KRAMPEN en dan met name bij de late avond/nachtvoeding

Dag medemoeders,
Onze zoon (vandaag precies 2 weken) krijgt volledige BV en heeft sinds een paar dagen last van krampjes. Deze heeft hij met name na de voeding van 23.30 en de voeding van 4.00. De rest van de dag heeft hij hier veel minder last van.
Heeft iemand de gouden tip? Nu laat ik hem drinken, boertje,verschonen, andere borst en leg ik hem neer en dan na 5 min is het brullen en strekken etc. Dan geef ik hem mijn pink en wrijf over zijn buikje en dan vaak na een 45 minuten valt hij in slaap. Maar dit is wel dodelijk vermoeiend bij de avond en nachtvoeding..
Hoop op een paar goede tips. En ik heb eens op mijn eten gelet, maar ik heb geen bijzondere dingen gegeten de afgelopen dagen.
Grt
Debby Kruse

Hai Debbie,

Vervelend zijn die krampjes he? De meeste ukkies hebben er in het begin last van. Hun dag en nachtritme is nog een beetje in de war en daar heeft de spijsvertering ook last van. Vaak slapen ze overdag prima en zijn 's nachts een beetje aan het spoken, maar als je terugdenkt aan de zwangerschap zul je dat vast herkennen....

Er zijn wel oorzaken voor te bedenken, maar meestal is hetgeen wat je eet niet zo erg van invloed op de krampjes. Verslikt je ukkie zich misschien vaker bij de voeding rond middernacht en rond vier uur? Vaak is 's nachts je productie wat enthousiaster dan overdag en dan kan een wat sterkere TSR (toeschietreflex) moeilijker te verwerken zijn voor die hele kleintjes.

Als je oogappeltje zich inderdaad wat vaker verslikt 's nachts, zou je eens kunnen proberen om eerst de TSR weg te laten lopen in een doekje en pas aan te leggen als er melk meer spontaan uit je borsten loopt. Voordeel van deze techniek is, dat er iets minder voormelk en meer achtermelk gedronken wordt. De achtermelk is vetter en wat vriendelijker voor de darmpjes.

Heb je trouwens al eens op http://www.borstvoedingsforum.nl gekeken? Daar komen heel veel borstvoedende moeders en kan je ook vragen stellen. Zeker als je een dringende of naar jouw idee wat moeilijkere vraag hebt, zul je daar vaak eerder antwoord vinden. De vrijwilligers van VBN en LLL en soms ook een lactatiekundige zijn daar ook vaak te vinden. En bij artikelen en links bovenaan de pagina kan je ook veel informatie vinden.

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

he hallo,

Mijn dochtertje van 5wkn heeft precies hetzelfde. Wij geven haar nu 3 theelepels afgekoelde venkelthee (van zonnatura) en ze slaapt als een roosje. Gewoon het haar van het theelepeltje aflaten nippen of het er rustig aan in gieten. Eerst ff wennen daarna vinden ze t heerlijk.

groetjes nadine

Terug
Bovenaan