Lage hCG waarde, nu erg onzeker..

<p>Hi meiden,</p><p>Ik maak me een beetje zorgen. Hier even mijn verhaal in het kort. Na 1,5 jaar proberen en uiteindelijk ook 5x IUI gedaan te hebben had ik afgelopen zondag op NOD ein-de-lijk een positieve test in handen. Wow ik was nog nooit zo blij geloof ik. </p><p>Omdat het lijntje nog vrij dun was ben ik zo stom geweest op dinsdag een nieuwe test te doen, en deze was ongeveer even licht, misschien ieeetsss donkerder, maar wel heel minimaal.</p><p>Hier mijn (opgedroogde) testen, vind de foto's van de ' verse'  testen heel lastig vergelijken omdat die in ander licht genomen zijn. </p><p>Action:</p><p>https://www.mupload.nl/img/r5wkromax33r.45.31.jpeg</p><p>Kruidvat 2v5:</p><p>https://www.mupload.nl/img/f5zg41jo6dlr.45.32.jpeg</p><p>Ik maakte me dus zorgen en heb dezelfde middag nog mijn hCG laten prikken bij de huisarts. Dit bleek 60 te zijn (op 4+2). Vet laag volgens mij. Volgens de huisarts was het hoog genoeg. Vrijdag wordt mijn hCG opnieuw geprikt. Ik heb het ziekenhuis waar we IUI gedaan hebben gebeld en daar hebben ze geen verstand van die waarden (?!?!) omdat ze dat daar nooit meer onderzoeken. Ik heb ook het ziekenhuist in Duitsland gesproken waar we IVF zouden gaan doen, zij zeggen dat 60 geen slechte waarde is voor 4+2. Hier ben ik iets rustiger van geworden, maar ik maak me nog steeds zorgen en mijn roze wolkje is toch nog ver te zoeken momenteel.</p><p>Ik ben bang dat dit een miskraam gaat worden. Heb mezelf natuurlijk helemaal suf gegoogeld inmiddels en ik weet dat dit kan betekenen dat er een miskraam aankomt, dus hier hou ik ernstig rekening mee, maar toch probeer ik goede hoop te houden.</p><p>Is er hier toevallig iemand die iets soortgelijks mee heeft gemaakt, lage hCG waarden, en/of niet oplopende testen en waarbij het goed is gekomen? Heb echt enorm veel behoefte aan positieve verhalen...</p><p>Alvast bedankt!</p>

Zelf heb ik geen ervaring met lichte testen, ik had alleen maar knallers... Maarhet gaat er niet zo zeer om hoeveel hcg je precies hebt, maar vooral hoe snel het oploopt. 60 is inderdaad een prima waarde als je rond de 4 weken zit, al zou het ook al veel hoger kunnen zijn. Zwangerschapstesten zullen dus zo heel erg in het begin ook licht blijven, worden pas knallers met flink hogere waarden. Minder hcg betekent niet een slechtere kans, minder hcg-opbouw wel. Even afwachten tot het volgende bloedprikmoment dus! 

Volgens mij reageert 2v5 bij een waarde vanaf 15 en de actiontest bij een waarde vanaf 25. Bij de fertiliteitspoli raadden ze mij altijd aan pas een week nadat ik overtijd was te testen (nooit gelukt zolang te wachten natuurlijk). Als reden gaven ze dat de test daarvoor vals negatief kon zijn, omdat de waarden nog te laag waren.  In dit licht bezien zou je ook kunnen zeggen dat een waarde van 60 bij 2 dagen over tijd juist vrij hoog is? Ik meen dat mijn testen ook niet echt van elkaar verschilden of in ieder geval minimaal (hele rattenplan aan miskraam verschijnselen gehad incl bloedingen, stolsels en krampen), maar intussen 18 weken verder en hij lag er vanmiddag op de echo gewoon gezond en wel bij. Onderstaande tabel zal je zelf vast ook hebben gevonden. Als je je resultaten hierin plaatst kleur je nog prima binnen de lijntjes. En wat hiervoor ook al wordt gezegd: het gaat om de opbouw, dus duimen voor de die 120 overmorgen!

Niet zwanger
minder dan 5

3 weken
5 – 50

4 weken
5 – 426

5 weken
18 – 7,340

6 weken
1,080 – 56,500

Oh trouwens: ik maakte binnen de afleestijd een foto (zelfde licht,  zelfde plek) van de test. Zodra er een indroogstreepje komt, verschillen ze nog minder van elkaar en dan kan je voorkomen dat je van streek raakt door de foto's te bekijken als een soort van herinnering: oh ja, het verschil was er wel, maar is nu gewoon minder te zien.

Hoi, gefeliciteerd met je zwangerschap ☺️ 
Ik had bij 4 weken ook een heeeel licht streepje dat je nauwelijks kon zien. De dagen erna iedere ochtend getest en werd niet bepaald beter. Pas bij 6 weken toen moeders voor moeders kwam een duidelijke stijging. 
Inmiddels heb ik een kindje van 11 weken.
Succes met wachten!!
PS: de komende weken zullen er vaker momenten kunnen zijn dat je weer aan het twijfelen gaat, dit lijkt er helaas een beetje bij te horen. Pas toen ik het 3 keer op een echo had gezien durfde ik ervan uit te gaan dat ik echt zwanger was ?

Wauw wat gaaf dat je zwanger bent, voorzichtig gefeliciteerd!
Ik ben nu ruim 8 weken zwanger en heb in het begin veel getest. Raakte er ook een beetje gestrest van en ben toen gestopt. Ik zag bin de kv2v5 wel een stijgende lijn maar echt heel lichtjes. Die begon pas ruim na NOD goed te worden zeg maar.. Ik vind je test best netjes oplopen maar ik snap je zorgen ook. Hoeveel dagen na de eisprong ben je? Het kan ook schelen of je een vroege of late innesteling hebt gehad natuurlijk. Zeker rond deze termijn! Misschien is het inderdaad het beste om af te wachten en vrijdag of maandag weer bloed te prikken of te testen.

Wow wat een hoop reacties, suuper bedankt voor de bemoedigende woorden dames, echt fijn. Het gaat inderdaad om de opbouw, dus ik kijk enorm uit naar vrijdag! Heb met mn vriend afgesproken dat als het goed is, dat we dan samen naar Prenatal gaan om wat leuks te kopen. En daarna geen testen meer tot de echo! ;-)
@Gebruiker10131327: Oh dan heb jij ook echt een mega spannende tijd gehad zeg toen jij net zwanger was... en tegelijk wat fijn om te horen dat alles goed is gekomen! Jij ook gefeliciteerd met je zwangerschap he! En het klopt, die tabel had ik inderdaad gevonden en het kan ook prima goed zijn volgens die tabel. Het is gewoon wel aan de lage kant maar wel binnen de kaders inderdaad. Ben zoooo benieuwd naar de opbouw vrijdag. De foto's heb ik ook 'vers' alleen in ander licht. Kon ook niet anders, want zondag toen ik testte was het al licht buiten en dinsdag was het nog donker. Wilde het samen met mijn vriend doen namelijk dus moest vroeg op.
@Minni: rot dat het streepje bij jou ook niet donkerder werd zeg, en wederom ook heel goed om te horen dat het goed is gekomen. Zo'n verhalen geven me echt veel hoop. Ik denk inderdaad ook dat ik even beeldmateriaal nodig heb.. haha. Die 2 weken tot de eerste echo duren een eeuwigheid!! 
@PippaLotta: ook al zwanger, wat fijn! Ja misschien een late innesteling, dat kan natuurlijk. Weet wel zeker dat mijn eisprong 2 weken voor mn positieve test was omdat we dus IUI gedaan hebben. Ik ga sowieso vrijdag weer een bloedtest doen en raak verder geen urinetesten meer aan totdat Moeders voor Moeders langskomt! ;-)

Terug
Bovenaan