krijsen (n.a.v. forum baby/dreumes)

Hallo allemaal,

op het forum baby/dreumes vroeg iemand advies over hoe hij zijn kind kan laten stoppen met krijsen. Mijn zoontje doet dat ook veel. Mijn reactie/situatie zet ik hier ook even neer, ik hoop dat hier moeders/vaders zijn die ervaring hebben met peuterpubers:

Mijn zoontje van 15 maanden kan ook zo vreselijk krijsen. Hij doet het ook al maanden. Ik weet niet hoe ik het eruit krijg. Heb bij het cb om advies gevraagd, zij zeggen negeren. Dat probeer ik dus, maar hij blijft volhouden. Straf geven in de vorm van apart zetten doe ik nog niet, dat snapt hij niet en hij blijft geen minuut stilzitten of -staan. Hij krijgt veel aandacht van mij, ik werk maar 2 dagen en de andere dagen ben ik veel met hem bezig wanneer hij niet slaapt. Als ik dan even iets anders ga doen is het een paar tellen goed, maar na 5 minuten is hij het zat en wil weer aandacht.
Soms laat ik hem helpen met eten maken ofzo, maar dan is hij te ongeduldig/te druk en wordt het een strijd om te zorgen dat het geen puinhoop wordt. (Aardappels schillen: hij mag ze in de pan doen, zonder water want dat zie ik al gaan, dan pakt hij alle aardappels, geschilde en ongeschilde en alle schillen, doet ze in de pan, haalt ze er weer uit, gooit ze op de grond, eet er een hap van gooit ze op andere plaatsen enz.)
Dat werkt hier dus niet zo goed, hij snapt ook nog niet alles natuurlijk, maar ik wil niet steeds negatief praten tegen hem.
Hij is voor veel dingen te ongeduldig trouwens, voorlezen bijvoorbeeld kan alleen als hij moe wordt. Energie kwijt kan hij buiten, behalve als het slecht weer is, dat zijn dus ook de dagen dat hij het meeste gilt.
Bij het cb zeiden ze dat we een behoorlijk pittig en eigenwijs mannetje hebben. Ze waarschuwden ons ook al voor straks, hij is zo'n kind die in de supermarkt krijsend over de grond gaat rollen. Fijn...
Maarja, hij heeft het ongeduld en eigenwijze ook niet van een vreemde heh heh (gillen/schreeuwen doe ik niet en mijn man ook niet, dus waar hij dat vandaan haalt?).

Heeft iemand nog ideeën???

Groetjes,
mammavanJoas
 
Wij hebben ook zo'n eigenwijze en pittige tante hier rondlopen. Ze is inmiddels 3.5 jaar.
Ook zij is erg ongeduldig en als ze iets wil of moet dan moet dat het eigenlijk direct. Nou dat kan dus niet en daar zal ze toch mee moeten omgaan.
Wij hebben haar toen ze klein was ook heel bewust geleerd om alleen te kunnen spelen. Dit omdat ik niet altijd alleen maar met haar bezig kan en wil zijn. Ze heeft ook een tijd gehad dat ze aan mijn benen hing als ik aan het koken was. Vreselijk vond ik dat maar ik heb dat opgelost om wat speelgoed in de keuken te leggen. Zo was ze wel in de buurt, maar kon ik ook gewoon koken.

Als ik jou was zou ik hem leren om alleen te spelen, eerst 5 min en dit langzaam opbouwen tot een kwartiertje/20 minuten. Hem dus eigenlijk op sommige momenten juist minder aandacht geven. Hij gaat negatief gedrag vertonen omdat hij weet dat hij daarmee de aandacht krijgt. Dus dat moet je gewoon proberen te negeren.

Bij onze meid kwam het gedrag weer terug toen haar broertje werd geboren. Ze moest toen de aandacht delen en dat was wel even moeilijk. Ik zeg niet dat ze het nu nooit meer doet, want dan lieg ik.
En dat in de winkel liggen krijsen weet hoe het voelt. Ik liet haar gewoon liggen en negeerde het. Vroeg haar na een minuutje of ze klaar was omdat ik naar huis wilde. En dan was het meestal over. Ik heb haar hier in de albert heijn ook al eens laten liggen en ben gewoon naar buiten gelopen. Binnen 2 seconden was ze bij me en ze heeft het nooit meer gedaan.
Dus vooral consequent en duidelijk zijn. Hij snapt meer dan je denkt hoor. En leer hem om alleen te spelen. En met slecht weer lekker buiten in de plassen stampen zodat hij de energie kwijt kan.

Succes ermee!
 
Dank je wel voor je reactie.
Ik zal het proberen. Het is in elk geval heel fijn om te horen dat er meer ouders zijn die te maken hebben met een krijsend kind. Het is vooral dat ik me geneer, alsof ik mijn kind niet goed heb opgevoed, maar dat is natuurlijk niet zo en dat moet ik leren loslaten.
En ja, in de plassen stampen is ook leuk voor hem en als hij gaat zitten (ja, dat doet hij midden in een plas :) ) dan krijgt hij daarna wel weer een schone broek aan.
 
Onze zoon van nu 19maanden die krijst bij ons alleen s morgens!! en dat is vanaf 6uur tot dat ik hem pap geef en daarna van t moment dat de pap op is tot ik hem uit bed haal~heel vervelend! iemand daar misschien nog tips voor???? hij krijst t hele huis wakker. vandaag heb ik hem laten krijsen om te kijken wat hij zou doen maar om kwart voor zeven toch de pap gebracht het was niet om aan te horen!!!

HELLP
 
Terug
Bovenaan