Krijgt mijn zoontje van 7 maanden de juiste voeding?

Hallo allemaal, onderstaand berichtje heb ik geplaatst als reactie op een lopende discussie, maar ik wil zo graag weten of ik mijn zoontje wel op de juiste manier voed, dat ik er een nieuwe discussie van heb gemaakt...

Otis, mijn kleine mannetje, is inmiddels 7 maanden. Hij kruipt nog niet, doet wel verwoedde pogingen, heeft ook nog geen tandjes. Ik ben op zoek naar of ik hem wel op de juiste manier aan het voeden ben... Hier is zijn schema:

06u of 07 u 1e fles 180ml + 6 schepjes opvolgmelk
10u of 11u 2e fles 180ml+ 6 schepjes
13u fruit bijv halve banaan + halve appel geraspt
14u of 15u 3e fles 180 + 6 schepjes
17u groente (nu nog kleine potjes bijv wortel of pastinaak of pompoen, vindt alles heerlijk
18u of 19u 4e fles 180 + 6 schepjes

en voorheen lieten we hem dan slapen maar omdat hij nog altijd snachts wakker werd voor een voeding, en ik hem nooit wakker wilde maken, doen we dat inmiddels wel, sinds 2 weken (pas), en wel als wij naar bed gaan, rond 22/23u voor
fles nr 5, met 180ml, 6 schepjes en 3 schepjes speltpap. Hij slaapt dan door tot de volgende ochtend een uur of 5/6, waarna we de 1e voeding geven rond 6/7 uur.

Ik lees bij jullie dat de pap meer smorgens gaat, ik hoop dat mijn zoontje er vol van is en de nacht goed doorkomt. in realiteit vind ik dit tegenvallen. maar ons zoontje is sowieso geen mannetje dat veel slaapt (tweemaaldaags een halfuurtje), maar in combinatie met iedere nacht 03u30 werd het ons echt een beetje teveel na 6 maanden...vandaar dat wakker maken... Maar hoe zit dat nou met die fles? Mag hij die nog wel?

Kan iemand mij misschien tips geven? Hij krijgt dus ook nog geen brood ofzo... En volgens mij moet die late avondfles er echt uit als ik jullie menu's zo lees..

Moet er nog wel bij zeggen dat Otis heel erg ziek is geweest in december, buikvirus heeft gehad, in ziekenhuis heeft gelegen ivm dreigende uitdroging en dat allemaal net toen we waren begonnen met voorzichtige fruit/groentehapjes. Hij is toen behoorlijk afgevallen dus het Cons Bureau zei mij eerst maar eens zn 'oude' schema weer op te pakken. Dit doen we nu dus nog steeds, maar PLUS 1 x groente en 1 x fruit erbij..

Ik wil nu graag weten of hij wel genoeg of juist niet teveel binnenkrijgt...

Alvast dank voor jullie reacties!
Groetjes Nanda
 
Mijn dochter is inmiddels (bijna) 9 mnd, dus het voedingschema van 7 mnd heb ik niet meer precies in mijn hoofd zitten. Maar los van iedereen zijn schema, ik zou vooral kijken naar je eigen ventje, waar hij behoefte heeft en waar hij het nu goed op doet. Volgens mij kan je vanaf 7 mnd rustig beginnen met brood, dus het fles van 10.00 vervangen voor fruit, rond 13.00 brood en direct daarna een fles naar behoefte. Maar in jou gevoel zou ik eerst met het CB overleggen voordat jij een schema omgooit omdat een gemiddeld kind een bepaald voedingsschema heeft. Ik kan me voorstellen dat zijn darmpjes eerst verder tot rust moeten komen en van daaruit uit kan bouwen. Het CB had mij geadviseerd om minder fles te geven zodat ze meer behoefte zou krijgen aan vastvoedsel. Op zich een logische redenatie waar ik me redelijk aan houdt. Toch is ze nu niet echt heel veel meer gaan eten en stijgt haar gewicht langzamer. Ik geef haar dan ook vrolijk wat meer flesvoeding als ik denk dat ze te weinig binnen heeft gekregen die dag. Ook geef ik haar nog een laatste fles omdat ze zo'n lichtgewicht is. Sinds kort doe ik daarbij twee scheppen pyamapap in. Ik geloofde er eigenlijk niet in ( vond het vooral een aardige naam om er geld aan te verdienen). Maar vreemd genoeg slaapt ze nu wel beter door. Maar goed, of het nu echt daardoor komt.
Succes, met het puzzelen, maar ik zou in ieder geval niet te veel kijken naar "wat normaal zou moeten zijn".
 
Ik heb rond die tijd ook nog op 5 flessen gezeten hoor. + boterham, fruit en groenten. En daar had hij toen gewoon nog behoefte aan. Nu is hij 9 maanden en krijgt hij er nog 3 wat eigenlijk al naar 2 flessen zou mogen. Maar hij heeft ze nog nodig. Hij is vrij lang en bijna 10 kilo maar wel precies in verhouding. Dus ik zou hem gewoon nog die flessen geven. Hij geeft vanzelf wel aan als hij wat meer vast voedsel wil en minder melk. Ze laten het vanzelf staan. Ook ik geef om 23.00 uur de laatste fles. Om 19.00 wil hij hem niet en dan komt hij 's nachts. Dus voor onze en zijn nachtrust is dit beter. Volg lekker je eigen moedergevoel. Dat is het beste wat er is hoor!
 
Ik zou ook zeggen kijk lekker naar je kindje en waar hij behoefte aan heeft. Dit is natuurlijk bij elk kind anders. En omdat hij dat buikvirus heeft gehad ligt zn schema gewoon even om.
Quinn is nu 8 maanden maar zijn schema zag er met 7 maanden eigenlijk hetzelfde uit:
06.30 bordje pap 180 + 6 en dan bambix
9.00-10.00 fruithap (ongeveer 2 a 3 stuks fruit)
12.00-13.00 boterham (halve tot een hele, ligt eraan wat er op zit) en een fles 180 + 6
16.00-17.00 groentehap met fruit als toetje. Een heel potje groente of vers en appelmoes (zelfgemaakt) als toetje of een half fruithapje als ik die nog heb staan.
19.00 fles 210 +7
Hij gaat daarna naar bed en slaapt tot ongeveer 6 uur. Heb met 7 maanden de papfles 's avonds laten vervallen en ben toen een bordje pap gaan geven. Gewoon kijken wat hij wil en dan komt het vanzelf goed.
 
Dag mama van Otis,

Onze oudste kreeg ook nog best wel een tijdje 5 flessen (met 7 maanden zeker nog), hij had daar echt wel behoefte aan en verbruikte het ook echt, met zn gerol en proberen te kruipen :)

Onze jongste is nu 6 maanden en krijgt wel 4 voedingen + fruit en groente. Ze heeft ook echt minder behoefte, rollen, kruipen etc. interesseert haar weinig, dus ze verbrandt gewoon niet zo veel.

Ze heeft eigenlijk net zo'n schema als jullie, maar in plaats van nog een fles na de groentehap, gaat ze dan naar bed. We maken haar rond half 10 wakker voor nog een flesje. We hebben dus eigenlijk niet de 5e voeding laten vervallen, maar de 4e.

Overigens krijgt ze de pap ook 's ochtends. Als wij het 's avonds geven gaan de darmpjes 's nachts aan het werk en slapen wij ook niet meer ;)
 
Hoi,

Mijn dochtertje is nu net 8 maandjes oud.

en wij hebben het volgende schema:

08.00 210cc water + 7 schepjes voeding +6 eetlepels ontbijtpap. ( krijgt dit uit een bordje )
10.00 Fruit + drinken.
10.30 t/m 12.00 Slapen.
12.00 Warme maaltijd + toetje + drinken
13.30 210cc water + 2 schepjes Nutriton + 7 schepjes voeding.
14.00 t/m 16.00 Slapen.
16.00 Tussendoortje + drinken.
17.30 1 Boterham met margarine en beleg + drinken.
19.00 210cc water + 7 schepjes voeding goede nacht.
19.30 t/m 08.00 Slapen.

ik hoop dat je er wat mee kan.

groetjes Renske
 
Terug
Bovenaan