kruiden eten tijdens de zwangerschap

Welke kruiden mag je nu wel en niet eten tijdens de zwangerschap? Op verschillende sites staan lijstjes waar ik me keurig aan heb gehouden, maar nu las ik hier dat ook munt en tijm slecht zijn.

Ik heb liters munt thee gedronken en gebruik vaak tijm bij het koken. Moet ik me nu zorgen maken of valt het allemaal wel mee?
Bedankt voor jullie reactie!

Grt, Ellen
34 weken zwanger van een tweeling

Hoi,

ik moet zeggen dat ik nog nooit gehoord heb dat je geen munt of tijm mag...
Het enige dat ik weet is zoethout vanwege de bloeddruk en kaneelpoeder, maar daar moet je dan zulke grote hoeveelheden van nemen, dat het eng is!
Verder is het volgens mij allemaal redelijk overtrokken, zoals met alles geldt geniet maar doe dit met mate!
Ook heb ik zelf het gevoel dat als ik heel erg gekruid eet, het kindje dit niet zo fijn vind! Normaal is het namelijk lekker stil na het eten, maar met zeer gekruid (en dan bedoel ik niet zout ofzo, maar pittig of veel kerrie) dan lijkt het wel kermis in mijn buik! Ook word ik dan zelf vaak een beetje misselijk omdat mijn maag het even niet aan kan.
Verdere schadelijke gevolgen, geen idee! Vraag me ook af of het niet allemaal een beetje bangmakerij is, vroeger had je ook niet zoveel regeltjes en jij en ik zijn toch ook gezond ter wereld gekomen, toch?
Als je je echt zorgen maakt, bespreek het met je vk, die weet het vast wel!

groetjes
Saskia

Ik heb me werkelijk geen moment druk gemaakt over het gebruik van kruiden tijdens de zwangerschap. Het lijkt me niet heel erg, ik heb nog geen verloskundig of gyn. gehoord over kruiden. Zelfs kaneel in kleine hoeveelheden maakt niet uit.
Ik zou me niet druk maken.
Je bent al 34 weken en krijgt waarschijnlijk met een tweeling veel echo's.
In het stukje van je link staat ook dat het verwerken van de kruiden in gerechten niet schadelijk is. Het gaat om medicinaal gebruik, dat is wel anders.

Zolang je alles met mate eet en drinkt is er niks aan de hand.

Het probleem met al die lijstjes op internet is dat ze elkaar ook op bepaalde punten tegen spreken, lekker verwarrend. Sommige kruiden kunnen inderdaad echt niet, maar zolang je munt en thijm met mate gebruikt is er niks aan de hand. Net als kaneel moet je echt grote hoeveelheden ( las op een site dat het pas  bij 3 potjes kaneel ernstig wordt, nou zoveel kaneel stop ik niet in mijn appeltaart!) vermijden.

Laat je niet gek maken.

Dit probleem heb ik ook! We gaan 14 juni naar Thailand en als het goed is, ben ik dan 10 weken zwanger. Volgens mij is het eten daar best pittig! Gelukkig is er ook een Italiaans restaurant bij het hotel.

Terug
Bovenaan