lage b-hcg waarde bij combi test

Hoi,

Ik ben 34 jaar en nu 12 weken zwanger van mijn tweede kindje. Ik heb al een kern gezonde zoon van 1,5 jaar.

Allen nu het volgende; ik  heb de uitslag gekregen van de combinatie test en een risico van 1: 10775. Die uitslag is dus goed (alhoewel het een kansberekening blijft!)

Echter was de waarde van het b-HCG in mijn bloed 0,2   Volgens de echoscopiste behoort die waarde minimaal 0,5 te zijn. Ik ben nu voor verder onderzoek door verwezen naar het AMC in Amsterdam. De echoscopiste zei dat het niet heel ernstig is maar kon mij ook niet precies uitleggen waar het nu om gaat of wat er dan niet goed zou zijn.

Inmiddels druk op internet gezocht. Er is niet veel over een te lage b-HCG waarde te vinden, alleen over een te hoge. Het enige dat ik heb kunnen vinden is dat de kans bestaat dat het gaat om trisomie 13 of 18. Zeer ernstige en zeldzame chromosoom afwijking. De meeste kindjes overlijden binnen het eerste levensjaar.

Je snapt natuurlijk wel dat ik nu zo iets heb van tja.....

Wie o wie heeft dit ook gehad en kan mij hier meer over  vertellen.

Groetjes
Mama van Tom

Hoi Mam van tom,

Wat vervelend zeg, al die stress.

Ik heb een tijdje zitten zoeken op internet voor je. Het lage b-hcg kan ik niet voor je verklaren. (weet niet of je rookt, maar heb een studie gelezen dat roken b-hcg kan verlagen???).

Wat ik wel begrepen heb, dat bij trisomie 13 en 18 er een afwijkende nekplooimeting is. Deze was goed toch bij jou? Dan is het risico volgens mij heel erg klein.
Ik denk dat ze alle risico willen uitsluiten en je daarom naar het AMC verwijzen, de afwijking is dermate ernstig zoals je gelezen hebt, dat er dan heel snel vervelende beslissingen genomen moeten worden.

Heel veel strekte meid, is ontzettend rot als je me zulke nare dingen geconfronteerd wordt.

Weet je al wanneer je terecht kunt?

Liefs Milou

Hoi Milou,

Dank voor je reactie.

Nee ik rook niet, althans ruim 3 jaar niet meer. Ik mag aannemen dat dat thans niet meer van invloed zal zijn. Hahaha...

Ik moet as dinsdag 9 juni in het AMC zijn. Vandaag met de post een informatieboekje van het AMC ontvangen. Ook hierin wordt alleen maar gesproken over een te hoge hcg waarde met als gevolg het risico op een kindje met het syndroom van Down. Met andere woorden, hier ben ik nog niets wijzer van geworden.. zucht....

Maar goed het is bijna dinsdag en dan weten we meer.

Groetjes Mama van Tom

Hoi Milou,

Vandaag in het AMC geweest. Het eerste wat ik te horen kreeg is dat ze totaal niet begrepen waarom ze mij hebben doorgestuurd. Alleen al naar de uitslag te hebben gekeken hadden ze zoiets van alle is goed hoor.

Maar goed, toch een echo gemaakt. En ja wel hoor, een super gezonde baby, althans ze hebben geen rare dingen of afwijkingen kunnen vinden.

Een hele geruststelling mag ik wel zeggen....

Groetjes Mama van Tom

Hoi mam van Tom,

Sorry voor mijn late reactie.

Geweldig nieuws! Stom zeg dat die vrouw van de echo je dan zo`n zorgen laat maken om niks. Mocht je die vrouw nog een keer tegen komen dan zou ik het wel even tegen haar zeggen. Zoveel stress om niks...

Had vandaag mijn eerste echo ( 2x een Mk gehad, dus mocht vroeg komen). Zei die mevrouw: nou er zit wel een verschil tussen de duur die jij aangeeft en die wij meten. Ik schrok me een ongeluk. Hij is nu 8 mm en zou 9-10 moeten zijn. Even lichte paniekaanval, maar denk nu ook, hartje klopt goed en hoe kunnen ze nou 1 mm verschil zo goeg zit. Als zij er net naast klikt, dan heb ik er een mm bij. Stom mens, was gewoon de toon waarop ze het zei.

Maar ja, 1 voordeel, mag met 2 weken weer een echo, hoef niet 5 weken te wachten!

liefs Milou

Terug
Bovenaan