lager niveau taal en rekenen in groep vijf

Hoi,

Mijn dochter heeft moeite met rekenen en taal, ze zit in groep vijf. Nu bieden zij haar een "maatschrift"aan, dit is dezelfde stof maar dan op langzamer niveau. Dit gaat op zich wel goed, alleen blijft ze vanaf nu achter de feiten aan lopen heb ik het idee. Het niveau waar de rest van de kids op zitten gaat ze niet meer inhalen en gaat door tot en met groep 8. Ik vind dit toch vreemd. Ik heb al gevraagd of ze niet bijles mag hebben, maar hier zijn ze niet happig op, dat heeft allemaal te maken met geld.
Ze zal misschien groep vijf over gaan doen, dat kunnen ze nu nog niet zeggen, de rest van de vakken gaan allemaal prima.

Wie heeft hier ervaring mee?

Groetjes
 
Dag mama van drie,

Ik ben juf en heb 5 jaar voor groep 6, 7 en 8 gestaan en ben Intern begeleider geweest. Momenteel ben ik door verhuizing fulltime mama. Op mijn vorige school heb ik als Intern begeleider voor een kind in groep 4 ook gekozen voor maatschrift. Dit kind was niet zo vlot als de kinderen van de rest van de klas. Zitten blijven gebeurt tegenwoordig niet meer zo snel.

De achterliggende reden voor maatschrift is de volgende: de minder vlotte kinderen komen uiteindelijk op het VMBO terecht. Om op het VMBO te komen, moet je minimaal de leerstof van eind groep 6 begrijpen. Maatschrift is zo ontwikkeld, dat als het kind deze stof tot eind groep 8 maakt, het kind het niveau van eind groep 6 heeft geleerd. Dus kan het zonder problemen doorstromen naar het VMBO. Je kind loopt dus voor je eigen gevoel een achterstand van 2 jaar op, maar op het VMBO beginnen ze(of grijpen ze terug eigenlijk) op de leerstof van begin groep 7.

Je kind krijgt dus 2 jaar extra de tijd om de minimale leerstof te begrijpen. Ik ken je kind niet uiteraard, dus ik weet niet of de leerkracht en de IB-er van je kind dezelfde ideeen hebben hierover. Praat er open en eerlijk over met leerkracht of IB-er. Het is het beste dat ook de school eerlijk naar ouders toe is over de redenen over te gaan tot zo'n (toch wel rigoreuze) stap.

Krijgt ze kind overigens lextra es van de remedial teacher? Vraag ook eens naar deze mogelijkheid.
Extra geld krijgt een school als je kind een 'rugzakje' krijgt. Hiervoor moet de school een IQ-test en diverse andere testen bij je kind afnemen.
 
Terug
Bovenaan