dit errug lange verhaal.....sorry.... is dat ik hiervan heb geleerd dat als je ook maar een beetje niet op je gemak bent je dat meteen moet melden bij het kraambureau zodat ze een ander sturen. Ik heb dit toendertijd niet gemeld (vraag me nog af waarom niet), maar toen ze me nu vroegen of ik voorkeuren had heb ik dit verhaal toch maar even verteld. Ze schrokken hier enorm van en drukten me echt op het hart om direct te melden als het weer niet klikt!
Dat ga ik dus zeker doen deze keer!
Ik zal haar niet eerder weg sturen als er niks meer te doen is, want ik moet een eigenbijdrage per uur betalen.... ook als ik haar eerder weg stuur.

Liefs Trudi

Jeetje trudi wat een verhaal zeg!!! Ik schrik dr zelfs van.
Ik heb zelf ook bij mijn tweede kindje een foute hulp gehad ze kwam binnen en meteen raasde ze door mijn huis, ze begon met het verplaatsen van de kinderkleding bedje en nog veel meer.
Ik ben wel dan een persoon om dat meteen te zeggen en heb toen ook gezegt ik vraag iemand anders want tussen ons klikt het niet.
De dagen erna is er iemand anders geweest hoor en die was ontzettend aardig en alles is goed gekomen.

Het enige wat ik wel moeilijk vind en Tamar jij snapt me een beetje, is dat ik dingen moet vragen, ik ben van mezelf ook heel schoon en het is hier ook altijd heel netjes binnen dus veel te doen is er niet je loopt elke dag alles even langs met de stofdoek een stofzuigertje erdoor heen en ja het is eigelijk wel weer netjes.
De grote dingen zoals de badkamer en ramen zemen enzo doe ik elke week wel en de wc"s ook om de dag.

Hier ging het meer zo ze kwam sochtends binnen en dan ff een bakkie doen dan de baby wassen en aankleden en ik geef fles voeding dus die ook maken.
Dan weer even zitten samen flesje geven of zei deed het dan ging ze de wc"s doen en ze vouwde de was ook deed ze wel de vaatwasser vullen en koffie inschenken maar ja dan is de ochtend ook voorbij en dan vind ik het moeilijk wat moet je dan samen gaan doen???

Ik ga nu wel proberen om de tijd ook echt te gaan gebruiken en ook ik betaal genoeg aan verzekeringskosten zo moet ik ook gaan denken alleen ik zou graag willen weten hoe jullie het dus gaan doen mischien steek ik dr wat van op en ik heb al een aantal dingen gelezen waar ik wat van kan opsteken.

Bedankt in iedergeval allemaal en nog meer tips of verhalen kom maar op vind het ook super om te lezen.

Groetjes Mina

ik heb bij de eerste zo'n goede ervaring gehad dat ik heb aangegeven bij het kraambureau dat ik graag dezelfde wil!
nu had ik de eerste keer ook recht op 44 uur maar door te weinig mensen en teveel geboortes is ze elke dag maar 4 uurtjes geweest en heeft voornamelijk voor mij en de baby gezorgd (is toch het belangrijkst!) die huishoudelijke taken schoten er bij in maar dat vond ik niet zo erg...

maar idd... geef goed aan wat je wil en wat je van haar verwacht! en bevalt het niet dat meteen aan de bel trekken... die kraamtijd is echt belangrijk dat je niet met een goed gevoel kan afsluiten!

Joyce

Terug
Bovenaan