Laagliggende placenta

Hoi allemaal,

Ik heb te horen gekregen tijdens de 20 weken echo dat ik een laagliggende placenta heb. Deze ligt nu op 0,8mm vanaf de uitgang en dit moet minstens 2cm zijn.

Wat is jullie ervaring hiermee?
Het kan zijn dat deze nog iets verplaatst maar ik ben nu toch wel wat angstig om normaal te moeten bevallen straks ivm eventuele heftige bloeding of als het toch niet lukt hals overkop naar de OK te moeten.

Mocht het zo zijn dat de placenta zo blijft liggen wordt het waarschijnlijk ook een keizersnede.

Ik hoor graag jullie ervaringen en tips hierin!

Liefs!

Ik heb dit 2x eerder gehad in de zwangerschappen van beide dochters, en allebei de keren was de placenta met 32-34 weken netjes verschoven. In de meeste gevallen verschuift ie gewoon netjes, hij groeit met de baarmoeder mee.

Mijn 2e kindje lag in stuit dus toen werd het alsnog een keizersnede, maar dat had niks te maken met de placenta. En tja, sommige dingen zoals een placenta voor de uitgang of een stuitligging heb je gewoon echt niet in de hand, dus dan moet je een keizersnede ook gewoon maar accepteren, in zulke gevallen kun je er echt niks aan doen en ist gewoon pech.

Met 32-34 weken krijg je een extra echo en dan kunnen ze echt goed zien hoe de placenta erbij ligt en je adviseren wat te doen.

Mocht de placenta gewoon netjes zijn opgeschoven hoef je echt niet bang te zijn voor een bevalling met extra bloedverlies ofzo. Echt niet. Mijn oudste is gewoon thuis geboren, was een prima bevalling en echt geen extra bloedverlies ofzo

Bij beide zwangerschappen gehad en het groeide gewoon mee naar boven. Mij is verteld toen dat het meestal zo gebeurt. Deze zwangerschap bleef het wel lang onduidelijk. Maar met 35 weken zat ie toch net hoog genoeg. Bij de oudste was ie echt flink mee naar boven gegroeid. 

Terug
Bovenaan