lang lichamelijk herstel na miskraam

Hallo allemaal,

ik ben benieuwd of er meer vrouwen zijn die na hun miskraam een erg lang herstel hadden lichamelijk gezien?

Zelf heb ik een half jaar geleden mijn laatste miskraam gehad, omdat de vruchtjes al twee weken niet gegroeid waren is het opgewekt met cytotec. 24 dagen na de miskraam had ik mijn eerste ongesteldheid, deze was erg heftig en duurde 18 dagen. De cyclus daarna duurde 54 dagen. In februari heb ik een provera kuur gehad om mijn menstruatie op te wekken. Ook zijn toen mijn bloedwaardes na gekeken, hormonen, schildklier, suiker, ijzer enz, alles was prima. Dus uitbehandeld bij de gynaecoloog, ik mag pas terug komen als ik weer zwanger ben. Toch blijf ik klachten houden en dit begint me behoorlijk te irriteren.

Na weer drie weken iedere dag hoofdpijn en op cyclusdag 43 nog niet ongesteld (en negatieve testen), ben ik dinsdag naar mijn huisarts geweest. Daar heb ik alle klachten voorgelegd: vermoeid, misselijk, veel vocht vast houden, pijnlijke benen, overgevoelig voor geuren, veel hoofdpijn, daar bovenop regelmatig migraineaanvallen van zeker 1 keer per week. En dus de lange cyclussen terwijl die eerder altijd rond de 31 dagen lag.

Helaas meent de huisarts dat alles tussen de oren zit, ik moet dus maar een paracetamolletje nemen als ik de hoofdpijn op voel komen, ik krijg niets voor de hoofdpijn en misselijkheid.

Wel heeft hij nog mijn bloeddruk opgenomen, 172/90 zo hoog heb ik nog nooit gehad, ook daaraan word niks gedaan.

Nu weet ik dus niet zo goed wat ik moet doen, het kan toch niet goed zijn alle dagen op paracetamol door te komen? En dus weer zit ik te wachten op mijn menstruatie, al heb ik nu wel drie dagen s'ochtends heel licht roze afscheiding gehad, vanochtend weer niks, het lijkt dus niet door te zetten.

Ik voel me nu al een half jaar beroerd en zou daar graag verandering in brengen. Misschien hebben jullie tips voor mij?

Hoi Vera,

ik zie nu je bericht pas. Jammer dat je nog geen reacties had, want volgens mij zijn er meerderen die er last van hebben. Maar dat komt inmiddels op de andere topics al ter sprake.

Maar als ik dit lees vind ik je klachten wel heftig! Wat stom dat de HA dit niet serieus neemt. Zou je hiervoor toch niet kort terug mogen naar je gyn? Je kunt het proberen, de assistente even het hele verhaal voorleggen? Misschien mag je wel even komen.

Ik heb kort last gehad van onregelmatigheid, en mijn verloskundige adviseerde als het niet over ging, toch even kort aan de pil te gaan. Ze zei, het klinkt tegenstrijdig, maar helpt de natuur even een handje. Ik vond het toch wat onnatuurlijk en heb daarom afgewacht. Maar als ik zo lang klachten had als jij, zou ik toch serieus overwegen denk ik.
Sterkte! Niks aan... :(! Helemaal de hoofdpijn is zo'n handicap in je dagelijkse ding...

Hoop dat je ermee verder komt (of dat het overgaat natuurlijk). Succes!

Dank je voor je reactie! Gelukkig is er uit nieuw bloedonderzoek wel iets naar voren gekomen (iets totaal anders en niet gerelateerd aan hormonen ofzo), ik mag vrijdag naar het ziekenhuis voor een onderzoek, nog ff afwachten wat daar uit voort komt, maar als de vermoedens van de huisarts kloppen zou het een aantal klachten verklaren, volgende week weet ik dus hopelijk meer.

Omdat ik al bij de gyn behandeld ben voor de onregelmatige cyclus kan ik daar niet meer terecht, ze wil niks meer voor me doen. Helaas is de pil voor mij ook geen optie vanwege hoog risico op hersenbloeding, dat is ook de reden dat ik al jaren geen anticonceptiepil meer gebruik (en maar goed ook, veel kwaaltjes verdwenen tegelijk met het stoppen van de pil).

De hoofdpijn zwakt sinds deze week gelukkig ook wat af, is nu goed te doen. Helaas wacht ik nog steeds op mijn menstruatie, dag 53 alweer, we wachten nog maar rustig verder, veel meer kan ik op het moment niet doen.

Heb jij de miskraam natuurlijk gehad of met cytotec of curettage? Misschien heeft dat ook nog invloed op het herstel, terwijl ik eigenlijk overal op internet lees dat het lichamelijk herstel na een miskraam heel kort is.

Oké, fijn dat er dan in ieder geval een 'naam' gegeven kan worden aan je klachten. Hopelijk kun je het dan ook goed behandelen! Ja van de pil heb ik ook altijd hormoonbuien gehad, daarom wilde ik het ook liever niet. Ik werd er niet gezelliger van :)

Ik denk dat herstel van de miskraam heel erg verschilt per persoon. Ik heb 2x een curretage gehad en 2x een spontane miskraam (waarvan 1 onverwacht, afgelopen januari met 13wk). Bij deze laatste heb ik nog ruim 2 maanden lang veel bloedingen gehad maar nu voor het eerst pas weer na 3,5 week, dus dat gaat lijken op een cyclus! ;-) Bij de vorige keren werd ik netjes ongeveer 4-5 weken na de curretage/miskraam weer ongesteld.

Bah, niks aan dat je zo lang moet wachten. Je wordt er zo onzeker van. Was je cyclus voorheen wel regelmatig?

Terug
Bovenaan