Laatste voeding

Hallo allemaal,

Wij zitten hier thuis enorm in dubio en hopen hier een beetje advies in te kunnen winnen.

Wij hebben een dochter van ruim 5 maanden oud. Bij de laatste controle op CB gesproken over de voeding. We geven nog vijf flessen bij een gewicht van ca 7,5 kg. Dit was akkoord, ieder kind is anders. De verpleegkundige vond echter toen dat onze dochter nog iets te jong was om het klokje rond te slapen. Vanaf zo ongeveer 5 maanden mochten we dat proberen van haar, ze gaf ook aan dat dat meer haar eigen idee/norm was ?.
Maar nu: we moeten onze dochter altijd wakker maken voor de laatste voeding, die we rond 22/22:30 geven. Dat vinden wij als ouders zo ontzettend sneu! Ze slaapt altijd zo lekker en gisteravond was ze echt heel erg moe. Overigens drinkt ze wel goed, van de 200cc gaat er minimaal 130cc in en daarna slaapt ze ook wel weer goed.
Nu willen wij proberen om de laatste fles er af te halen, maar wij twijfelen of ze daar de nacht mee doorkomt. Ze gaat nu rond 19uur naar bed, dan is ze ook echt kapot.
Papfles hebben we geprobeerd, geen succes. Ze neemt drie teugen en dan weigert ze pertinent.
Kunnen we een gewone fles geven als laatste voeding voor de nacht?? Hoe ging dat bij jullie?
Ik lees ook dat een papfles niet persé helpt bij doorslapen...

Bedankt voor het lezen ?
Groetjes mama van M

Mijn zoontje is nu 7 maand. Wij zijn gestopt met de laatste fles toen hij 6 maand was, weegde toen 6.5 kilo. hij krijgt nu 4 flessen van 180 daarvan zit in de laatste pap bij in. Wij zijn gewoon gestopt en hij slaapt het klokje rond. Ik zou zeggen gewoon proberen. 

Hoi,
Mijn CB geeft aan dat kindjes minimaal 4 maanden oud moeten zijn én minimaal 6500gr moeten wegen. Vanaf dat moment mogen ze over naar 4 flessen.
Mijn meisje is 4,5 maand en weegt 6500gr. Wij hebben haar nooit wakker gemaakt  voor een fles. Ze werd dan ergens in de nacht wakker voor haar 5e fles. Dit was heel wisselend. Soms om 24 uur, soms 2 uur of 5 uur. Sinds een week of twee slaapt ze geregeld heerlijk door. Ze krijgt om 19 uur haar laatste fles en gaat dan naar bed. En om 7 uur wordt ze wakker en krijgt ze weer een fles. Er zijn nog nachten dat ze wel wakker wordt hoor. Dan probeer ik haar eerst met een speentje en een aai over de bol te troosten. Lukt dit niet dan krijgt ze een flesje van 100ml. De flessen overdag zijn 200ml. Ze krijgt 1x per dag een hapje groente of fruit.
Héérlijk die nachten!!

Hoi! Ik zit een beetje met het zelfde probleem
mijn dochter is 4,5 en ze krijgt nog 5 flessen waarvan de laatste met pap deze laatste fles krijgt ze rond half 10 10 uur 
daarna gaat ze naar bed en komt ze de volgende ochtend rond 6 uur half 7
maar ik vraag me af of ik moet proberen der laatste fles om 7 uur te geven en daarna naar bed te doen? Dat zou wel betekenen dat ze 4 flessen gaat krijgen..
ze drinkt niet altijd der fles leeg maar ik merk wel dat ze van 7 tot 10 heel moe is ze valt ook even een uurtje in slaap op de bank

Ik zou zeggen gewoon proberen en op je gevoel af gaan. Je merkt vanzelf wat je kindje fijn vindt. Ons zoontje is nu 11 weken en we zitten gewoon al op 4 voedingen met hem! Zowel in de ochtend als voor de laatste voeding moesten wij hem altijd wakker maken. De nachten slaapt hij vanaf het begin al door. Het CB adviseerde hem in de ochtend niet wakker te maken, maar zelf te laten komen. Bij een laatste voeding om 0:00 uur, moest ik hem de dag erna vaak om 10:00 uur wakker maken, omdat ik anders gewoon in de knoei kwam met zijn tijden. Uiteindelijk de laatste fles wat gaan vervroegen naar 22:30. En nog sliep hij zo lang. Omdat hij in de avond vaker pas om 21:00 uur gaat slapen (eerder wilt hij niet in slaap vallen) vond ik het zielig hem weer om 22:30 wakker te maken. Vorige week hebben we dan ook besloten hem gewoon eens te laten liggen en niet wakker te maken. Toen heeft hij doorgeslapen tot 8:30 uur. Dus nu krijgt hij zijn laatste fles rond 20/20:30 en wordt dan tussen 9:00 en 10:00 uur veelal zelf wakker. Ik weet dat we ons gelukkig mogen prijzen met zo’n goede slaper. Heb even getwijfeld of hij niet te klein en te jong was, maar zodra hij wakker is in de ochtend is hij heel alert en lacht hij veel. Dus zijn glucosespiegel is prima in orde. Gewoon aanpassen aan je kindje, die geeft aan wat hij/zij nodig heeft. Een boekje kun je daarin toch niet volgen. 

Terug
Bovenaan