Laag ferritine

Ha allemaal,

Sinds een paar weken ben ik aardig moe met de zwangerschap, begon vanaf een week of 27.
Toen dit aanhield bloed laten prikken, hb is nog mooi (7,4) en ferritine (ijzeropslag reserves) was op het randje van de waardes die ze bij ons aanhielden namelijk 16.
Nu was ik afgelopen week voor iets anders in het ziekenhuis en werd er weer bloed geprikt.
Daaruit bleek dat mijn hb nog steeds 7,4 was, maar binnen 4 weken tijd mijn ferritine gezakt te zijn naar 8!
Heeft iemand anders dit al eens meegemaakt en ervaarde je dan ook klachten?
Mijn vermoeidheid werd in eerste instantie door de mooie Hb waarde en okayisch ferritinewaarde gegooid op een hormonale schommeling, maar zou het dan toch met die ferritine te maken kunnen hebben?
 
Is mogelijk.
Het is ook mogelijk dat als je wel extra foliumzuur slikt maar geen extra vitamine B12, daar een tekort aan is.
Maar als je bloedtest een ijzer tekort aangeeft, is dat wel de meest waarschijnlijke verklaring.

Mijn verloskundige beweerde dat extreme vermoeidheid, een normaal zwangerschap verschijnsel was. Ik had het al vanaf halverwege het eerste trimester. Het klaarde bij mij wat op, kort voor de bevalling.
Tegen mij werd ook gezegd extra ijzer te slikken, terwijl mijn ijzergehalte, volgens de bloedtest in orde was, en ik al extra ijzer slikte.

Dus het kan ijzer zijn. Het kan B12 zijn. Maar misschien ook gewoon hormonen inderdaad. In ieder geval sterkte ermee.
 
Hoi Jetteketet,

Net zoals jij was mijn HB eerst ook nog mooi binnen de norm maar de ferritine te laag. Toch had ik hier echt wel klachten van, duizeligheid, hoofdpijn en flinke moeheid. Een echt gesloopt gevoel. Pas na een paar weken zakte ook het HB gehalte. Er werd mij door de verloskundigen aangeraden om Floradix te nemen. Hierdoor steeg het HB gehalte wel vrij snel. Aan het einde van de zwangerschap kreeg ik ook ijzerpillen voorgeschreven. Deze heb ik eerlijk gezegd niet meer genomen. Helaas had ik een week voor de bevalling een urineweginfectie, dus de antibioticakuur hiervoor zorgde ook weer voor klachten.

Ik wens je nog een hele fijne zwangerschap toe en veel geluk!
 
Mijn ferritine was ook aan de lage kant. Ben toen floradix gaan nemen, hielp direct tegen vermoeidheid en grauw gezicht. Vooral het drankje
 
Terug
Bovenaan