Krampjes!!

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Mijn zoontje is nu 4 weken en hij krijgt bv maar in het weekend krijgt hij ook een keer per dag fv erbij omdat mijn man dan thuis is en een voeding van mij kan overnemen zodat ik een avond wat langer kan slapen. Nou vraag ik mij af of dit slecht is voor het wennen van zijn darmen. Hij krijgt het dus maar 3 avonden in de week en kan dus misschien niet echt goed wennen. Hij krijgt Omneo, speciaal tegen krampjes maar ik heb niet het idee dat dat werkt. Hij heeft echt last met poepen en perst heel hard terwijl zijn ontlasting heel erg dun is, gewoon waterige spuitpoep!! Hoe komt dit dan en wat kan ik doen. Ik drink al veel venkel thee!! Moet ik hem elke dag een fv geven om hem beter te laten wennen?? Ik vind het zo zielig.

Groetjes Fenna.

Hey Fenna,

Ai meis, dat gaat je aan het hart he? Je kleine mannetje en zoveel kramp. Veel venkelthee drinken is juist niet de bedoeling. Venkel legt darmen beetje stil, waardoor het juist averechts kan werken. Af en toe een kopje omdat je het lekker vindt, is prima, maar drink het niet teveel.

Kan je misschien voedingen kolven, zodat je man dit aan je zoontje kan geven? De eerste zes maanden hebben de darmpjes de tijd nodig om te rijpen en dat doet puur borstvoeding prima! Alleen werkt de flesvoeding dat weer tegen, beschadigt dat laagje wat de borstvoeding aanlegt weer. Tuurlijk, alsnog is borstvoeding nog fantastisch spul, alle antistoffen die je geeft zijn goede oppeppers voor zijn weerstand.

Waterige spuitpoep klinkt niet goed. Borstvoedingsontlasting mag wel dun zijn, maar lijkt als het goed is het meest op mosterd. Qua kleur en qua structuur. Als het veel dunner is dan dat, zou ik toch eens contact opnemen met een lactatiekundige, misschien gaat er iets bij het voeden niet goed (teveel lucht meeslikken, niet goed borst leegdrinken, spruw, of iets dergelijks) maar kan het ook aan de flesvoeding liggen... de koemelkeiwitten in borstvoeding zijn voorverteerd en dus makkelijker te verdragen voor de darmpjes, als je al flesvoeding bijgeeft is de hypoallergene versie vaak beter omdat de eiwitten qua structuur het beste overeenkomt (voorverteerd, verknipt)

Kan je ons nog meer vertellen over hoe de voedingen lopen en hoe de ontlasting is, wanneer die luiers zo veranderd zijn? Is de ontlasting de hele week zo of alleen in en vlak na het weekend?

Hoor graag meer van je!

Groetjes nynke
www.borstvoeden.info

Hoi Nynke,

Wat fijn dat je zo snel reageerde! Zijn ontlasting is nu weer normaal. idd net mosterd. Hij heeft wel op zijn hoofdje en in zijn nek allemaal pukkeltjes. Ik hoorde vandaag dat dat ook op een allergie kan wijzen. Mijn dochter heeft dat nooit zo erg gehad die uitslag. Ze is alweer 4,5 en je vergeet zo snel hoe het toen was!! Hij heeft nu nog wel krampjes maar het lijkt wel iets beter te zijn. Het kolven ging helemaal  niet goed vandaar die fv. Als ik ga kolven heb ik niet genoeg voor hem als hij moet eten. Dat merkte ik doordat hij, als ik kolf, elk uur of twee uur wil drinken. Ik kolf ook niet meer dan 40 per keer, dan is het op!!! Hij is al wel heel goed aangekomen dus ik heb wel genoeg.

Zou hij misschien allergischs kunnen zijn voor iets? En kan zich dat na 3 weken nog de kop op steken?? Ik hoop dat je nog meer goed advies hebt. Ik ga ook even op de site kijken hoor!

Groetjes Fenna.

Hey Fenna,

Lijken die pukkeltjes hierop?

Dit is een foto van compleet onschuldige babyacné.

Allergie behoort tot de mogelijkheden, maar verwacht dus eerder dat dat op de KV is, dus de grotere koemelkeiwitten. Via borstvoeding kan ook (breek me de bek niet open, zit al weer bijna 2,5 jaar op dieet voor mijn dochter) Maar als de ontlasting zo dun is na het nuttigen van die flessen kunstvoeding, lijkt me het verband al wel duidelijk.

Kolven moet je leren... hangt ook nog van de soort kolf af en wanneer je kolft. Je productie is afgestemd op de behoefte, dus als je extra wilt kolven, zal je dit inderdaad aan je kindje merken. Je "pikt" immers een deel van de aanwezige melk af. Maar als je dit een paar dagen doet, past je productie zich heel snel aan en is er binnen een dag of twee dagen gewoon voldoende voor je kind én voor het kolven. Je last dus op jouw initiatief regeldagen in. Ik vind 40cc voor eerste kolfbeurten fantastisch!!! De meesten halen dat niet eens!

Doordat je in het weekend een flesje andere melk bijgeeft, vertel je je lichaam eigenlijk dat de productie wat minder mag. Tot nu toe gaat het allemaal nog goed, er is nog voldoende voeding zo te horen. Maar het kan je productie aardig belasten, probeer dan in ieder geval tijdens die dagen wel extra te kolven zodat de vraag constant blijft. Anders ga je mogelijk hele heftige regeldagen krijgen als je uk weer ietsjes groter wordt en meer melk kan gebruiken.

Groetjes Nynke

Hey Fenna,

Mijn kleine had ook erg last van darmkrampjes. Ook is hij allergisch voor de meeste flesvoeding, heel vervelend allemaal. Bij ons wordt tegen darmkrampjes Sab simplex geadviseerd.Ik ben niet voor medicatie(tenminste niet meteen)Maar na een maand hielp niets en heb ik t toch geprobeerd. Het kan echt geen kwaad en het helpt echt.Het is tot nu toe alleen in Duisland te krijgen. Maar succes met het kolven en met de kleine!

gr. Faye

Dat is toch een soort van probiotica? Vergelijkbaar met Acidophilus? (of hoe je dat ook schrijft?)   Kan een optie zijn, al zit er al voldoende probiotica in borstvoeding. Vaak gebruik je zoiets om de darmen te versterken en weerstand te verhogen, bijvoorbeeld na antibioticakuur of fikse ziekte.

groetjes Nynke

Heel erg bedankt voor jullie tips. Ik heb nu wel gezien trouwens dat hij de krampjes ook heeft met mijn borstvoeding net zoveel last heeft als van de flesvoeding. Hij kon vanacht en vanmorgen amper drinken en werd steeds heel erg boos en stopte steeds met drinken. Ik heb trouwens steeds heel erge steken in mijn borsten!!! Wat is dat nou weer. Ik heb geen koorts of zo en ze zijn niet rood. Geen idee of dat er iets mee te maken heeft. Zijn ontlasting is trouwens al twee dagen groen ipv geel. Is dit wel goed?

Wat een onzekerheden weer. Kan me van mijn dochter niet meer herinneren hoe het ging. Zij is alweer 4,5!!

Groetjes Fenna, doeiiiii

Hai,

Dan zou het heel goed kunnen dat je spruw hebt, dit zou ook de kramp kunnen verklaren. Met spruw drinken ze vaak wat onrustiger, maar ook de darmpjes worden aangetast door spruw.

Kijk eens bij deze link   foto's zijn daar wel met een heeeeel duidelijke spruw, je hoeft nog geen aanslag te zien om wel spruw te hebben. De steken in je borst herken ik wel als spruwsymptoom.

Let wel even op als je gaat behandelen, de voorschriften die artsen en apothekers vaak meegeven (vier keer per dag behandelen) is niet de meest ideale. Lees dat artikel bij die link maar even goed door. De site is van een hele goede lactatiekundige en haar info kan je echt op vertrouwen.

Groetjes Nynke

Terug
Bovenaan