Lange Cyclus door PCOS.. wie kent dit?

Hallo meiden,

Voor een tijdje terug had ik een bericht geschreven dat mijn cyclus zo onwijs lang aan het duren was, en elke keer maar weer. Geen enkele regelmaat zat erin..

Nu moesten wij na een half jaar 'proberen" weer voor controle naar de gynaecoloog om te kijken hoe het ervoor stond.. Niets dus..

Ik heb dus een uitstrijkje gehad en een inwendinge echo..
Waarschijnlijk is het PCOS:

Wat is PCOS?
PCOS is de afkorting voor polycysteus ovarium syndroom. Letterlijk betekent dit dat er meerdere (poly) vochtblaasjes (cysten) in de eierstok (ovarium) aanwezig zijn. Hoe PCOS ontstaat is niet bekend. Waarschijnlijk is er niet één oorzaak en zijn meerdere hormonen betrokken bij PCOS. Zo bestaat er veelal een verhoogde waarde van het LH (luteïniserend hormoon, het hormoon dat de eisprong opwekt), eventueel een verhoging van de waarde van het testosteron, en soms ook van het insuline (het hormoon dat de waarden van de bloedsuikers regelt) in combinatie met een onvoldoende waarde van het FSH (follikel stimulerend hormoon, het hormoon dat de rijping van de eiblaasjes stimuleert). Hierdoor is de rijping van de eiblaasjes verstoord. Het gevolg is dat in de eierstok meerdere, kleine met vocht gevulde blaasjes aanwezig zijn. Dit kan meestal met behulp van inwendige echoscopie zichtbaar worden gemaakt. Door de stoornis in de rijping van de eiblaasjes blijft de eisprong vaak uit en ontstaat er onregelmatigheid in de menstruatiecyclus. In de normale menstruatiecyclus treden ongeveer dertien tot veertien menstruaties op per jaar, bij PCOS minder dan acht per jaar. De periode tussen de menstruaties wordt dus langer dan vijf tot zes weken (oligomenorroe) of de menstruatie blijft gedurende een half jaar of langer weg (amenorroe).

Wie heeft hier ervaring mee?

Liefs ILona

Hoi Ilona, ik heb dat syndroom ook. Maar heb helemaal geen eisprong.
Onder het kopje "wie ook met 100 mg clomid snel zwanger" zijn meerdere meiden met pco syndroom of meiden zonder eisprong. Misschien kun je daar mee kletsen.

Heb je nog geen uitslag van de testen?

Groetjes! Lin

Hoi Ilona,

Ik heb ook pcos alleen heb ik helmaal geen eisprong
of menstruatie heb net een kuur provera achter de rug
maar die lijkt niet helemaal goed aan te slaan....
Morgen weer bellen naar de gyn...
En als ik ongi ben geworden mag op de 3e cd clomid
gaan slikken dus dat is nog ff spannend...

Groetjes Belinda

Hoi Ilona,

Ik heb ook PCOS. Ik ben in maart vorig jaar gestopt met de pil en in augustus is bij mij PCOS geconstateerd. Zelf ben ik iets aan de zware kant en het advies was dan ook om eerst nog wat kilo's af te vallen om te kijken of mijn cyclus daarop zou reageren. Ik heb namelijk wel een eisprong alleen heel weinig. Ongeveer 3 x per jaar.
Vorige maand was ik voldoende afgevallen om met een behandeling te starten want mijn cyclus was er niet heel erg op vooruit gegaan. Ik heb nu de eerste ronde Clomid 50 gr erop zitten, helaas was er op de echo's geen groei te zien van de eitjes, maar wel van het baarmoederslijmvlies. Na drie weken nog niks. Uiteindelijk heb ik op dag 27 alsnog uit mezelf een eisprong gehad. Nu zou ik aankomend weekend ong moeten worden dus ben benieuwd.
Bij mij heeft de 50 gr dus al wel geholpen, want eerst zaten er ongeveer 16 weken tussen twee menstruaties en nu 4. Als ik dit weekend gewoon ong wordt dan ga ik waarschijnlijk volgende week beginnen met Clomid 100 gr.

Ik hoop dat mijn ervaringen tot nu toe je een klein beetje op weg helpen. Als je nog wat wilt weten dan kan dat natuurlijk altijd.

Liefs
Taat

hoi ilona,

ik ben in september gestopt met de pil, maar ook haast niet ongesteld. mijn moeder en zusje hebben ook pco, dus heeft de huisarts mij doorgestuurd naar het ziekenhuis. vorige week voor de eerste keer heengeweest, met een inwendige echo was het zo klaar als een klontje: pco. nu ben ik met provera begonnen, en daarna 50 gr. clomid. en dan maar hopen dat het werkt!!!

groetjes lizzy.

Terug
Bovenaan