Kruipen stimuleren

Onze zoon is bijna negen maanden oud. Hij loopt al anderhalve maand met onze handen als steun. Vanuit zit kan hij met minimale hulp komen staan. Dat gaat dus heel goed! Alleen lijkt hij nu dus het tijgeren en kruipen over te slaan. Hij kan ook niet zelfstandig tot zit komen. Nu vraag ik mij af, heeft een van jullie ervaring dat kindje het kruipen/tijgeren overslaat? Hoe doen/deden jullie dat met nog wel tijgeren/kruipen stimuleren? Wij doen namelijk nog steeds dagelijks tummy time, kruipen voordoen, speeltjes iets verder neerleggen, hand achter zijn voetjes zetten, zodat hij zich af kan proberen te zetten, maar geen effect. Hij raakt er ook sneller onrustig en gefrustreerd van. En als hij dan weer zit of op zijn voetjes staat is het een grote lach op zijn gezicht. Wat denken jullie? Accepteren dat hij het kruipen waarschijnlijk over slaat of wel blijven stimuleren en ruimte geven voor de frustratie? Ik ben benieuwd!

Kruipen/ tijgeren is volgens mijn fysio erg belangrijk om de samenwerking tussen links en rechts te trainen. Ik zou eerder stoppen om het lopen en staan te stimuleren, dit komt echt vanzelf als het lichaam hier klaar voor is. Tot die tijd is dat eigenlijk dus nog niet. 

Maar 9 maanden is nog helemaal niet laat voor zelf tot zit komen en tijgeren/ kruipen hoor, komt vanzelf! Speeltje iets buiten bereik leggen kan stimuleren. Of het voort bewegen zodat je kindje er achteraan wil. 

Waarom ik het lopen minder zou stimuleren/ weglaten is buiten het fysieke gedeelte omdat kinderen die dt "gewend" zijn ook minder de drive hebben om te gaan kruipen en zitten, zo komen namelijk met hulp al makkelijker vooruit en zien staand meer dan zittend.. niet mijn theorie hoor, heb dit eens gelezen dus geen idee of het klopt maar wij hebben staan en lopen niet gestimuleerd en toch alles binnen de termijnen gaan doen.

Mijn neefje liep los toen hij 10 maanden oud was, hij kruipte en tijgerde niet. Volgensmij is dit ook gewoon goed en slaat je kind kruipen over.

Eens met de eerdere reactie. Kinderen moeten zelf leren om tot zit of tot stand te komen. Juist die overgangen maken is heel belangrijk voor de motoriek. Geef hem de tijd om het kruipen te leren en stop even met hem zelf in zithouding te brengen en zeker om met hem te lopen. Bij mijn zoontje lukte zelf gaan zitten en kruipen tegelijk, toen was hij wel al wat ouder dan jouw kindje hoor: 10 of 11 maanden geloof ik. 

Hier ook een kindje wat eerder zichzelf optrok en ging lopen. Toen ze dat onder de knie had ging ze kruipen. Zou me er dus niet te druk om maken, het komt van zelf wel. Heb het ook geprobeerd te stimuleren maar ze raakte er alleen maar gefrustreerd van dus heb het los gelaten. Kruipt en loopt nu vrolijk door het huis heen 

Mijn neefje begon onlangs (bijna 12 maand) met kruipen. Hij werd wel altijd in zit gezet overigens. Ze zullen het vanzelf gaan doen de een is wat later dan de ander☺️ Hij werd ook altijd wat bozig van tummy time. Nu kan hij zichzelf opeens goed vermaken. Ik denk dat je qua stimulatie al genoeg doet.

Mijn zoontje begon met 8 maanden zich op te trekken en rond de tafel te lopen. En 2 weken later kon hij op handen en knieën kruipen. Elk kindje doet het in zijn eigen volgorde. Hij is nu overigens 10 maanden en kan nog niet zelf in in zitstand komen, maar doet wel af en toe een stapje los. 

Terug
Bovenaan