Kun je afkolven verleren?

Hallo allemaal.

In het begin van de kraamtijd heb ik afgekolfd om de borstvoeding op gang te brengen. Nu wil ik weer gaan kolven, omdat ik binnenkort een avondje uit ga.
In de kraamtijd had ik in ca. 20 tot 30 minuten zo maar 100 ml te pakken. Vanmiddag ca. 1 uur bezig geweest en had ik pas 50 ml! Hoe kan dit? Ik zit er nu aan te denken om van de handkolf over te gaan op de elektrische (ook al is het alleen voor een enkele keer kolven). De handkolf van Medela die ik heb, krijg ik na verloop van tijd echt wel spierpijn  van en je hebt je handen helaas niet vrij om bijvoorbeeld te lezen of zo.....

Kun je afkolven verleren of wennen je borsten aan het geven van voeding aan de baby, zodat ze "weigeren" om afgekolfd te worden? Ik kan me niet voorstellen dat ik minder voeding heb, aangezien mijn zoon Herald  al met ca. 5 voedingen per dag genoeg heeft. (Herald is geboren op 21-10-2007)

Alvast bedankt voor de reakties,

Rolanda

Ik ben benieuwd of er meer mensen met ditzelfde probleem zijn.

hoi Rolanda,
Ik denk wel dat je borsten moeten wennen aan kolven. Ik kolf zelf ook zo nu en dan en 's ochtends gaat het het beste omdat ik dan de meeste melk heb na de nacht. Het helpt ook als je kindje in de buurt is, dan schiet het eerder toe. Bij mij tenminste wel. Een uur kolven is wel lang! Ik stop er na een kwartiertje altijd mee want ik vind het dan pijnlijk worden. Mijn tepels zien dan gewoon blauw! Ik heb dan ongeveer 100 cc.
Ik hoop voor je dat het beter gaat. Elke dag "oefenen" misschien!
Succes.
Groetjes, Mariska

Hoi Rolanda,

Afkolven kun je niet verleren hoor. Wel vergt het toch (soms) enige oefening om je toeschietreflex (tsr) te krijgen bij het kolven. De melk gaat pas echt stromen nadat je tsr is ´geactiveerd ´. Dit gebeurd normaal als je kindje aan je borst zit en je jouw kindje ziet drinken.

Op borstvoeding.com staan veel tips om je tsr te krijgen bij het kolven.

Vind het trouwens knap dat je een uur hebt gekolfd, maar het is niet goed voor je tepels lijkt mij. Als je tsr niet komt, is mijn ervaring dat je het beter na een kwartiertje ofzo nog eens kunt proberen. Bij mij werkt het altijd erg goed als ik aan een rompertje van mijn dochtertje ruik, door haar geur schiet de melk toe!

Succes,

Janneke

Als je na een uur pas 50 cc hebt, dan lijkt er me iets niet goed te gaan. Zols de vorige schrijfster al schreef: heb je wel een toeschietreflex? Ik merk bij het kolven dat die reflex essentieel is! Als het niet toeschiet, dan gebeurt er bijna niks. Als het wel toeschiet, dan heb ik in no-time 160 cc.

Voor mij werkt het 't beste om rustig te gaan zitten, armen goed ondersteunt (heb trouwens ook een handkolf), ogen even dicht, soms even wiegen met m'n bovenlijf.

Succes!

Hoi,

Geen idee of het echt verleren is maar ik heb hetzelfde probleem. Misschien dat ik er ook niet genoeg rust voor neem maar het gaat me niet echt makkelijk af.
Bij mijn vorige dochter ging het in het begin wel goed - 3 maanden probleemloos gekolfd - maar na een 3 weken vakantie (en niet kolven) kwam de tsr gewoon niet meer.  Ik heb uiteindelijk maar Syntocinon neusspray bij mijn huisarts gevraagd en daarmee lukte het wel.

gr. Anne

Ik heb vanochtend Herald gevoed en na ca. 1 uur afgekolfd. Tot mijn verbazing had ik na ca. 20 minuten 80 ml! een hele verbetering ten opzichte van gisteren.

Aangezien ik vanavond zelf weg ben en mijn man eventueel borstvoeding met fles gaat geven (denk wel dat hij aan de beurt is hiermee), heb ik vanmiddag weer afgekolfd. Ben toen weer erg lang bezig geweest en heb nu 45 ml te pakken.

Heb zojuist een mailtje gestuurd naar een verkooppunt van Medela, ga toch maar over op elektrisch (dit had ik in de kraamtijd te leen van de kraamhulp en beviel me prima! ; in no time had ik toen al 110 ml te pakken en nu duurt dit 10 keer zo lang en heb ik het nog niet, hmmm)

Hoop in elk geval snel in het bezit te zijn van een elektrische kolf, wordt erg moe van het handmatig kolven en vind het een nogal onprettige bezigheid.

In elk geval iedereen bedankt voor de reakties en het meedenken!

Rolanda

Terug
Bovenaan