Dat is idd niet razendsnel maar geen reden tot zorgen hoor. Mijn oudste dochter was bijna 11 maanden en toen ging ze ineens staan en tijgeren in dezelfde week. Met 12.5 maand ging ze kruipen en met 18 maanden lopen. Geen snelle meid, maar ze is nu ruim 2.5 jaar en daar merk je niks meer van hoor.Mijn jongste dochter is nu 10.5 maand en kruipt al wel sinds 8 maanden en optrekken sinds 9 maanden. Ze staat nu zelfs soms al los. Ik verbaas me er echt over hoe anders mijn 2 dochters hierin zijn. Ik stimuleer de jongste niet anders dan ik destijds bij mn oudste deed. Er zit een ander karakter in en ze is hierin gewoon sneller. Daarentegen kon mijn oudste dochter met 9 maanden al papa-mama-boe(koe) zeggen, dat doet mn jongste nog niet. Dus ze ontwikkelen zich allemaal op hun eigen tempo.Stimuleren kun je doen door je kindje veel op de buik te laten spelen en bv. Een blokkentoren maken, net buiten haar bereik. Zo zal ze proberen er naartoe te kruipen of tijgeren. Op die manier heb ik mn oudste heel erg gestimuleerd om te gaan tijgeren.