Lactose intolerantie ervaringen?

Hi dames, het onderwerp zegt het al; even een totaal andere vraag maar ik heb niet zoveel mensen in mijn omgeving die mij hiermee kunnen helpen.

Zijn hier dames met een lactose intolerantie die ervaring hebben met het gebruik van lactase pillen/enzym? Puur voor vakanties of dingen als etentjes/bruiloften zou ik deze wel eens willen proberen, maar ik weet niet zo goed hoe of wat? Na overleg met mijn apotheek geven zij aan maar 1 middel te hebben, maar er zijn er best veel verkrijgbaar. En weet iemand of deze veilig gebruikt kunnen worden tijdens een zwangerschap?

Hi! Ik ben lactose intolerant maar ik eet alleen nog plantaardige zuivel. Ik weet niet hoe ernstig je intolerantie is maar vaak als je melk en yoghurt en slagroom van de koe uit je dieet schrapt en vervangt voor een plantaardige variant krijg je van dingen waar minimale hoeveelheden in zit geen klachten. Je hebt bijvoorbeeld heerlijke plantaardige slagroom voor op je taart van Alpro om op te kloppen of in spuitbus van de AH.

Met lactase pillen heb ik als gebruiker geen ervaring wel vaker de vraag gehad in de apotheek. Heeft de assistente het niet overlegd met de apotheker? Die zou hier uitsluitsel over moeten kunnen geven. Dat ze er maar 1 hebben dat is geen argument want ze kunnen bij de groothandel alles voor je bestellen.

Over het algemeen zie ik geen reden waarom er iets in zou zitten aan hulpstof wat niet mag tijdens zwangerschap maar ik kan hier zo geen zekerheid over geven. Lactase zelf kan in ieder geval geen kwaad. Je hebt bv Kerutabs die prima met zwangerschap en borstvoeding samen mogen.

Ik heb ook lactose intolerantie en had echt baat bij lactase pillen van de Holland en Barrett! Als ik toch een keer iets had gegeten met lactose erin dan slikte ik deze erna en had ik weinig tot geen last ervan! Als ik op voorhand al wist dat ik iets zou eten dan pakte ik er eentje vooraf :)

@Pannekoekplantje, ik eet inderdaad thuis alles plantaardig of lactose vrij. Echter kan ik ook gluten niet goed verdragen. Thuis is mijn dieet dus helemaal aangepast. Het is vooral in situaties als uit eten, vakanties of de zeldzamere dingen als partijtjes of bruiloften ofzo… want de combi gluten en lactose vrij is erg lastig.. Lactose is het grootse probleem en vermoedelijk gluten een reactie. Vandaar dus het idee om de lactase pillen uit te proberen. Ik wilde niet alleen afgaan op de apotheek, soms is ervaring fijner. Al is het waarschijnlijk erg persoonlijk, wat wel en niet werkt. Ik ga kijken naar de Kerutabs, heb daar inderdaad iets over gelezen!

@Froemeltje, dank voor je reactie! Holland and Barret wist ik niet van, ga ik ook naar kijken, Thanks!

Hoi!
Hier ook lactose intolerantie. Ik haal lactase pilletje ook wel eens bij gewoon Etos of Kruidvat. Alleen ik gebruik ze liever niet te vaak omdat ik er verstopping van krijg. Heb ook iemand gehoord die ze ook liever niet neemt omdat zij er hoofdpijn van krijgt.
Dus thuis probeer ik lactose zo veel mogelijk te vermijden of inderdaad te vervangen door een lactose vrije variant. En als ik een keer iets met lactose wil, maakt het niet heel veel uit.

Thanks! Ik ken helaas niemand in mijn omgeving, maar heb er wel het eea over gelezen. Het wordt uitproberen. Ik ga denk ik de kerutabs eens proberen, via apotheek vind ik dan wel fijn. En of t werkt geen idee, en of het ook zonder al teveel bijwerkingen werkt. Maar ga het in elk geval proberen, zo heb ik iets achter de hand als het een keer echt lastig is… Ben wel benieuwd. Kan ik gewoon op een willekeurig moment een keer een tabletje nemen en dan iets eten waar wel wat lactose in zit? En dan zo uitproberen? Ik begreep dat het ook afhankelijk is van hoeveel lactose je binnen denkt te krijgen, hoeveel tabletjes dan nodig zijn?

Terug
Bovenaan