kunnen miskramen erfelijk zijn?

A

Anoniem

Guest
hoi meiden,

ik vroeg mij gisteren in bed af of miskramen ook erfelijk kunnen zijn.

mijn moeder is 8 keer zwanger geweest maar maar 3 keer een zwangerschap volgemaakt.
allebij mijn oma's hebben ook verschillende miskramen achter de rug.
weet iemand hier andwoord op?

ik ben nog nooit zwanger geweest, heb dus ook nog geen miskraam meegemaakt. maar het lijkt me verschrikkelijk...

groetjes esther

hoi

volgens mij is het niet erfelijk hoor..... wel valt het mij ook op dat het in sommige families vaker voor komt. Mijn moeder,2 schoonzussen en een zus hebben een miskraam gehad en.... jahoor, ik ook 5 wk geleden!
maar ja, eigenlijk zal het in elke familie wel een keer(of meerdere keren) voorkomen, want mijn gyn vertelde me dat 1 op de 6 zwanferschappen in een miskraam eindigt. Helaas is het niet van tevoren te voorspellen of je 1 van de 6 bent...
Het is gewoon heel hard en dat het goed gaat.

gr. marjolein

Of het erfelijk is, lijkt mij dat dat afhankelijk is van de reden van de miskraam. (Stollings- of chromosoom-afwijkingen bijv. kunnen  erfelijk zijn)

Maar ik   heb dat wel altijd in mijn achterhoofd gehad. De meoder van mijn vader, en haar zussen hebben de nodige miskramen gehad, en twee zussen (ze waren met 5 zussen) hebben zelfs helemaal geen kinderen gekregen.

Ik heb altijd gedacht als het erfelijk is dan moet ik niet te laat beginnen. Van de 6 zwangerschappen zijn er drie goed gegaan, dus misschien toch een stukje erfelijkheid. (ook al is er geen aanwijsbare reden)

Terug
Bovenaan