lactulosestroop

Ons zoontje heeft veel moeite met de ontlasting, 1x in de 3 a 4 dagen krijgt hij ontlasting wat vooraf gepaart gaat met hevige krampen en dus ook veel huilen.
De ontlasting wie ie heeft ie niet hard, maar hij heeft er gewoon ontzettend veel moeite mee.
Nu hebben we vanmorgen lactulosestroop van de huisarts gekregen.
Wie heeft hier ervaring mee?
Ik ben bang dat het misschien doorslaat in diaree omdat het al niet dikke ontlasting is... weet iemand die? Of is het puur voor moeilijke stoelgang?

Ik hoor graag van jullie als je ervaring hebt met lactulosestroop.

Liefs
Janet
(Moeder van Jurian, 5 weken)

Hey Jeanet,

De lactulose maakt de ontlasting zachter.  Zodat de  ontlasting minder pijnlijk is.  Het duurt ongeveer 2 dagen voordat het werkt. Het is een veilig middel, als je je aan de dosering houdt.

Van VSM heb je kindicol druppels, al geprobeerd? maakt ook de ontlasting zachter en zorgt dan voor een pijnloze passage.
Is speciaal voor baby's/kinderen, zou ik zelf voor kiezen , dan lactulose.

Groetjes marieke mama van Emma, 3-6, en werkzaam in de apotheek.
P.S geef je fles/borstvoeding?
p.s. 2 tot hyves!

Hallo Janet,

Mijn zoon Lucas, nu inmiddels 4,5 jaar, had ook last van enorme verstopping. Heb inderdaad ook lactulosestroop gehad van de huisarts, echter werkte het bij Lucas niet. En van de kinderarts verschillende clisma's (volgens mij heette dat zo), maar dat werkte helemaal niet, terwijl de kinderartsen er bij zworen!!

Welke voeding gebruik je? KV of BV? Lucas had vooral veel last bij de "gewone" kunstvoeding, dus waren wij naderhand overgestapt op Omneo van Nutricia dat werkte beter.

Ook andere foefjes om die ontlasting te laten komen is: massage van de buik, massage van de anus met vaseline (zodat de vaseline een beetje in de anus komt wordt het ook makkelijker om het eruit te krijgen), olijfolie of maiskiemolie in de fles doen (een kleine theelepel)... of ga eens langs bij de osteopaat. Ik had dat echt moeten doen, want Lucas had heel erg last van harde keutels. Ik wist toendetijd niet van deze optie en heb zeker 3 maanden aangemoddeld met hem. Nu met de tweede weet ik wel beter en ben bij 5 wk naar de osteopaat geweest en die heeft een hoop problemen voorkomen...

Als het er echt niet uit wil komen kan je met een wattenstaafje met olie in de anus gaan (beter dan een thermometer, minder hard) om het een beetje op gang te helpen. Dit is echter een tijdelijke oplossing en moet je echt alleen in noodgevallen doen!!!!!

Ik hoop dat ik je iets heb kunnen helpen. Succes!

Groetjes Anoesj

Oh even vergeten, massage van de voeten wil ook wel eens helpen. Daar zitten de zenuwen van de darmen! Je kan natuurlijk geen drukpuntmassage geven, maar een gewone massage kan ook al helpen.

hai janetje

mijn dochtertje 21-5-2007 krijgt al vanaf dat ze 2 weken
oud was lactulose dit omdat zij zonder dat niet kan poepen.
zij poepte zo 5 dagen niet en als ze moest lukte het echter niet
dit omdat ze al het vocht uit haar ontlasting haalde.
Bij de ha geweest en deze nam contact op met kinderarts in het
ziekenhuis hij wilde lactulose geven maar ze was nog zo jong
vandaar dus kinderarts raad gepleegt.
Ik moest het 3 weken gebruiken en dan terug komen, dat gedaan
maar de kleine poepte nog steeds niet dagelijks wat MOET met 3 ml
lactulose ( hoorde ik in zh pas).
Moest dan maar langskomen in zh geweest en moest naar 1 week terug
komen ivm onderzoeken kwam niks uit ze was te jong om allergie uit
te sluiten want dat was volgens de arts wat het moest zijn.
Werd naar huis gestuurd met de mededeling kom met 6 weken maar
weer terug 6 september om wel te verstaan, dan moet mijn dochter
elke dag gepoept hebben op deze 3 ml.
Ben er niet kapot van dat ik haar deze medicijnen moet geven maar
zonder doet zij het echter niet.
Nu komt het langzaam maar zeker op gang, elke dag ontlasting en soms
zelfs zonder haar medicijnen.
Geef je echter 1 tip als hij zonder medicijnen heeft gepoept geef hem dan
maar niks meer want pas dan kan het echt even mis gaan (spuitluiers)
ervaring mee natuurlijk
Het helpt ons wel ondanks dat ik hoop dat ook onze kleine meid het ook
zonder kan gaan doen is dit nu het enige wat ons helpt.
Een arts zal dit middel niet zomaar toeschrijven aan een baby vaak
is daar een goede reden voor laat je niet gek maken en luister naar
je eigen gevoel.
Het mijne zei me dat dit niet goed was voor me baby 1 x per week poepen
met giga veel pijn en stoppen terwijl je het zag zitten, heb vaak met haar
mee zitten brullen want het deed haar zo zeer.
Verlos en csb zeiden ach het zal wel meevallen doen wel meer kindjes
ja mis wel maar niet met zoveel pijn als dat zij had, mijn gevoel kreeg
jammer genoeg gelijk maar nu met hulp van artsen zal ook dit wel
goed komen.
Hoop voor jullie dat het wat vlotter gaat dan bij ons.

Veel liefs rowie

hoi

Mijn ukkie heeft geen moeite om haar luier vol te krijgen hoor, ze is ook pas 6 weken en ik geef bv.. maar ik heb haar laatst laten testen op allergien bij een natuurgeneeskundige en daar kwam ook uit dat haar darmen niet lekker zijn. Dat merkte ik ook wel, wamt ze werd elke keer na 2 uur (of eerder) alweer wakker van de kramp en tijdens de voeding stopte ze met drinken van de kramp. Ik heb van die vrouw het advies gekregen om 3-5 daags 3 druppels centangeli te geven.. ik heb nu na een kleine week zeker het idee dat haar darmpjes rustiger zijn. als je het intikt bij google kom je er meer over te vinden dit is de omschrijving:

Centangeli (van bloem natuurprodukten)  heeft een gunstige invloed op de spijsvertering en de eetlust. Het middel is zo mild dat het zelfs door baby's en peuters gebruikt kan worden.

Centangeli is een natuurijk middel voor een goede maag- en darmfunctie. Het bevordert de eetlust en de spijsvertering. Centangeli heeft een milde invloed en kan daarom ook gebruikt worden door baby's en peuters. Overactieve kinderen hebben ook baat bij het gebruik van Centangeli; zij zullen beter gaan eten en lekkerder slapen.

succes!

Terug
Bovenaan