kun je met endometriose spontaan zwanger raken of altijd behandeling nodig?

Hoi Herma,

Ik denk dat het er heel erg aan ligt waar je de endometriose hebt zitten. Ik heb een lichte vorm maar mijn eileiders zitten helemaal dicht en ik kan dus niet zonder hulp zwanger worden.

Mijn schoonzusje heeft een vrij zware vorm maar zij heeft de verklevingen in haar baarmoeder zitten. Zij kan wel gewoon (dus zonder hulp) zwanger worden. Wel heeft zij drie miskramen gehad omdat er wat moeilijker een innesteling kan plaats vinden. Zij heeft daarna wel een gezonde zoon gekregen die inmiddels 4 jaar oud is.

Overigens heb ik nu ook een dochtertje hoor.

Het kan dus allebei. Als je nog meer vragen hebt kun je ze stellen hoor.

Groetjes
Inge

Hoi,

Ik heb zelf ook endometriose en het ligt er inderdaad aan waar het zit en in welke mate.
Helaas lukte het bij ons niet op de "normale" mannier, maar uiteindelijk is het bij ons gelukt via IVF.
Wij zijn alles bij elkaar ruim 9 jaar bezig geweest, dachten dat het vanzelf wel een keertje zou lukken om zwanger te raken.
Bij ons waren er wel meerdere redenen waarom het niet lukte hoor.
Ik kan niet op een normale mannier zwanger worden, dit is gebleken na vele onderzoeken.
Ik heb nog maar 1 eierstok en deze is van slechte kwaliteit.

Er zijn heel veel vrouwen met endometriose die gewoon spontaan zwanger worden.
Ik  ben donateur van de endometriose stichting en op het forum daar zijn veel vrouwen die spontaan zwanger zijn geworden.
Wellicht heb je iets aan hun website, er staat ook veel informatie op.
www.endometriose.nl

Blijf niet te lang "proberen", ga naar de huisarts als het niet lukt of ga naar je gynaecoloog voor een verwijzing naar een fertiliteitsarts.

Wens je veel succes!

Groetjes Patricia (mama van Thomas en Sophie, 2 mei 2008)

Dank je Creatries, ik heb de website al opgezocht.Staat veel info op ja. Ik ben al onder behandeling bij de gynicoloog. Ik moet binnenkort een kijkoperatie ondergaan om te kijken of ze de endometriose kunnnen weghalen. Ik heb een jaar zelf geprobeert en  ben 2 maanden geleden doorverwezen. Heb de standaard onderzoekn achter de rug.

Hoi Herma,

Ik wens je veel succes en sterkte.
Ze hebben mij altijd weinig kans gegeven en het is bij ons ook gelukt.
Ik weet dat het soms moeilijk is, maar geef de moed niet op hoor!

Ik ben zelf 2x geopereerd geweest i.v.m. de endometriose, de laatste keer is mij erg meegevallen.
Dit was ook een kijkoperatie (laproscopie) en toen is de boel schoongemaakt, daarna heb ik nog een tijdje (10 maand)  hormonen gehad om de boel rustig te houden. (Duphaston)
Daaran zijn we begonnen met de fertiliteits onderzoeken en daarna eerst 4 IUI behandelingen gehad, deze zijn op niets uitgelopen.
Uiteindlijk via IVF dus gelukt, al met al zijn we ruim 1,5 jaar met de fertiliteits onderzoeken en behandelingen bezig geweest.
En alles in totaal ruim 9 jaar.
Je ziet de aanhouder wint!

Ik hoop ooit nog te lezen dat het allemaal goed is gekomen met jullie.

Groetjes Patricia

Terug
Bovenaan