kun je na 3 mnd bv ook nog tepelkloven krijgen?

hallo mama's,

Weet iemand of je na 3 mnd bv toch nog tepelkloven kunt krijgen?
Heb last van mn linkertepel tijdens het aanzuigen, ik doe niets anders dan normaal.
Wel ben ik ( voor de 3e keer sinds de bevalling ) ongesteld.
Ik kan niets aparts ontdekken aan m'n tepel, maar gevoelig is het wel.
Smeren met tepelzalf helpt niet echt.

Weet iemand hoe dit kan, en wat ik ertegen kan doen?

groetjes Linda
 
Hoi Linda,

Er kunnen meerdere factoren een rol spelen. Je geeft aan dat je nu weer ongesteld bent; had je tijdens je eerdere menstruatieperiodes ook gevoelige tepels? Dan zou het met je hormoonhuishouding te maken kunnen hebben (eigenlijk net als tijdens een zwangerschap).

Misschien kun je het aanleggen iets verbeteren? Na een tijdje voeden wordt dat vaak een automatisme, je kindje vindt de borst wel uit zichzelf (en hapt misschien wat slordig aan)  en jij zit onder het voeden misschien wel achter de pc of iets dergelijks (misschien een beetje onderuit gezakt, lekker comfortabel)  . Zorg er in elk geval voor dat je kindje een grote hap borst neemt en dat jij, als je zittend voedt, goed rechtop zit en je kindje op de juiste hoogte houdt, zodat  hij/zij niet hangt aan de borst.

Het is misschien wat vroeg daarvoor, maar ook het krijgen van tandjes kan gevoelige tepels veroorzaken. Dit komt, doordat de zuurtegraad van je kindje verandert (daar kunnen ze  ook van die 'heerlijke' zure luiers door krijgen) en  dat kan je tepels gevoeliger maken.

Als de klachten ondanks goed aanleggen toch blijven, zou je nog kunnen denken aan spruw; deze schimmelinfectie kan vage, maar vervelende  klachten veroorzaken, zoals o.a. kloofjes, jeukende of branderige tepels of steken in de borst. Bij de baby kunnen klachten als witte vlekjes in het mondje (kan zeer pijnlijk zijn), kramperigheid en heftige luieruitslag voorkomen. Wanneer je spuw vermoedt, is het verstandig om even naar de huisarts te gaan.

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
 
hoi Yvonne,

Dank voor je antwoord.
We zijn nu een paar dagen verder. Het gaat iets beter, maar de oorzaak weet ik nog steeds niet. Ik denk zelf dat het de combinatie is van meerdere dingen.

Ze drinkt al een paar dagen heel onrustig, laat steeds los en smakt met haar tong tegen haar gehemelte. Ook ligt ze vaak te kronkelen en te kreunen.
Ik denk dat dit komt omdat ik ongesteld ben. Verder ben ik sinds 3 dagen gestopt met cinababy om te kijken of ze zonder kan, maar die druppels ga ik vanaf vandaag weer geven. Heb het idee dat ze hier rustiger door drinkt en veel minder darmkrampjes heeft.

Misschien zit ze in een groeifase; ze sabbelt namelijk de hele dag op haar hand en op alles wat er in de buurt ligt.
Ik heb ook aan regeldagen gedacht, maar ik denk niet dat dat het geval is.
Ze is namelijk wel verzadigd na de voeding. Ik zit op ong. 5 a 6 voedingen per dag.

Op het bureau vertelde men dat je melk zouter is als je ongesteld bent, dan kan ik me dus wel voorstellen dat ze het niet zo lekker vindt...

groetjes Linda
 
Hoi Linda,

Ik gaaf al bijna 15 maanden bv en ik had bij 13 maanden last van tepelkloven.....dus volgens mij maakt het niet uit hoe lang je bv geeft. Maar aan de omstandigheden op dat moment.
Las net dat het al iets beter ging.....
Sterkte ermee.
Groetjes Chantal
 
Terug
Bovenaan