Krampjes in avond

<p>Mijn dochter is 6,5 week oud. De eerste weken had ze enorm last van kramp, meestal in de avond 3 uur achter elkaar. Inmiddels gaat het een stuk beter, maar het is zeker nog niet over. Elke avond rond 19.00u heeft ze 1 a 2 uur kramp. Is dit een teken dat het afneemt? En wanneer zal dit helemaal weg zijn? Ervaringen?</p>

Hallo ?
Zielig he voor die kleintjes.. Onze zoon (nu 5 maanden) had ook veel last van krampjes, vooral in de avond. Vaak van 20:00-23:00. Langzaam werd het inderdaad minder heftig. Vanaf 3 maanden werd het echt beter. Is er iets wat bij jullie dochter helpt?

Hier zat rond 6 weken de piek van de krampjes en vanaf 12 weken nog amper last gelukkig. Ik vond het altijd mega pittige avonden.
Hier hielp de draagzak heel goed, vaak van 18u tot 22u met haar gelopen/gezeten.
Succes, het gaat minder worden :)

Wat vervelend voor je dochter en voor jullie als ouders natuurlijk ook. Je wilt zo graag helpen, maar dat kan helaas niet altijd. Mijn zoontje had ook wel last van krampjes. Met de dr Brown flessen werd het al een stuk minder en ik gebruik nu ook, in overleg met cb, sinds enkele weken probiotica speciaal voor baby’s (orthiflor start van Orthica). Dit voeg je eens per dag aan een voeding toe. Bij mijn zoontje lijkt dit erg goed te helpen. Misschien iets om te overwegen? Hopelijk is je kleintje er gauw van af!

Denk je echt dat het krampjes zijn?
Die onrust in de avonden hebben namenlijk bijna alle jonge baby's. Het bekende 'huiluurtjes' fenomeen. Veel ouders denken dat het krampjes zijn omdat beentjes worden ingetrokken, vuistjes worden gemaakt. Ontroostbaar huilen,  krijsen. Het enige wat dan vaak helpt is rondjes wandelen in de draagdoek of wandelwagen. 
Dit heeft te maken met de prikkelverwerking. Aan het einde van de dag zijn baby's overprikkeld. Dat komt omdat het brein nog niet in staat is informatie te filteren. Vaak met een maand of 3 á 4 zie je dat baby's na deze belangrijke sprong de omgeving een stuk interessanter beginnen te vinden en dus beter beginnen te begrijpen.
Dit is vaak ook de periode dat die onrust af neemt. Bij mijn oudste was dat vrij snel. Mijn jongste (alert en onrustige baby) had hier meer tijd voor nodig. Met een maand of 5 á 6 waren de avonden relaxt. Tussen 18.00 en 18.30 ging hij dan zonder problemen naar bed en was er weer wat rust in de avond.
Het kan toch wel zijn dat het ook krampjes zijn. Die darmen moeten rijpen en daar kunnen baby's veel last van hebben. Maar misschien zou dit ook een verklaring kunnen zijn ?

Terug
Bovenaan