Kunstenares in spé?

Hallo,

Wij hebben een dochtertje van 22 maanden en sinds een aantal maanden kan ze gericht tekenen.
In het begin kraste ze alleen maar, toen werden het (ovale) rondjes. Later ging ze vertellen wat ze tekende; heel klein stipje was een bij of mug. Iets langwerpigs was een barbie etc.
Sinds een aantal maanden kan ze echte gezichtjes tekenen! Ze benoemt het dan ook; Een oog, nog een oog. Een neus én een mond.
Vervolgens tekent ze er dan ook nog een rondje omheen (is het gezicht), en haartjes erop. Ook moet ze altijd erg lachen als ze er nog een baard en snor bij tekend!
Wij vinden dit héél knap van haar, of is dit juist heel normaal voor haar leeftijd?
En ook het benoemen van; rood, blauw, wit, zwart, geel, paars, roze en groen doet ze de hele dag door.... (soms om gek  van te worden), en ze telt van 1 t/m 10.

Ik zou heel graag horen van jullie of dit bij haar leeftijd hoort, of dat ze iets sneller is dan gemiddeld..

Liefs
 
Wauw, wat geweldig om te lezen zeg!! Mijn zoontje van 19 mnd krast alleen als het hem uitkomt op papier...
Ik heb het vermoeden dat je dochter wel wat voor ligt met het tekenen. Misschien dat je met "googlen" wel iets kan vinden over de ontwikkeling van kindertekeningen.

Groetjes Marieke
 
Hoi,

Ik heb het even in mijn literatuur nagezocht (Kleine ontwikkelingspsychologie, R. Kohnstamm) en daar staat in beschreven dat de overgang van krassen naar bijvoorbeeld cirkels (maar ook vierkantjes, kruisjes e.d.) met ongeveer 3 jaar is. Ook het benoemen van het getekende hoort bij deze leeftijd.

Groetjes Marieke
 
Hoi Marieke,

Wat leuk dat je het even voor me opgezocht hebt!
Goh, ze is dus echt wel goed in tekenen! Grappig is dat...mijn moeder (haar beppe, wij spreken fries..) kan ook heel goed tekenen, misschien heeft ze dat dan van haar! Het is wel zo dat ze het héél leuk vindt als ik iets teken wat zij graag wil. Dan zeg ik; "Wat zal ik tekenen?" en dan zegt zij bijvoorbeeld; "auto!" en dan doe ik dat. Ook heeft ze dus vaak gezien dat ik een poppetje teken, en dat heeft ze dus schijnbaar overgenomen!

Bedankt voor je reaktie!
 
Terug
Bovenaan