Kun je ze al leren om zelf weer in slaap te vallen als ze wakker worden?

Hoi allemaal,

Esther is nu ruim 11 weken. Sinds deze week hebben we ontdekt dat ze 's nachts wel wakker wordt, maar eigenlijk geen behoefte heeft aan een voeding. Als je haar een speen geeft, slaapt ze verder. Als je haar geen speen geeft, gaat ze steeds harder huilen en is ze uiteindelijk met een speen niet meer te troosten maar wil ze wel de fles (ja, ik krijg ook dorst als ik zo hard gil...). Dus geven we haar haar speen. Maar als ze in slaap valt, verliest ze die en dan wordt ze weer wakker. En zo blijven we dus bezig tussen 3 en 6 uur 's nachts... Heeft iemand enig idee of dit vanzelf over gaat? En je kunt kindjes van die leeftijd toch nog niet leren om zelf in slaap te vallen zonder speen als ze wakker worden dus laten huilen of geen zin toch, of wel? Iemand tips?

We leggen haar al wakker en vaak ook zonder speen op bed. Ze gaat dan lief uit zichzelf slapen. Die speen wil ze echt 's nachts, blijkbaar heeft ze dan zuigbehoefte, misschien omdat ze die voeding mist.

Groetjes,

Eveline

hoi eveline
dat kunnen ze best al leren hoor.sterker nog,dat moeten ze leren.als boas wakker word tussendoor of te vroeg voor de fles,laten we hem huilen en gaan m ook niet storen door te kijken.ja,als hij overstuur gaat wel natuurlijk,maar hier blijft het,als hij al wakker word,bij een beetje jammeren en dan valt hij zo weer in slaap.met naar bed gaan huilt hij ook altijd even.soms schreeuwt hij zo hard dat je denkt;dat word niks.en opeens is het dan stil.ze moeten op eigen kracht in leren slapen,daar kun je als moeder helaas weinig in betekenen.maar als esther over de rooie gaat word t lastiger.daar kan ik helaas geen tips voor geven.hopelijk lukt t haar snel!
groetjes kari

hoi eveline,
ja ik weet het, heel moeilijk. want als ze 's nachts huilen ben je toch al sneller geneigd om ze stil te krijgen (tenminste dat heb ik) dan ben ik soms wel een uur bezig met speentjes in doen, projectie nachtlampje met watergeluiden opnieuw aandoen (gaat na 10 min. vanzelf uit) enz. na een uur valt ze dan meestal weer in slaap. maar ik vraag me ook wel eens af of dat niet ook gebeurd was als ik niks had gedaan, maar ja dan had ik een uur naar gehuil moeten luisteren en ze slaapt nog bij ons op de kamer. maar toch wordt geduld beloond, want ze wordt steeds minder wakker 's nachts. ik denk een combinatie van gewenning en ouder worden (ze is nu ruim 12 weken).
nou ja, volgens mij heb je uiteindelijk niks aan m'n verhaal, behalve dan dat ik weet wat je meemaakt.
succes ermee!
groetjes,
daphne

Hoi Evelien.
Tja ik weet het ook niet. Als onze Teun wakker word wil hij eerste instantie ook geen voeding maar iid het moet niet te lang duren,ik ga er meteen uit en leg hem dat op zijn buikje en dan slaapt hij meteen weer heerlijk door. Meestal zuigt hij dan op zijn handje,een speentje spuugt hij meteen weer uit. Groetjes Mikkie.

Hoi,

Misschien heb ik het wel heel makkelijk getroffen met zoonlief. (nu 6 weken) Hij slaapt goed 's nachts! Ik hoor hem overigens wel af en toe, dan is hij wakker. Ik hoor dan eerst wat gepruttel, gemopper en soms wat gehuil. Maar als het niet doorzet, ga ik niet kijken. Tot nu toe valt hij dan ook gewoon weer in slaap. Ik probeer hem altijd wakker in zijn bedje te leggen, zodat hij zelf in zijn bedje in slaap valt. Bij alle slaapjes, overdag dus ook!
Bij de eerste was ik daar niet zo consequent in en bij onze tweede nu wel en er is nogal wat verschil in slaapgedrag. Maar goed, dat kan natuurlijk ook gewoon aan het kind zelf liggen, maar ik heb het idee dat "altijd wakker in bed leggen en zelf in slaap vallen" toch ook wel bijdraagt aan zijn - en dus ook onze- slaapvreugde.

Groetjes Dionne/vis78  

Terug
Bovenaan