Lange autoreis naar Spanje met pasgeboren baby

Dag lieve ouders van nu,

Wij spelen nu nog met de gedachte om straks met twee kindjes, waarvan één van 3 jaar en één van een aantal weken een lange autoreis te maken. Dit is om kerst te kunnen vieren bij onze familie. Ik ben daarom erg benieuwd of er anderen zijn met ervaring hiermee en dan vooral nog met zo'n kleine uk van een aantal weken.

We zijn ons ervan bewust dat dit wat praktische uitdagingen met zich meebrengt, maar ik merk dat er gelukkig wel wat is hoe je het praktische gedeelte zo goed mogelijk kunt opvangen. Zo lijkt ons een reiswieg voor de auto voor de pasgeboren baby ideaal en krijgt onze driejarige zo'n zachte gordel met kussen zodat ze tussendoor ook makkelijker een dutje kan doen. Daarnaast ben ik van plan om tussen onze twee kindjes te zitten zodat ik altijd in de buurt ben mochten ze iets nodig hebben. En ook is het voornemen om elke 2-3 uur te stoppen zodat we van alles kunnen doen (auto laden, baby voeden, nieuwe luier, even spelen).

Hebben jullie hier ervaring mee en hoe verliep dat?
 
Wij zijn zelf al 2 keer vanuit België naar Zweden gereden met onze oudste dochter (de eerste keer 8 maanden en de tweede keer 1,5). Ik zou zeggen voldoende speelgoed meenemen en eventueel wat snackjes en een goede drinkfles die je ook in de auto kan geven, zoals een koekje dat niet te veel kruimelt of van die knijpzakjes met fruit. Ik had een hele zak bij me staan met boekjes en ander speelgoed om aan te geven om haar bezig te houden. Als je inderdaad ook voldoende stops inplant om zelf even de benen te strekken en de oudste even wat te laten rondlopen lijkt me dit geen probleem.
Zou je de reis in 1 dag kunnen doen of zijn jullie van plan om tussendoor nog ergens te overnachten? Niet té lang op 1 dag in de auto zitten is ook wel fijn. Vooral de oudste zal het misschien ook wel snel gehad hebben met de lange autorit.
 
Met reiswieg bedoel je hopelijk een autostoel speciaal voor baby's, die aan alle veiligheidseisen voldoet?
 
Voldoende doekjes mee om alle ongelukjes met drinken en luiers e.d. op te ruimen, dan ben je een heel eind. Geld mee voor wanneer het toilet niet gratis is.
Verschonen is vaak ruimte voor, maar anders lukt het met een verschoningsmatje op grond of picknick tafel ook.
 
Gewoon doen!

Mijn tips:
Om de twee uur max stoppen. Drie uur is te lang. Niet alleen voor de kinderen maar vooral voor de chauffeur. Wissel desnoods elkaar af.

Ga niet tussen de kinderen in zitten. Dat breekt je enorm op, tenzij je drie volwaardige zitplaatsen achterin hebt. Kinderen hebben niets aan een zeer vermoeide ouder.

B&B hotels als je overnachtingshotels zoekt

Tolbadge voor Frankrijk en Spanje als je snel door de tolpoortjes wilt (ANWB)

Speciale reiswieg lijkt mij ideaal. Je baby kan plat maar ook veilig vervoerd worden.

Vergeet de ID van de baby niet

Uit nieuwsgierigheid: vliegen geen optie?
 
Terug
Bovenaan