Kruipen/optrekken?

<p>Hi dames,</p><p>Mijn dochtertje is nu 10 maanden maar kruipt nog niet.. ook kan ze zichzelf nog niet optrekken tot zithouding. Ze zit wel goed rechtop als ik haar neer zet en rolt wel de hele kamer door maar kruipen wilt ze niet. Iemand tips om het kruipen en optrekken te stimuleren?</p><p>Dankjewel! ?</p>

Heb je al een bal voor haar? Als dat haar interesse wekt, komt ze al snel tot de conclusie dat ze sneller is als ze tijgert/kruipt dan wanneer ze rolt... de bal is hier ook een groot succes! 
Toch komt het wanneer het komt... onze kleine man ging ook pas dingen doen wanneer hij eraan toe was, welke fratsen ik ook uithaalde

Het komt vanzelf. Mijn dochter was 11 maanden toen ze in één week kon kruipen, zitten en optrekken. Daarvoor tijgerde ze alleen af en toe en rolde ze door de kamer. Het komt goed ;) Met 13 maanden kon ze ineens al lopen. Ieder kind heeft zijn/haar eigen tempo.

Dat is idd niet razendsnel maar geen reden tot zorgen hoor. Mijn oudste dochter was bijna 11 maanden en toen ging ze ineens staan en tijgeren in dezelfde week. Met 12.5 maand ging ze kruipen en met 18 maanden lopen. Geen snelle meid, maar ze is nu ruim 2.5 jaar en daar merk je niks meer van hoor.Mijn jongste dochter is nu 10.5 maand en kruipt al wel sinds 8 maanden en optrekken sinds 9 maanden. Ze staat nu zelfs soms al los. Ik verbaas me er echt over hoe anders mijn 2 dochters hierin zijn. Ik stimuleer de jongste niet anders dan ik destijds bij mn oudste deed. Er zit een ander karakter in en ze is hierin gewoon sneller. Daarentegen kon mijn oudste dochter met 9 maanden al papa-mama-boe(koe) zeggen, dat doet mn jongste nog niet. Dus ze ontwikkelen zich allemaal op hun eigen tempo.Stimuleren kun je doen door je kindje veel op de buik te laten spelen en bv. Een blokkentoren  maken, net buiten haar bereik. Zo zal ze proberen er naartoe te kruipen of tijgeren. Op die manier heb ik mn oudste heel erg gestimuleerd om te gaan tijgeren.

Dat is idd niet razendsnel maar geen reden tot zorgen hoor. Mijn oudste dochter was bijna 11 maanden en toen ging ze ineens staan en tijgeren in dezelfde week. Met 12.5 maand ging ze kruipen en met 18 maanden lopen. Geen snelle meid, maar ze is nu ruim 2.5 jaar en daar merk je niks meer van hoor.Mijn jongste dochter is nu 10.5 maand en kruipt al wel sinds 8 maanden en optrekken sinds 9 maanden. Ze staat nu zelfs soms al los. Ik verbaas me er echt over hoe anders mijn 2 dochters hierin zijn. Ik stimuleer de jongste niet anders dan ik destijds bij mn oudste deed. Er zit een ander karakter in en ze is hierin gewoon sneller. Daarentegen kon mijn oudste dochter met 9 maanden al papa-mama-boe(koe) zeggen, dat doet mn jongste nog niet. Dus ze ontwikkelen zich allemaal op hun eigen tempo.Stimuleren kun je doen door je kindje veel op de buik te laten spelen en bv. Een blokkentoren  maken, net buiten haar bereik. Zo zal ze proberen er naartoe te kruipen of tijgeren. Op die manier heb ik mn oudste heel erg gestimuleerd om te gaan tijgeren.

Onze dochter doet het sinds een week! (10,5 maand). Daarvoor wel geprobeerd te stimuleren maar niks werkte. Toen losgelaten en in 1 x deed ze het. Zag t niet aankomen! Ieder op zn eigen tempo. Zelfde als met lopen denk ik. Kan soms ook maanden tussen verschillende kindjes zitten. 
Optrekken kan onze dochter ook nog niet. 

Goedemorgen, 
Goed dat je de vraag stelt. Ik ben mama van 2 kindjes. Eerste kindje met een forse ontwikkelingsachterstand door een chromosoom afwijking en tweede kindje doet alles volgens het boekje. Ik was ook zoals alle mama's die al gereageerd hebben; ieder kindje volgt zijn eigen tempo. Het komt vanzelf. Niet te snel zorgen maken. Etc. Ik had gewild in die tijd dat er 1 persoon tegen mij had gezegd; vraag het voor de zekerheid na. 
In meer dan 90% van de gevallen is er niets aan de hand en gaat je kindje het vanzelf doen. Maar ik wil je als tip meegeven; vraag het eens na bij een kinderfysiotherapeut. Ook om bijv tips te krijgen om het te stimuleren. Weten wanneer je je wel zorgen moet gaan maken. Een kindje kan cognitief heel sterk zijn maar motorisch wat trager. Niets mis mee maar wel fijn om als ouders te weten. 

Succes! 

Terug
Bovenaan