Kunnen jullie kindjes zich goed vermaken?

Wat ik mij afvroeg is hoe jullie kindjes zichzelf vermaken.

Mijn dochter kan erg slecht alleen spelen.
Ik had daar altijd een heel ander beeld van.
Op het kinderdagverblijf waar ik  een aantal jaar  gewerkt heb, speelden de kinderen naar hartelust. Dat vond ik geweldig. Helemaal verdiept in hun spel...af en toe samen spelen en meespelen.

Mijn dochter speelt nauwelijks alleen. Ze is snel afgeleid. Als ze speelt en ik loop zachtjes naar de keuken, dan staat ze binnen een aantal tellen naast me. Als ik aankondig dat ik even naar de keuken ga, staat ze meteen op en loopt mee.

Wat ze wel doet: beetje rondlopen, hangen, lijkt op verveeld gedrag.
We zijn lid geworden van een Speel-O-theek om te kijken wat ze echt leuk vind.
Sommige dingen kijkt ze helemaal niet naar om: duplo, little people huis.
Ja het is even spelen (hooguit 10 minuten) en dan is het niet meer interessant, ook niet de dag erna, en de dag daarna.

Ik heb niet teveel speelgoed in de woonkamer, zodat het overzichtelijk is en ze makklijk kan kiezen. Ze kan ook overal goed bij. Ik wissel ook regelmatig speelgoed.

Samen spelen doet ze wel, maar ik heb ook weer geen zin om de hele tijd met haar te spelen. In huis moet er ook iets gebeuren... Ik vind dat ze ook moet leren om zelf te spelen, maar op 1 of andere manier pakt ze het niet op. Ik laat ook zien wat je met speelgoed kan doen en hoe het werkt. Maar zodra ik opsta en haar alleen laat experimenteren loopt ze met me mee.

Ze is overigens bijna 20 maanden.

Wie herkent dit?
Heeft iemand nog tips?
Hoe gaat dat bij jullie kinderen?

Chris kan zich eigenlijk best wel vermaken.
Vaak is dit wel bij mij in de buurt, maar dat vind ik juist gezellig.
Vanmorgen heb ik bv de badkamer schoongemaakt. Hij speelt dan lekker op de boven verdieping met autootjes, knuffels en een duwkar. Hij komt steeds even kijken en wil af en toe helpen. Ik geef hem dan een schoon dweiltje en maak die nat gaat hij ook het bad schoonmaken.
Beneden leg ik 2 of 3 dingetjes voor hem neer in de kamer en daar vermaakt hij zich dan mee. tussen door moet ik af en toe wat met hem doen.
Hij tikt dan op de bank en zegt "Mam" en dan moet ik bij hem zitten en dan gaan we een boekje lezen of teletubbies kijken. Dan glundert hij. Na die tijd kan ik weer wat rommelen.

Voor de rest zijn wij veel aan het heen en weren naar school.
Dus is de dag met veel onderbrekingen waardoor bij hem de verveling niet zo snel toeslaat. Hij gaat steeds in de auto/fiets en school binnen. Dat vier keer per dag. We doen elke dag even een paar boodschapjes als de andere op school zitten.
Dus onze tijd in huis is vrij kort op een dag.

De concentratieboog van jonge kinderen is nog heel laag. Ze kunnen niet een uur lang spelen. ze doen alles kort en krachtig. Dus het is logisch dat ze nog niet een hele poos spelen.

succes
Pascal

Ook ik herken het eigenlijk niet,maar net als Pas heb ik ook een schoolgaand kindje en zit je de helft van de tijd op de fiets om te brengen en halen.
Thuis vermaakt hij zich prima en vraagt niet veel aandacht.
Maar als ik zelf ga zitten,komt meneertje wel vaak lekker bij me op schoot zitten,gezellig.
Eigenlijk heb ik ook geen tips voor je.
Er zijn vast meiden hier die er wel ervaring mee hebben en je nuttige tips kunnen geven.
Ik heb iig je topic weer ge-upt!
Groetjes Tanja

Julian vermaakt zich soms wel een half uur alleen. Op dit moment zijn de vorige week gekochte Mega Bloks erg favoriet (een hele zak vol voor 15 euro).
Ook is hij graag bezig met zijn (Hema) pannensetje, vooral als ik in de keuken sta te koken, dan staat hij in de kamer te koken. De pret is compleet als hij er een koekje of doosje rozijntjes bij heeft (in / uit pannetje en: proeven! hahaha).

Ik heb gemerkt dat het spelen beter gaat als er 1 ding of 1 speelset is om mee te spelen. Soms liggen hier 2 manden speelgoed door de hele huiskamer, maar daarin kan hij geen keuze maken, hij kan het ook nog niet bij elkaar zoeken (wat hoort bij wat), dus dat is alleen maar goed om keihard doorheen te trappen () zucht...

Als we bijv. gaan kleuren/vingerverven dan duurt het langer om alles klaar te zetten en op te ruimen dan dat hij daadwerkelijk bezig is. Maar ach, langzamerhand kunnen ze zich wat beter concentreren.

Goed dat je lid bent geworden van de Speel-o-theek! Wil ik binnenkort ook gaan doen. Lekker van speelgoed wisselen zonder dat je hele huis een opslagplaats van speelgoed wordt!

Succes!
Ellen mv Julian

ik herken het deels. De ene dag loopt Enzo de hele dag mijn kont achterna en de andere dag dan "zie" ik m amper.
Meestal als hij zich niet kan vermaken dan heeft hij een rotdag en voelt hij zich niet zo lekker of krijgt hij tandjes.
Soms is het moeilijk om m te vermaken maar als ik dan even mijn eigen gang ga, b.v. met schoonmaken, dan komt hij erbij en gaat dan ook "helpen". Vaak snapt hij als ik ff druk ben dat het even ophoudt.
Ik vertel m dan altijd wel dat ik strakjes met m ga wandelen of spelen omdat ik even druk bezig ben en ik het wel de indruk dat hij me begrijpt. En dan gaat hij wel vaak wat voor zichzelf doen. Uiteraard kon ik wel mijn belofte na om dan iets leuks met hem te doen.

nou, succes

liefs
di silva

hoi hoi,

nee sorry, ik herken het niet.. Lieve kan zich echt heel goed alleen vermaken.
waar dat nou aan ligt weet ik ook niet, maar we hebben haar vanaf kleins af aan eigenlijk best veel alleen laten spelen (mijn man werkt 1 dag in de week thuis en zodoende laat hij Lieve vaak alleen spelen).

ze komt wel eens om aandacht vragen, maar als we dan samen een boekje hebben gelezen vindt ze het alweer prima en gaat ze liever weer haar eigen weg.

hier dus precies het tegenovergestelde van jouw vraag/probleem..

succes ermee!

Mo22

Hoi hoi

Annique kan zich eigenlijk heel goed zelf vermaken.
Soms komt ze wel bij je met iets dat ze dan even samen wil doen maar over het algemeen vermaakt ze zich altijd prima!
Het is ook echt een meisje en speelt veel met  fijne dingetjes als blokjes, puzzels, lepeltjes, kopjes enz van dr serviesje, kleurpotloodjes enz.
Ze vind overal wel iets waar ze zich mee kan vermaken.
En ik wissel vaak het speelgoed .. zodat het lijkt of ze af en toe weer wat nieuws heeft.
Dan blijft het ook leuk..
En de speel-o-theek is een leuk idee!!
Groetjes Sandra

Hoi Marianne

Tja, die dreumessen van ons zijn zo af en toe best vermoeiend he? Maar volgens mij pak je het prima aan en moet je meisje het 'gewoon' nog even doorkrijgen dat alleen spelen ook leuk is......

Ik zou het haar aan blijven bieden en opeens zal ze iets vinden waar ze langer meer bezig is. Wat ik hier vaak doe als ik wat in huis doe: ik laat haar helpen. Ze kan boven helemaal druk zijn met de wasmand van kamer naar kamer slepen, was uit de wasmand halen en in de wasmand stoppen (en ondertussen maak ik de bedden op en ruim op). Bij het uitruimen van de vaatwasser mag ze de plastic drinkbekers stapelen (eindeloos) etcetera etcetera.

Verder vindt ze puzzels (van 4 en 6 stukjes) helemaal het einde, haar poppen (met buggy, het bedje) en het theeservies zijn favoriet, boekjes (met flapjes, hele verhalen) lezen, met auto's/ballen/knikkers door de kamer rollen. Veel heeft ze niet nodig om zich te vermaken.

Overigens praat ik veel tegen haar. Ik zeg wat  we gaan doen, waar we naar toe gaan, met wie en hoe  en ook dat ze mag helpen, maar ik zeg ook dat ze nu even zelf moet spelen. Als je dat maar lang genoeg herhaalt, komt er een moment dat ze het gaat snappen......... en dan komt er óók nog een moment dat je zou willen dat ze je zo nodig heeft als nu (maar dat kun je je in deze fase niet voorstellen....).

Succes met je meisje, probeer je maar niet te druk te maken, en denk maar dat het echt goedkomt (al zal dat zo af en toe niet meevallen als je voor de 30e keer op een dag samen een puzzeltje zit te maken)....
Groetjes
Susan

Terug
Bovenaan