lactatiecursus

Hoi
Ben gisteren begonnen aan een lactatie/borstvoedingscursus van 4 x 2 uur. Tjonge. Het leek wel hogere wiskunde. Ik vind het allemaal erg ingewikkeld en zat daarna thuis echt compleet geshockeerd op de bank. Hebben andere dames ook zo n cursus gedaan? Wat vinden de ervaringsdeskundigen ervan? Is t echt allemaal zo moeilijk in t begin? Bij n koe gaat t toch ook gewoon vanzelf?

Vergelijk je jezelf nu met een koe? Hahaha....
Ik heb bij mijn eerste de eerste 7 weken bv gegeven, ik had echter zoveel voeding dat ik in mijn kraamweek al een borstontsteking kreeg en volledig leeg moest kolven, kraamhulp schrok ervan had 800 ml melk in mijn borsten. Mijn zoon kon door de hoeveelheid melk die letterlijk uit mij spoot niet aan de borst drinken liep er langs neusje en mondje uit. Ben toen gaan kolven... geen goede ervaring dus, maar...
Nu verwacht ik deze maand de 2 de en heb contact gehad met een lactatiekundige, twijfelde heel erg over de voeding. Toch heb ik besloten om weer bv te gaan geven, kijken hoe t dit keer gaat, ik ben van mening dat t als t goed gaat iets heel moois is om te doen.
Laat je goed helpen door de kraamhulp, zij weten hoe t moet en kunnen evt bij problemen een lactatiekundige inschakelen. Succes!

Ik heb wel een bordtvoedingscursus gehad maar dat was maar 1 avond van 2,5 uur. Ik vond het niet zo moeilijk het meeste wist ik al wel en maak me er dus niet te druk om. Het enige is dat het soms een aantal dagen kan duren voordat de bv op gang komt. Is niet zo bij iedereen het is gewoon proberen straks en afwachten. Succes met de rest van de cursus.

Hoi, breek even in van het juli-forum. Ik vond het handig om er het een en ander over te horen, maar dat was 1 avond en dat was meer dan genoeg. Voor de rest ging het allemaal heel makkelijk.. je hebt ook de kraamhulp om je te helpen inderdaad. Dus niet te druk om maken hoor!

@pluisje: heb jij nog advies gekregen hoe je de tweede keer kan zorgen dat het niet zoveel wordt? ik wil het ook graag weer proberen, maar had hetzelfde probleem. Met 3 maanden was ik eindelijk weer helemaal borstvoeding af - maar heb dus 3 maanden rondgelopen met borsten die op springen stonden. het werd ook niet beter na een paar weken. heel onaangenaam slapen met een bh, constant pads verwisselen en toch nog nat worden. en de kleine kon het ook bijna niet aan.

@ rollie85

Niet zozeer tips ter vermindering helaas, het kan zomaar zijn dat dit keer de productie minder is dat weet je nooit van te voren. overigens weet ik dat er wel homeopatische middelen zijn zoals thee om de productie te verminderen maar weet zo niet hoe deze heten.
De lactatiekundige raadde mij af met een bh te slapen, je kunt beter een strak hemdje aandoen zodat je wel de pads kunt inleggen en geen last van knellende bh hebt. Ze raadde mij ook aan de pads van medela te gebruiken die zijn vrij dun en plakken het minst aan je tepels. Zijn wel duurder maar goed als het werkt.
Ik had op den duur ook erg veel pijn met voeden, bij mijn zoontje is nooit spruw geconstateerd maar de lactatiekundige denkt dat ik wel last van een schimmel aan mijn tepels heb gehad dus ook dat moet ik goed in de gaten houden.
Tip van haar was bij de minste twijfel, of als het niet goed voelt gelijk met haar te bellen en ze komt me helpen.

Voor mij heeft het gesprek vooraf met een lactatiekundige een goed gevoel gebracht, misschien is dat ook iets voor jou misschien kan ze je tips geven. Ieder geval is natuurlijk anders.
Kostte mij alleen wel 135 euro voor consult en 3 telefonische consulten.

Ik ben wel tegen iedereen (vk, kraamzorg en mensen om me heen) heel duidelijk geweest. Vorige x borstvoeding was voor mij geen succes.
Op advies van de lactatiekundige:
Ik ga het weer proberen en wil alle hulp die ik kan krijgen hiervoor gebruiken maar als ik er geen goed gevoel bij heb, al zou dat al op dag 2 zijn stop ik direct. Deze gedachte geeft mij rust waardoor ik het weer wil proberen vandaar.

succes

Ik heb een hele goede ervaring met borstvoeding. Ja er zijn inderdaad een aantal dingen die mis kunnen gaan en geen vrouw heeft dezelfde ervaring.
Ik heb ook een cursus gedaan en die was inderdaad ook maar 1 avond. dus vier lijkt mij ook wel wat veel van het goede.

Zelf was ik eerst helemaal niet van plan om borstvoeding te gaan geven, maar gedurende mijn zwangerschap dacht ik ach ik kan het in ieder geval proberen. Ik heb uiteindelijke zeven en halve maand borstvoeding gegeven. En ook op het werk gekolfd. Wat ik erg prettig vond want dan had ik ook gelijk ff een momentje van rust. Toen ging mijn zoon iedere keer wat onrustig drinken en vond ik het niet meer fijn.

Ik was 1 van de weinige in mijn omgeving die borstvoeding ging geven dus ik had ook weinig ervarings deskundige om hulp te vragen.

De eerste drie dagen dronk mijn zoontje niet goed. terwijl ik echt duidelijk voelde dat er wel voldoende voeding was. Er werd zelfs gesproken over bijvoeding. Hier was ik fel op tegen ( waar dat vandaan kwam weet ik ook niet ) en uiteindelijk ging hij gelukkig goed drinken. In het begin had hij wat moeite met het aanleggen en ben ik gaan voeden met een tepelhoedje. Dit hielp erg goed.
De eerste zes weken vondt ik pittig ik had af en toe echt het idee dat ik koe bella nr tien was. Ik vond het erg moeilijk om te bepalen wanneer ik nu moest voeden, vanwege het voeden op verzoek. Toen ik eenmaal meer het speentje heb gebruikt en zelf hierdoor wat meer regelmaat in de voeding heb gebracht verliep het een stuk beter.
Ik heb in totaal vier keer spruw gehad en ben toch door gegaan met voeden. Ik vond de borstvoeding zo heerlijk ontspannen moment voor mij en mijn zoon dat ik die spruw niet zo erg vond. Dit had ik echt nooit van mij zelf kunnen voorspellen ik dacht dat ik veel eerder zou opgeven.

Ik kijk er echt naar uit om met mijn kleine meid weer borstvoeding te gaan geven. Hopelijk zo lang mogelijk.

Ik denk dat het belangrijkste is dat je je gevoel volgt.

Succes ook met de cursus en laat je niet gek maken je kan toch niet voorspellen hoe het loopt.

hallo ladies,
bedankt voor alle reacties! ik zie wel dat ik me waarschijnlijk een beetje voor niets druk maakte na al die bakken informatie. ik zal de komenden avonden gevonden openminded ingaan en meenemen wat handig is en de rest maar laten varen. De kraamzorg is er tenslotte een week bij dus dan komt t vast wel goed. :)

Terug
Bovenaan