laatste bv in zicht...

Hoi allemaal,

Esther is nu bijna 7 mnd en ben de bv aan het afbouwen. Heb momenten gehad dat ik de bv heb vervloekt, vanwege tepelkloven, open tepels, en  2 borstonstekingen, maar de laatste tijd gaat het eigenlijk perfect, alleen het kolven op het werk was ik zat. Nu dus afbouwen. Dat gaat prima. Ik geef nu inmiddels alleen de ochtendvoeding en de avondvoeding nog bv.

Aan de ene kant vind ik het wel fijn dat ze straks de fles gaat krijgen en natuurlijk ook meer vast voedsel gaat eten (daar is ze inmiddels ook mee begonnen), maar aan de andere kant vind ik het moeilijk om afscheid te nemen van dat gezellig moment van ons samen aan het begin en het eind van de dag, word er toch wel een beetje verdrietig van, had ik een paar maanden geleden nooit gedacht dat ik dat nu zo zou voelen!  En Esther geniet er zo duidelijk van dat ik me tegenover haar zelfs een beetje schuldig voel. Best wel onzin want ben zelf ook met de fles opgegroeid en heel veel kindjes krijgen de fles en zijn daar helemaal gelukkig mee, dat weet ik ook wel. Maar toch heb ik er een rotgevoel bij. Moet zelf vooral ook echt wennen aan het idee dat ze straks niet meer bij me aan de borst zal drinken.

Zijn er meer die dat ook hadden? En gaat dat vanzelf over?

groetjes,
Anna

Hoi Anna!

ja ik herken dat echt heel erg wat je zegt!
Je bent door zoveel problemen heen gekomen, en dan nu gaat het eigenlijk zo makkelijk.
Waarom wil je die twee laatste voedingen er af hebben?
Dat kost je toch helemaal geen moeite joh!
En je kindje en jij genieten van die intieme momenten, je kindje is zeven maanden; dat is nog een baby!
Kun je het niet combineren; zodat je niet meer hoeft te kolven als het je zo tegenstaat; dan doe je overdag fv en dan die twee voedingen ochtend en avond nog zelf geven.
Is dat een optie voor jullie?
Je hebt gelijk; op fv groeit je kindje natuurlijk ook; maar het is zo mooi als je nog twee keer bv kan geven, flink wat antistoffen meegeven en de borst geven is zoveel meer dan alleen melk. Het is ook knuffelen, en zeker s avonds zal je dochter er lekker rustig van worden en in slaap vallen. (niet dat dat niet met de fles kan, don;t get me wrong ;-))

Je hoeft niet of of te doen, je kunt en en doen!
Stel dat je de ochtend en avond voeding ook vervangt door fv, dan is dat toch iets meer werk dan even de borst geven; waarom zou je dat doen?

Succes met beslissen en wat je ook doet, het is super dat je je dochter al die tijd bv hebt kunnen geven, en heel knap dat je door al die problemen heen bent gekomen;
groetjes

Hai Anna,

Ja hoor heel herkenbaar! Is immers echt een momentje van jullie samen die jouw ukkie met niemand anders had.... Niemand kon dat overnemen, was alleen voorbehouden aan jou en je hartediefje.

De weemoed blijft wel een beetje, als je een ander kindje bij de moeder aan de borst ziet drinken.... maar je krijgt er vele andere momenten voor terug hoor! Iedere leeftijd en iedere ontwikkeling heeft zijn eigen charme.

Je kan trouwens zolang als je wilt nog doorgaan met de ochtend en avondvoeding, je zult af en toe moeten gaan regelen (dus tussendoor paar keer extra aanleggen) om productie op peil te houden, maar dat hoeft maar af en toe. Net zoals de eerdere regeldagen....

Als je verder gaat afbouwen, hou er dan wel rekening mee dat de laatste voeding het lastigste is. Je kan deze eerst om de anderhalve dag of twee dagen gaan geven en zo steeds langer uitstellen. Je voedt dan alleen nog als je pijnlijke stuwing krijgt. Zo komt er steeds meer tijd tussen en zal de productie steeds verder afnemen. Het laatste restje melk wordt door je lichaam weer opgenomen, maar pijnlijke stuwing moet je toch zien te voorkomen.

Groetjes Nynke

Hoi,

Ik kan me heel goed voorstellen dat je het kolven zat bent. Ik heb zelf tot ongeveer 1 jaar gekolfd,en toen had ik het ook helemaal gehad. Daarna ben ik nog wel een tijdje doorgegaan met de ochtend en avond voeding, en tot mijn verbazing liep dat prima. Ik had overdag eigenlijk nooit last van stuwing, en er was kennelijk genoeg voeding. In de weekenden legde ik dan nog wel eens vaker aan zodat mijn productie een beetje op peil zou blijven. Mijn dochter heeft uiteindelijk tot 15 maanden bv gehad, toen was ik zwanger van de tweede en ben ik gestopt.

Mijn jongste heeft langer bv gehad. Het laatste jaar (hij was ruim2.5 toen hij stopte) heeft hij eigenlijk alleen de ochtendvoeding gehad. Soms sloeg hij een paar dagen over, maar kennelijk wordt de melk op een gegeven moment echt ter plekke aangemaakt als er gedronken wordt, want ik heb ook bij hem nooit stuwing gehad. Ik vond de ochtendvoeding makkelijk vol te houden, want tja, ik moest toch op als de kinderen wakker werden.

Waarom kijk je niet een tijdje aan hoe het gaat als je alleen ochtend en avond voedingen geeft? Je lijf heeft een wonderbaarlijk vermogen om zich aan te passen aan de behoeften, en op die manier kun je toch nog van dat speciale moment blijven genieten, zonder dat je echt aan alle voedingen gebonden bent.

Sterkte ermee

Hallo,

Ik kan het me heel goed voorstellen, ik voedde de laatste 3 weken ook alleen nog maar 's morgens en 's avonds. En nu sinds van de week alleen de ochtendvoeding. Maar ook ik wil dat moment nog niet missen. Dit had ik nooit gedacht toen ik begon met bv. En opzich wil ik wel helemaal stoppen, maar ben bang dat ik dat ene moment dan teveel ga missen, dus ik kijk gewoon aan hoelang dat nog gaat. En stopt mijn productie, nou dat is dan pech hebben. Maar wil toch nog wel proberen om een tijd alleen 's ochtends te voeden.

Groetjes vlindertjes

Bedankt voor jullie reacties! Ik kijk het gewoon nog even aan, zie eigenlijk nog geen echt goede reden om er echt helemaal mee te stoppen, hou de 2 voedingen er nog lekker even in... dacht ik.... tot een paar dagen geleden...

Wat is er aan de hand?  Mevrouw heeft besloten dat ze minder wil drinken uit de borst en af en toe weigert ze hem zelfs, onder luid gehuil en met veel paniek en wegdraaiend hoofdje enzo en heel onrustig. Als de borst al in de buurt komt is het al brullen geblazen. Geen honger omdat ze nu ook vast voedel krijgt? Nou nee, want toen we probeerden de fles te geven na vele pogingen om haar aan de borst aan te leggen, ging die in 1 keer hoppa naar binnen.... het ging dus echt om de borst die ze niet meer wilde, voelde me helemaal gekwetst!  Geen idee wat er aan de hand is, ze kon eerder nooit genoeg krijgen van drinken aan de borst en vond het allemaal reuzegezellig (en ik ook) en nu gaat het ofwel moeizaam/ onrustig, of helemaal niet... Kan een fase zijn (ze heeft ook weleens een week niet uit de  fles willen drinken, maar voelt wel raar. Ineens neemt zij de regie in handen!

groetjes,
Anna

Terug
Bovenaan