kwijlen

Hallo,

Mijn zoontje van bijna twee kwijlt nog ontzettend veel. Aan de tandjes ligt het niet, deze heeft hij. Ik merk dat mensen er geregeld een opmerking over maken. Voor hemzelf vind ik het ook vervelend, want zijn shirtjes zijn binnen een half uur kliedernat.

Hij gebruikt om te slapen nog een speentje, hij praat wel al goed en duidelijk en eten met een lepel en drinken aan een beker kan hij al een jaar.

Wie heeft hier ervaring mee of tips om hem dit af te leren?

Groetjes Judith en bedankt voor jullie hulp.
 
Mijn neefje heeft circa een jaar erg gekwijld, ook zo vanaf zijn tweede jaar. Bij hem was ook geen echte oorzaak te vinden. Hij liep de hele dag met zijn mond halfopen. Hij droeg gewoon bijna de hele dag een slabber en was er na een jaar vanaf. Ik zou me er maar niet druk om maken. Gaat vanzelf over, en laat andere mensen maar praten.
 
Het kan zijn dat hij nog niet alle kiezen heeft, dat gaat door tot ongeveer het 4e jaar. En daar kunnen ze zo af en toe ook behoorlijk van gaan kwijlen. Neem hem eens mee naar de tandarts als je zelf voor controle gaat. Dan kan hij meteen leren wennen aan iemand in zijn mond laten kijken en de tandarts kan kijken hoeveel kiezen er nog moeten komen. De meeste tandartsen beginnen zo rond 2 of 3 jaar ook met het laten wennen als je de kleine meeneemt naar je eigen controles.
 
Hallo, onze zoon, 2,5,  kwijlt ook enorm... Tot voor kort nam hij overal zijn knuffel mee naartoe en stak hij dus ook heel vaak zijn duim in zijn mond... Nu zijn we hem aan het wennen dat hij zijn knuffel alleen nog in bed krijgt. Daardoor duimt hij minder en naar mijn mening is   het kwijlen nu ook aan het afnemen... Maar het is nog niet over, dus er zullen zeker ook nog andere factoren meespelen...

succes ermee,
franka

 
Hoi!
Toevallig had ik dezelfde vraag voor het cb bij de 2-jaarscontrole van mijn zoontje (inmiddels 4 maanden geleden). Zij gaven mij toen een foldertje mee met verschillende mondoefeningen speciaal tegen het kwijlen. Mijn zoontje vond het erg leuk om te oefenen (gekke geluiden maken/blaasspelletjes )en het is echt al een heel stuk minder geworden. Dus misschien is dit een tip.
Groetjes, Ingrid
 
Kwijlen ofwel speekselverlies komt vaak omdat kinderen met open mond zitten. Soms kan het zijn dat de neus verstopt is en dat hij/zij daardoor door de mond ademt. Soms is het ook een gewoonte geworden. Het kan ook veroorzaakt worden door spenen/duimen enz. Open mondgedrag kan doorwerken  op de articulatie. Deze kan over het algemeen wat slapper zijn, of een kind kan slissen.
Probeer eens tijdens vaste tijden je kind te wennen aan het ademen door de neus met gesloten mond. Bijvoorbeeld tijdens het kijken van een tv programma of tijdens voorlezen. Je kan je kindje bijvoorbeeld een spelletje laten doen wie het langst een rozijntje tussen de lippen van vasthouden. Je laat hem natuurlijk winnen...
Na even google-en heb ik deze folder gevonden. Hier staat in heldere taal beschreven wat de oorzaken kunnen zijn, de eventuele gevolgen en wat je er aan kan doen.

Veel succes!

Groetjes Marieke
mv Stan en logopedist
 
Mijn neefje heeft ook heel erg gekwijld, wel tot een jaar of 4, moesten hem steeds zeggen dat ie moest slikken, totdat het ineens over was....maar vervelend voor je zoontje zeg, al die natte shirts

groetjes Yvonne
 
mijn zoontje heeft ook lang gekwijld, hij is nu bijna 3 en kwijlt nu alleen nog maar als hij verkouden is. Het is opeens vanzelf overgegaan bij hem.

groetjes, jane
 
Terug
Bovenaan