Lage tong houding en open mondje

Dag beste ouders,

Onze baby Vic is nu 9 maanden oud, sinds dat hij 3 maanden is heeft hij bijna steeds zijn tong onderaan zijn mondje van hangen.
Hij duwt ook vaak zijn onderlip naar beneden met zijn tong. Wij zijn al naar verschillende kinderartsen en neurologen geweest, maar allemaal zeggen ze dat dit wel goed komt en er niets aan de hand is.

Toch maak ik mij zorgen omdat ik in mijn omgeving geen andere baby's ken die deze houding hebben aangenomen.

Zijn er hier ouders waarvan hun kind vaak een open mondje of een lage tong houding hadden? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan?

Zelf heeft hij buiten het kwijlen er denk ik wel niet veel last van. Bij het eten kan hij namelijk zijn mondje wel goed dichthouden om een boterham te knabbelen bijvoorbeeld.
Maar het ziet er alleen niet zo snugger uit en op internet lees ik ook voor latere kaak en tand problemen.

Ervaringen en tips zijn dus zeker welkom!

 
Ik denk aan doorkomende ondertanden misschien? 
Niks geen irritatie, blaar of uitslag zichtbaar? Misschien kan tandjesspul de boel kalmeren, wat het ook zijn mag.
 
Herkenbaar. Onze dochter nu 2,5 heeft vanaf haar geboorte ook dat haar mond openstaat en haar tong over haar onderhtanden ligt (iets minder aanwezig als bij jullie maar wel eenzelfde manier). De kinderen van mijn zus zijn een stuk ouder (13 en 9) en bij hen is toen op wat latere leeftijd ontdekt dat het aan hun mondmoteriek ligt. Zij hebben hiervoor logopedie gehad waardoor de motoriek echt verbeterd is. Zodoende heb ik al heel snel contact gezocht met hun logopediste en heeft ze mij wat oefeningen meegegeven die je nu al kunt doen met 9 maanden. Lang verhaal kort ik heb hele goede ervaringen met logopedie. 
 
Eerste wat ik denk is logopedie! Mijn middelste sliste iets en had ook steeds tong uit de mond. Had ook moeite bepaalde letters uit te spreken. Logo heeft heel goed geholpen. Ze is in mondgevoel ondergevoelig. Ze heeft ook vaak eten rond de mond zitten wat ze niet voelt.  De logo gaf oefeningen in de mondmotoriek te oefenen en ook bijv. Tong als spier te trainen. Ze heeft nog steeds wel eens tong onder in de mond hangen met de mond open maar zooooo veel minder als vroeger. Is nu 8 en spraak is prima. 
 
Terug
Bovenaan