Kunnen zenuwen de bevalling tegenhouden?

Dag dames,

Ik ben vandaag 39 weken en 4 dagen zwanger en aanstaande donderdag uitgerekend. Omdat ons kindje nog niet volledig is ingedaald heb ik het advies gekregen om, bij het breken van de vliezen, direct plat te gaan. Hierdoor durf ik dus bijna niet meer de deur uit.

Omdat de uitgerekende datum steeds dichterbij komt, wordt ik steeds nerveuzer. Ik slaap heel slecht en ook overdag denk ik er elke minuut van de dag aan. Ik heb gelezen dat stress de weeën tegenhoudt, maar hoe zit dit met zenuwen?

Kan het zo zijn dat de bevalling straks niet uit zichzelf op gang komt door mijn zenuwen?

Groetjes Anna

hoi
lekker bijna de datum in zicht
en ja het kan in ieder geval wel tegenhuden kan iemand die was zo zenuwachtig heeft er 48 uur in gezeten want dat hield het tegen
ik heb makkelijk praten maar je moet hetw at over je heen laten komen en denken kan er toch niet voor weglopen het loopt gewoon met je mee
het komt vast wel allemaal goed
ik hoop dat dit wat helpt en veel suc6
groetjes

Hoi Anna, ik heb eens gehoord dat maar in 10% van de gevallen de bevalling begint met het spontaan breken van de vliezen. Dus in verreweg de meeste gevallen begint het gewoon met weeën. Je hebt dan ruim de tijd om naar huis te gaan, mocht je toevallig ergens anders zijn. Als je je erg veel zorgen maakt kun je ook zorgen  dat er iemand met je meegaat als je wat langer weg gaat (naar een tuincentrum of zo, of de stad in). En tja, anders ga je toch ter plekke liggen? Er zijn dan vast wel mensen die je man bellen of een ambulance of zo.
Probeer te ontspannen, het komt allemaal goed. Sterkte met je laatste loodjes!

Groeten, Simone

hoi,

Bij dieren is het in elk geval zo dat als er te veel stress (zenuwen dus) zijn rond de bevaling, de bevalling enorm op zich kan laten wachten. Dus bij mensen zal dat ook heus wel wat effect hebben.
Ik was vroeger en enorme stress-kip maar de laatste jaren niet meer.
Ik prbeer heel bewust te denken: waarom ben ik zenuwachtig, wat kan ik aan de situatie veranderen? Niks? Nou dan heeft het ook geen zin om me er druk om te maken, dat is zonde van de energie. Heeft heeft geen nut want er verandert niks aan de situatie.
Klinkt heel simpel en bij mij werlt het.

Houd vol!
groetjes ELke

Ik zat heel erg te wachten op de bevalling van de eerste en was heel bang overtijd te gaan lopen en ingeleid te moeten worden. Uiteindelijk is ze 1 week na de uitgerekende datum geboren. Bij mijn zoontje daarentegen was het een verrassing dat hij al kwam. Ik was nog niet bezig met de bevalling en dacht weer in dezelfde regionen als mijn dochter. Hij kwam ietsje eerder dan de uitgerekende datum. Achteraf denk ik dat ik de bevalling van mijn eerste wel iets heb opgehouden door alle spanning. Maar ik denk ook wel dat je veel spanning/stress nodig hebt om de bevalling helemaal tegen te houden. Dus.....probeer het los te laten...adem in...adem uit....en ga leuke dingen doen. Ook buitenshuis. Probeer te genieten van je laatste dagen als vrije vrouw! Als de baby er straks is verlang je ernaar terug! Succes!

Heej Valentine,
Ik ben net als jij, a.s. donderdag uitgerekend en heb ook t idee dat mijn spanningen eea tegenhouden....  
Zo heb ik van de familie een waslijst met data gekregen waarop de bevalling hun niet uitkomt (echt waar!!)
Woon ik in Lelystad, waar de verloskamers gesloten waren, waardoor ik bij een bevalling eerst naar t ziekenhuis moest, om te checken of de bevalling echt wel was begonnen en zoja, kon ik nog "even" naar t ziekenhuis in Harderwijk... Gelukkig net bericht gekregen dat ze open zijn!!   Dat scheelt alweer...
En onze uk ligt in een stuit (vandaar een ziekenhuisbevalling) , volgens de gynaecoloog kan ik zelf bevallen, maar t roept toch een hoop stress/vragen op... Zit nog steeds te dubben over wel of geen keizersnede... (zie mijn topic stuitligging onder "bevallen"   verder op dit forum)

Poeh.... sorry voor mijn verhaal, help jou er helemaal niet mee, maar dan weet je in elk geval dat je niet de enige bent!!! Ik heb namelijk ook t idee dat ik door bovenstaande de bevalling onbewust tegenhoud...

Nou, ik wens je heel veel sterkte en succes en hoop je nog ergens tegen te komen op t forum, maar dan omdat je bent bevallen!!!

Liefs van Bonsje

En ja, t is heel makkelijk gezegd dat je moet ontspannen etc. maar echt werken doet dat dus ook niet.....

Hey Bonsje,

Wat heerlijk om op het forum even een lotgenote tegen te komen!!
Dus ook jij bent uitgerekend aanstaande donderdag? Ik moest erg om je lachen want ook ik krijg van alle kanten data te horen dat ik niet 'mag' bevallen! Niet met sinterklaas, niet op die en die data want dan is er iemand jarig etc. Mijn schoonvader zei gisteren nog: "niet deze week hoor, want ik heb het hardstikke druk". Ik kan me hier echt mteloos aan irriteren! Dan heb je maar géén tijd en kom je maar niet langs als het kindje is geboren, maar wij willen dit kindje geboren hebben!!

Ik verheug me er zoooo op dat ik daarom zenuwachtig en ongeduldig ben. Als ik wakker wordt denk ik er direct aan en de baby voelt dit blijkbaar aan want die wordt dan ook superdruk. het is misschien ook wel beter om gewoon dingen buiten de deur te blijven doen, al is het maar voor de afleiding.

Dus jij moet in het ziekenhuis bevallen? Ja, dat is al meteen heel anders denk ik. Ik wil proberen thuis te bevallen als alles goed gaat. Weet je al wat het wordt? Wij krijgen een jongen. Echt spannend hoor!

Jij ook heeeeel veel succes met de laadste loodjes! En veel succes met de bevalling. Miljoenen vrouwen gingen ons voor, dus wij kunnen het ook!

Groetjes, Anna  

Heej Valentine/Anna,

Hahhaha, dus ik ben niet de enige met een waslijst data waarop t vooral niet moet komen?? Was al bang dat ik de enige was....

Is t ook jou eerste??? Volgens mij wel hé... (iets onthouden is niet mijn sterkste punt meer)
Ja, wij weten ook wat t wordt: een meisje!!!!

En bij mij is t ook t eerste waar ik aan denk als ik wakker wordt en ook mijn uk reageert daar schijnbaar op, door een portie te gaan ochtendgymnastieken in mijn buik, dat zal ik vast nog wel gaan missen straks!!!

Bij mij wel een hoop gerommel in mijn buik, ongipijn vooral, maar niets wat doorzet....
Probeer nog gewoon mijn dagelijkse dingen te doen, inderdaad voor afleiding, boodschapjes doen, koffie drinken, schoonmaken etc.

Nou, succes nog met de laatste loodjes!!!

En inderdaad: iedereen die de datum of tijdstip niet uitkomt:  Boeh, kom je toch lekker niet!!!!

Hahahaha,  knuffel voor jou

Liefs,

Bonsje

Terug
Bovenaan