krijsen

Hoi,

mijn zoontje is nu 17 maanden en kan sinds een paar weken echt driftig worden als hij geen aandacht krijgt. Ik had verwacht dat dit na 1 of 2 weken wel zou verdwijnen, maar helaas. We hebben geprobeerd hem te vertellen dat we niet met hem kunnen spelen omdat we bijvoorbeeld moeten koken. Als hij dan geen aandacht krijgt dan gaat hij echt aan je broek hangen en zet het op een krijsen. Zo hard krijsen dat hij zelf helemaal bezweet raakt en zijn haar helemaal nat wordt. Ook hebben we geprobeerd hem uit te leggen dat we hem geen aandacht kunnen geven en dat hij zelf moet spelen en als hij echt niet wil luisteren dat hij voor straf op de gang moet staan. Maar na een paar weken dit consistent vol te houden zie ik geen verandering. Hetzelfde gedrag vertoont hij ook bij de oppasouder. Daar kan hij met gemak 3 uur volhouden als het moet. Dus begint het erg vervelend en vermoeiend te worden.

Heeft iemand advies?

grt,

Hans
 
hoi hoi
dat is vermoeiend zeg.
mijn zoontje is 10 maanden en die zet het op een gillen als hij zn zin niet krijgt, echt hoog gillen.
die snapt alleen nog niet wat ik tegen hem zeg.
ik heb echt geen idee wat je daar aan kan doen!
 
Je kunt ook proberen hem te betrekken bij wat je doet. Mijn zoontje is ruim 18 mnd en had dit ook, niet dat enorme krijsen maar wel aandacht vragen. Ik zet hem bij me neer en ga dan samen koken. Ik schil de aardappels of maak groente schoon en hij gooit ze in het water. Meneer vindt het geweldig en komt er zelfs voor naar binnen.

Rond deze leeftijd merk ik dat ze graag willen helpen. We hebben vanmiddag de ramen gewassen en hij heeft zich voorbeeldig gedragen en ook meegepoetst. Meestal loopt hij wel even weg en gaat zelf wat doen en komt na enige tijd weer terug om te helpen.

Hoop dat je hier wat mee kunt.
 
Zorg dat hij vaste aandachtsmomenten krijgt. Bijvoorbeeld 's morgens na het fruit en 's middags na het slaapje. Dat je dan samen even een halfuurtje speelt.
Positieve aandacht is belangrijk om te voorkomen dat een kind negatief aandacht gaat vragen.
En laat hem lekker helpen als jij in huis je dingen moet doen... dan doe je het samen en dat zal ie geweldig vinden.
 
vervelend zeg


de mijn is 4 mnd en die krijst ook alles bij mekaar

waarschynlijk wel zn groeimomenten

maar ik kan hem wel vertellen stil te zijn
maar met 4 mnd zal hij dit niet begrijpen..

er staat me dus nog heel wat te wachten..
 
Ik begrijp helemaal wat je doormaakt.
Mijn zoontje van 15 maanden kan ook zo vreselijk krijsen. Hij doet het ook al maanden. Ik weet niet hoe ik het eruit krijg. Heb bij het cb om advies gevraagd, zij zeggen negeren. Dat probeer ik dus, maar hij blijft volhouden. Straf geven in de vorm van apart zetten doe ik nog niet, dat snapt hij niet en hij blijft geen minuut stilzitten of -staan. Hij krijgt veel aandacht van mij, ik werk maar 2 dagen en de andere dagen ben ik veel met hem bezig wanneer hij niet slaapt. Als ik dan even iets anders ga doen is het een paar tellen goed, maar na 5 minuten is hij het zat en wil weer aandacht.
Soms laat ik hem helpen met eten maken ofzo, maar dan is hij te ongeduldig/te druk en wordt het een strijd om te zorgen dat het geen puinhoop wordt. (Aardappels schillen: hij mag ze in de pan doen, zonder water want dat zie ik al gaan, dan pakt hij alle aardappels, geschilde en ongeschilde en alle schillen, doet ze in de pan, haalt ze er weer uit, gooit ze op de grond, eet er een hap van gooit ze op andere plaatsen enz.)
Dat werkt hier dus niet zo goed, hij snapt ook nog niet alles natuurlijk, maar ik wil niet steeds negatief praten tegen hem.
Hij is voor veel dingen te ongeduldig trouwens, voorlezen bijvoorbeeld kan alleen als hij moe wordt. Energie kwijt kan hij buiten, behalve als het slecht weer is, dat zijn dus ook de dagen dat hij het meeste gilt.
Bij het cb zeiden ze dat we een behoorlijk pittig en eigenwijs mannetje hebben. Ze waarschuwden ons ook al voor straks, hij is zo'n kind die in de supermarkt krijsend over de grond gaat rollen. Fijn...
Maarja, hij heeft het ongeduld en eigenwijze ook niet van een vreemde heh heh (gillen/schreeuwen doe ik niet en mijn man ook niet, dus waar hij dat vandaan haalt?).
Heel veel succes ermee en ik lees ook even mee met de tips..
Groetjes,
mamma.
 
Het negeren is wel een goed idee. Daar staat wel tegenover dat je hem complimentjes moet geven als hij iets goed doet. Is hij flink aan het gillen en is hij dan net even stil hem meteen een complimentje geven. Begint hij opnieuw met gillen, negeer je hem weer. Je doet het heel goed om te zeggen wat je gaat doen. Zeg ook duidelijk wat je van hem verwacht bijv. 'mama gaat nu eten maken, jij gaat nu op de mat spelen.' Loopt hij richting map dan meteen weer een complimentje! Hopelijk is het krijsen snel voorbij!
 
Terug
Bovenaan