Kwaad en driftig

Hallo moeders,

Mijn dochtertje is bijna 15 maanden en een heel makkelijk kind. Het is zo'n kind dat alle aandacht trekt als we ergens zijn. Mensen trekken snel naar haar toe omdat ze veel lacht en "praat" dat vinden de mensen erg leuk.

Nu is het dus zo dat wanneer zij iets niet van mij mag dat ze heel driftig en boos word. Dan gooit ze bv. alle afstandbedieningen van de tafel als ze er niet aan mag zitten.
Als ik haar ook even in de box zet omdat ik naar de toilet of iets dergelijks moet word ze ook heel  kwaad en laat ze zich vallen en krijst het uit!

Dit vind ik heel vervelend gedrag van haar en wil het haar afleren. Maar omdat zij nog zo jong is vraag ik mij af of zij het wel begrijpt als ik het haar afleer? Van de andere kant denk ik weer het feit dat ze zo reageert soms zegt dat ze de dingen wel goed begrijpt.
Heeft iemand alsjeblieft tips voor mij hoe ik hiermee om moet gaan?

Groetjes mama van Lisette

Hoi,
Ook onze zoon is een makkelijk en sociaal kind als we bij anderen zijn.
Thuis ook wel maar oh wee als we hem iets verbieden.
Nu gaat het wel beter, 1x waarschuwen is meestal genoeg maar hij is nu 20.5 maand.
Bij hem begon het ook rond 15 maand. Heel erg driftig, krijsen huilen, slaan, schoppen en noem alles maar op wat ze dan tevoorschijn toveren......
Wij hebben hem "gewoon"  genegeerd en dat werkte pas na een tijdje.
Eerst hebben we hem afgeleid en dat werkt eigenlijk direct. Of hem meenemen uit de
situatie. Dus als hij in de kamer een driftbui krijgt, meenemen naar de keuken of andersom. Ook zetten we hem wel eens op de gang. Dat doen we alleen nog als hij
ons of zichzelf zeer doet. 2x waarschuwen en dan op de gang afkoelen.
Als hij dan weer rustig was dan kon hij weer binnenkomen.
Nu is dat allemaal eigenlijk niet meer nodig. We negeren hem of waarschuwen en dan
is het alweer voorbij.
Je moet gewoon kijken wat het beste bij jullie past en wat je ook consequent toe kan
passen. Dan komt het wel weer goed. Het hoort bij groot worden denk ik .
Succes en groetjes Melanie

Mijn zoontje is ongeveer net zo oud (15 maanden) en zelf denk ik dat hij nog te klein is om dit echt te leren. Als hij iets doet wat niet mag, zeg ik altijd "dat mag niet" en dan haal ik hem er weg en leid hem af met wat anders.

In mijn opvoedboek staat dat je kindjes pas vanaf 18 maanden dit soort dingen echt kan gaan leren. En tot nu toe denk ik dat het boek gelijk heeft, mijn zoontje begrijpt nog zo weinig van de wereld...
Tot die tijd kun je volgens mij alleen je kindje zeggen dat het niet mag en afleiden.

hoi

ook mijn zoontje is erg driftig als hij iets niet mag en ik waarschuw hem daarvoor dan gaat hij op de grond leggen en dan slaat hij met z'n beentjes op de grond vervolgens gaat hij met z'n hoofd op de grond rammen en dan gaat hij op handen en knietjes staan en gaat hij schreeuwend heen en weer of hij loopt met z'n hoofd tegen de deur of muur jordy is 16 maanden ik ben 3 dagen geleden bij het cb geweest en daar gaf ik dus aan wat hij deed als ik m waarschuwde en ook het cb vertelde mij dat ik hem moest gaan negeren of hem naar een andere plek moest brengen of afleiden met wat speelgoed als dat niet zou werken dan op de gang en hem daar laten tot hij rustig is en zodra hij rustig er over praten wat hij heeft fout gedaan niet te veel praten want een kind van 16 maanden snapt en begrijpt niet alles wat je zegt maar het begrijpt wel waar hij of zij mee bezig is een kind is slimmer dan een ouder zich kan voorstellen een kind weet vaak wat hij of zij fout doet want als jij zegt nee dat mag niet ! meestal gaat een kind dan lachen en vervolgens doet ie het weer jordy bijvoorbeeld wacht tot ik uit zicht ben en dan doet ie het als ik dan aan kom lopen en ik zeg blijf daar is vanaf dat mag niet dan draait hij zich om en doet het nog een keer of hij lacht me uit of hij kijkt met een boze blik en doet het vervolgens weer kinderen proberen je uit en gaan op onderzoek uit waar de grens legt tot hoever ze kunnen gaan ik ga nu proberen wat het cb mij verteld heeft en ik ga is kijken of het ook werkt en dan als het werkt denk ik dat het dan wel af te leren is werkt het niet dan ga ik kijken naar een andere oplossing ik kijk ook regelmatig naar e.h.b.o daar heb ik ook veel tips van geleerd en ik moet zeggen dat ze best goed werken nu nog zijn drift buien en ik denk dat ik dan kan lezen en schrijfen met m succes ermee ! wat misschien ook wel helpt als je het echt zat bent geef m is een dag aan iemand niet voor je kind maar vor jezelf ik doe dat ook wel is en het werkt echt dan zul je zien dat je er weer tegen aan kunt gaan bij mij helpt dat tenminste wel het schijnt ook dat die drift buien over gaan zodra ze naar school gaan ook naar peuterspeelzaaltje hietr is het namelijk zo als een kind gedrag problemen heeft of drift buien of iets dan mogen ze 2 dagen extra hier op het peuterspeelzaaltje gaan ze 2 ochtenden en 2 middagen maar dat is alleen als je kind een probleem heeft

Dank jullie allemaal voor de reacties!

Ik heb door hoe rustiger ik ben hoe rustiger mijn dochter is, dus probeer dat nu ook te handhaven!

Mijn dochter is erg op zichzelf met spelen maar ik ben mezelf er nu gewoon meer bij gaan betrekken zodat we samen aan de gang zijn en ik merk dat ze het nu wel leuker vind terwijl ze voorheen gewoon wegkroop en ergens anders ging spelen.

Ook doe ik nu rustig als zij iets doet wat niet mag, ik zeg 2x dat het niet mag en vaak stopt ze er weer mee, als ze wel doorgaat leidt ik haar af met iets anders en als ze dan nog niet te stoppen is zet ik haar ergens anders neer.

Lisette vind het ook erg leuk om met mijn sleutelbos te spelen en werd boos als ik die even afpakte om de deur open te doen, nu vraag/vertel ik heel rustig dat ik de sleutels even nodig heb om de deur open te doen en dit vind ze prima!

Kortom ik heb mezelf gewoon heel anders opgesteld waardoor zij een stuk makkelijker is! Hopelijk blijft het zo.....

Groetjes Saskia

Terug
Bovenaan