Krampjes en huilen in zijn slaap

Hallo,

mijn zoontje is nu 6 weken. Hij krijgt borstvoeding en sinds donderdag ook 1 flesje poedermelk omdat ik doodop was. Al een goede week keelpijn en mijn humeur in een dipje, maandag ook ongevalletje met de auto (tegen brievenbus van de overburen, achterlicht stuk) kortom: tijd om aan de noodrem te trekken.

Maar daar ging het niet over, sinds een week of 2 heeft mijn ventje last van krampjes. Het vreemde is dat het niet altijd is, nooit na de eerste, tweede en 23u voeding. Meestal ook niet 's nachts.
Ik hoor zijn buikje soms echt 'broebelen' en ook kan hij heel luid windjes laten en zo. Gisteren ook superdunne ontlasting, het spoot er bijna uit, net toen ik vers pampertje ging aandoen!

Ik drink venkelthee, heb ook een flesje met venkelthee voor Elias, maar het lijkt niet echt te helpen.

Ik weet niet echt hoe het zou komen, 's morgens drinkt hij veel gulziger dan 's middags, dus het zou logischer zijn moest hij dan krampjes hebben, niet?

En dan nog iets: donderdagnacht rond 4 uur begon hij plots te huilen, ik mijn bed uit gekropen en hem uit zijn bedje gehaald, hij deed niet eens zijn ogen open, stopte gewoon met huilen. Hij is toch nog te klein om nachtmerries te hebben, of niet? Hij deed het ook al eens overdag, en dan ook weer met zijn oogjes dicht en verder slapen.

Verder is mijn kereltje erg gezond. Hij is superrustig. En uiteraard de mooiste glimlach van het noordelijke halfrond


Veel groetjes van Eva

 
hoi Luna

Ons dochtertje is nu 11 weken. Toen ze net geboren was had ze ook best last van krampjes, ook toen ik na drie weken overstapte van borst naar fles. Ik heb toen van vsm cinababy druppeltjes gehaald, en dat werkt uitstekend!! Soms heeft ze er nu nog wel is last van ( winderig ) dan geef ik ze ook nog steeds. Misschien kun je er wat mee!

Groetjes essie
 
Hoi Eva,

Hoe ziet de ontlasting eruit, van kleur? Hoe verlopen de voedingen (rustig/onrustig, lang/kort, fijn/pijnlijk, met/zonder hulpmiddelen bijv. tepelhoedjes, 1 of 2 borsten),  hoe vaak drinkt je kindje op een dag aa de borst  en hoe verloopt de groei?

Het aanbieden van (teveel) venkelthee aan je kindje kan  darmproblemen opleveren, probeer het eens een tijdje zonder om te kijken hoe het gaat? Als je zelf graag venkelthee wilt drinken, is een paar kopjes per dag voldoende; teveel kan juist averechts werken, vooral als je kindje ook al rechtstreeks venkelthee krijgt. Overigens raadt het Voedingscentrum ( www.voedingscentrum.nl )  af om venkelthee aan baby's  te geven, i.v.m. allylalkoxybenzenen.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
Hallo Eva,

Krampjes horen er de eerste drie maanden vaak een beetje bij. Als je een draagdoek hebt, kun je je kindje in de draagdoek ronddragen overdag. Bij sommige kindjes helpt dit heel goed tegen de krampjes.
Als hij er veel last van lijkt te hebben, kun je hem ook  op je arm ronddragen: met de buik op je arm, hoofd in je hand, billen bij je elleboog, je andere arm ondersteunt de arm. De druk en warmte van je arm geven wat verlichting.

Na drie maanden is het bij bijna ieder kindje over.

Over huilen in de slaap: soms hebben ze tijdens het slapen ergens last van (bijv. kramp) en dan gaan ze opeens vanuit het niets huilen. Ziet er zielig uit he! Maar als hij gewoon verder slaapt, zou ik me er verder geen zorgen over maken.

Overigens zou ik geen kv bijgeven. Moedermelk is heel licht verteerbaar, kv is juist zwaar verteerbaar. Dus dat is alleen maar een extra belasting voor de darmpjes.

Groetjes,
Helena
 
Hoi
Doet mijn dochter ook, maar dan zit er een boertje dwars. Ze drinkt heel gulzig en klokt echt. Ik geef alleen borstvoeding. Het lijkt of ze kramp heeft, maar het zijn vele boertjes die dwars zitten en steeds loskomen terwijl ze slaapt. Ik houd  haar dan even rechtop, als ze een schreeuw laat in haar slaap, dan komt er meestal weer een boer, ze slaapt daarna weer lekker verder.
Ze heeft ook nog steeds spuitluiers, maar wel geel. Als ze groen zijn is het echt kramp in de darmpjes. Ze is nu 6 weken.. Succes!! het is naar he, als je kind kramp heeft!!!
 
Hoi Eva,

Vervelend he die krampjes! Tristan (nu 10 weken) heeft er ook erg last van gehad. Ik gaf volledige flesvoeding vanaf 3 weken. Rond die tijd zijn de krampjes begonnen. Op advies van een bevriend wijkverpleegkundige van een CB in Amsterdam hebben wij het middel ABC-Dolphilus van Solgar geprobeerd. Het is een superduur middel dat de goede bacterien die volwassenen in hun maag en darmen hebben gevat. Je geeft als het ware de goede bacterien voor een gezonde darmflora in het flesje. Je hebt er niet veel van nodig (1/4 theelepel per etmaal) en het is homeopathisch.
Het bevalt ons goed, we geven het nog steeds ondanks dat Tristan al een tijdje geen last heeft van darmkrampjes. Ik vind het wel moeilijk om te zeggen of het middel ervoor gezorgd heeft dat het over is of dat dit de natuurlijke ontwikkeling van zijn maag en darmen is geweest. Maar goed... Het aanbieden van het middel gaf ons als ouders in ieder geval een goed gevoel.
Cinababy (die hierboven ergens genoemd werd) hebben wij ook geprobeerd, maar dit leek niet echt effect te hebben. Dit middel werkt ook op de symptomen niet op de oorzaak (wat ABC-D) wel doet. Kijk maar wat je met deze tip doet.

Wat betreft dat huilen snachts: dat ik voor ons ook erg herkenbaar. Tristan heeft een periode gehad (toen hij net hele nachten doorsliep) dat hij ons wakker huilde/ schreeuwde en zelf heerlijk doorsliep. Ik denk dat dit komt door de indrukken die hij overdag had opgedaan. Alles is nog nieuw voor zo'n kleintje, alles moet snachts verwerkt worden. Dus een gilletje op zijn tijd lijkt niet onlogisch. Maar vervelende voor de wakker-schikkende ouders is het wel!

 
Even iets over de ABC Dophilus: wat daar in zit, krijgen kindjes die bv krijgen al via de bv binnen, dus vraag me af of dat zinvol is om te geven als je kindje gewoon bv krijgt.
 
Hoi,

bedankt voor de reacties.
Ik was uit eigen beweging al gestopt met hem venkelthee te geven, want ik denk dat de dunne ontlasting inderdaad daarvan kwam.
Hij is ondertussen al wat meer gewend aan de kv, ik ben niet van plan daarmee te stoppen want ik voel mij zelf heel wat beter en dat merkt ons kleintje ook wel.

Groetjes Eva
 
Terug
Bovenaan