lage rugpijn (18 weken) TIPS?

Hallo,

Ik ben nu dik 18 weken zwanger van tweede kindje. Mijn eerste is nu 21 maanden en laat zich nog graag tillen. Nu heb ik sinds een week weer last van erge lage rugpijn.
Ik weet dat tillen en huishoudelijkwerk niet echt bevordelijk zijn, maar ook op mijn werk (kantoorbaan) heb ik last.
Bij mijn eerste zwangerschap had ik hier ook last van maar toen kwam het volgens mij pas later.

Hebben mensen dit ook? En wie heeft er tips?

Groetjes mama3007

ps. ik moet volgende week weer naar de vk, ga het ook daar even vragen.

Hoi

Ik zou het even voorleggen aan je vk. Het zou beginnende bekkeninstabiliteit kunnen zijn en met een goede therapie en houding en tiltraining hoef je daar niet al te veel last van te houden. Je kunt er beter gewoon vroeg bij zijn als het zo is.
Succes
Natalie
(18w6d)

Als ik jouw was zou ik een afspraak gaan maken bij de fysiotherapeut. Dit kan tegenwoordig zonder verwijsbrief.
Lage rugpijn die er ook is als je gewoon op een goede stoel zit betekend dat waarschijnlijk toch je wervels in de verdrukking zitten. Ik heb er al heel mijn leven ongeveer last van dus loop ook vaak bij de fysio als mijn vriend het er niet meer uit gemasseerd krijgt en ik niet met mijn oefeningen.

Als de pijn doorstraalt naar je billen en benen kan het op bekken instabiliteit wijzen.

Ik zou idd even laten checken of het met bekkeninstabiliteit te maken heeft, want als dat zo is, kun je een heleboel dingen nu beter laten, (die kleine echt niet tillen!!!).

Maar wat bij mij altijd helpt, (ik ben nu 14-15 weken en van rugpijn nu geen last, maar in verleden zonder zwanger te wezen wel, ook met wervels die in de knel zaten):
fietsen: maakt ruimte voor je onderste wervels. Wel rustig aan tempo aanhouden! Hielp overigens ook altijd goed tegen menstruatiepijn (en aangezien die bij mij vergelijkbaar was met bandenpijn...)

Niet te lang achter elkaar zitten: af en toe even opstaan en rondje lopen.

Op je houding letten; je rug niet in laten zakken, maar echt rechtop zitten! (Bekken gekanteld dus!) Eventueel, als je de energie niet hebt om jezelf overeind te houden, ondersteunen met een kussentje (niet te dik) laag in de rug. Niet achter je schouders dus. Kan ook in de auto een hoop schelen: de meeste autostoelen zit je met een kromme rug in...

Plat liggen, en om dat leuk te houden, koptelefoon met muziekje erbij. Relaxtijd, :)

Sowieso is sporten goed voor je rug, bijvoorbeeld zwemmen, maar dan moet je wel even zeker weten dat je geen bekkeninstabiliteit hebt, want in dat laatste geval mag je natuurlijk lang niet alle dingen doen en wat je wel mag, moet dan in zeer rustig tempo!

Succes!

hoi,

juist met uitstraling naar je billen of benen is een klacht die voorkomt bij ischias. ook ik had al vroeg lage rugklachten en heb dit voorgelech bij me vk en die melde me dat het zwangerschap ishias is. en dan zijn indd tillen, huishoudelijk werk en veel zitten (kantoorbaan) geen goede ideeen. de mijn stelde voor om therapie te doen als het erger werd.

omdat ik inmiddels niet meer werk. heb ik nouwelijks nog klachten. ook omdat ik de huishoudelijke taken zo verdeel dat het niet te zwaar word. mijn pijn heet zich verplaatst naar me liezen en de banden in me buik.

maar goed. zal het volgende week als ik jou was zeker even vragen aan je vk, want er kan ook wat met je bekken zijn . succes met je verdere zwangerschap

gr. bambi. 31+3 wk

quote: Rozemarijke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-05-2008 17:12:41'));

Ik zou idd even laten checken of het met bekkeninstabiliteit te maken heeft, want als dat zo is, kun je een heleboel dingen nu beter laten, (die kleine echt niet tillen!!!).

Maar wat bij mij altijd helpt, (ik ben nu 14-15 weken en van rugpijn nu geen last, maar in verleden zonder zwanger te wezen wel, ook met wervels die in de knel zaten):
fietsen: maakt ruimte voor je onderste wervels. Wel rustig aan tempo aanhouden! Hielp overigens ook altijd goed tegen menstruatiepijn (en aangezien die bij mij vergelijkbaar was met bandenpijn...)

Niet te lang achter elkaar zitten: af en toe even opstaan en rondje lopen.

Op je houding letten; je rug niet in laten zakken, maar echt rechtop zitten! (Bekken gekanteld dus!) Eventueel, als je de energie niet hebt om jezelf overeind te houden, ondersteunen met een kussentje (niet te dik) laag in de rug. Niet achter je schouders dus. Kan ook in de auto een hoop schelen: de meeste autostoelen zit je met een kromme rug in...

Plat liggen, en om dat leuk te houden, koptelefoon met muziekje erbij. Relaxtijd, :)

Sowieso is sporten goed voor je rug, bijvoorbeeld zwemmen, maar dan moet je wel even zeker weten dat je geen bekkeninstabiliteit hebt, want in dat laatste geval mag je natuurlijk lang niet alle dingen doen en wat je wel mag, moet dan in zeer rustig tempo!

Succes!

Ik ben het grotendeels met je eens hoor. Maar als je al kinderen hebt is het allemaal erg leuk bedacht....niet tillen en relaxtijd! Hoe en wanneer?

Terug
Bovenaan