Kwijlen

Hai,

Jesse kwijlde altijd als er een tandje of een kiesje door kwam. Maar nu kwijlt hij al een hele poos. Ik weet niet echt wat ik daar mee aan moet.
Er is hier een kindje op het forum die ook veel kwijlde en die kreeg logo? Wat doen ze dan precies, en wanneer nam jij actie?
Volgens mij was het bas, zoon van karin.

Gr Linda

Hoi Hoi,

Jazeker, dat is mijn Bas!
De oorzaak van het kwijlen van Bas was een zeer grote neusamandel. Daardoor kon hij niet door zijn neus ademen. Daarom heeft zijn mondje ruim 1,5 jaar altijd open gestaan. Dat heeft weer als gevolg gehad, dat Bas heel weinig mondmotoriek heeft. Hij heeft dus weinig 'gevoel' in zijn tong en lippen. Alle spieren in zijn mondgebied zijn erg slap.

Nu is zijn neusamandel er een paar maanden geleden uitgehaald. We zijn nu met logo bezig om zijn mondmotoriek te oefenen en zijn spieren wat sterker te maken. Dit gaat héél erg spelenderwijs. We doen veel blaas en zuig oefeningen (balletjes blazen met een rietje bijvoorbeeld), geluidjes maken met onze tong (zoals tong klakken) en spelletjes met onze tong en wangen (bolle wangen, tong naar echts en naar links uitsteken). Het gaat heel erg goed. Hij heeft nu niet meer de hel dag een slabber voor. Dat was voorheen echt nodig, want anders was zijn shirt en romper binnen de korste keren doorweekt.

Maar heb je een idee waarom Jesse ineens zo kwijlt? Ik hij verkouden (en kan hij dus minder goed door zijn neus ademen)? Heeft hij last van zijn oren (dan kan slikken heel pijnlijk zijn)?
Ik zou het eens laten nakijken door een arts. Misschien zijn zijn amandelen ook wel groot?

Logopedie zou volgens mij niet direct nodig zijn. Eerst de oorzaak zoeken lijkt mij, maar als er wel logo geadviseerd wordt, dan zou ik het direct doen. Bas vindt het altijd geweldig!

Groetjes, Karin

Hoi,

Jesse geeft soms aan last van zijn oor te hebben, maar hij zegt dan ook weer snel auw weg.
Hij huilt er niet van, maar als kinderen last van de oren hebben kunnen ze volgens jou veel kwijlen.
Hij heeft wel altijd zijn monje dicht en idd logo hoeft niet denk ik, maar ik was benieuwd ook naar jou reden voor logo. Zal ik een afspraak maken bij de ha?
Lijkt me wel een goed idee denk ik.

Groeten Linda

Terug
Bovenaan