Lange cyclus, wel positieve ovulatietest?

<p>Hoi dames,<br /><br />Ik ben begin oktober gestopt met de pil. Onttrekkingsbloeding gehad en daarna na 29 dagen ongesteld, wel lichter en minder lang dan normaal.<br />Nu dag 48 en nog niet ongesteld (ondertussen ook negatieve zwangerschapstest gedaan tijdje terug)</p><p>Vandaag dacht ik mijn eisprong te voelen dus ik deed voor de zekerheid ovulatie test van ClearBlue en ik zag een smiley.<br />Is het mogelijk dat ik wellicht een menstruatie heb 'overgeslagen' en nu dan toch echt een ovulatie heb? Ik snap er niets meer van<br />Iemand ervaring mee?</p>
 
Als je een langere tijd aan de pil hebt gezeten duurt het een tijdje voor je "normale" hormoonhuishouding opgang komt. Het kan zomaar zo zijn dat je lichaam wat langer er over deed om je hormoonhuishouding op orde te krijgen. 
 
Ik heb zelf nog nooit een ovulatietest gebruikt omdat ik last heb van PCOS en dan elke dag wel zo'n test kan doen?. Zelf heb ik daar geen ervaring mee maar het lijkt mij dat als de test het zegt de kans klein is dat het niet zo is.
 
Ik denk dat het goed kan dat die positieve test echt een eisprong aanduidt, als je dat ook meent te voelen. Ik meende ook ineens iets te voelen en bleek ruim een week later zwanger te zijn terwijl ik toen al heel lang geen menstruatie meer gehad had (nog niet ongesteld geweest na bevalling). Op gegeven moment gaat je lijf dan meestal toch iets doen en komt die eisprong. Mocht je wel bijvoorbeeld last hebben van PCOS (wat ook gepaard gaat met lange cycli), dan kan je vaak vals positieve ovulatietesten hebben omdat dan de hormoonhuishouding nogal ontregeld kan zijn (hoeft niet trouwens, bij sommige dames met PCOS werkt een ovulatietest prima).
Maar ik denk dat 1 lange cyclus kort na het stoppen met de pil nog geen reden is om je daar zorgen over te maken, zeker niet als je nu over ongeveer twee weken ongesteld wordt (of een positieve zwangerschapstest in handen hebt).
 
Bedankt voor jullie reacties!
Ja het is puur toeval dat ik dacht wat te voelen aan rechterkant onderin m'n buik dus dacht kan geen kwaad om test te doen en ik was stomverbaasd toen ik een smiley zag.. het enige nadeel is nu mocht het lukken om zwanger te raken dan is het qua tellen van aantal weken nogal krom omdat je normaal natuurlijk telt vanaf eerste dag menstruatie.. 
 
Daar zou ik me echt totaal geen zorgen om maken. Tel gewoon 2 weken op bij de dag van je vermoedelijke eisprong. ;) Ik had er wel moeite mee bij het aanmelden van mijn zwangerschap bij de verloskundige: ik moest zo'n formulier invullen met de laatste menstruatie, maar die was in mei 2019 (voor de zwangerschap van mijn zoontje) en ik had in november 2020 weer een positieve test in handen, dus volgens hun systeem was ik dus niet meer zwanger, haha. Ik heb uiteindelijk maar de geboortedatum van mijn zoontje ingevuld als 'menstruatie' en zo zou ik 37 weken zwanger zijn (was eigenlijk 4 weken toen), maar de volgende keer (als ik mijn ovulatiedatum tenminste (ongeveer) weet) vul ik wel 2 weken voor de vermoedelijke ovulatie in.
Er zijn zat vrouwen die niet regelmatig ongesteld worden en waarbij die laatste menstruatiedatum alleen maar verwarrend werkt, het is immers de eisprongdatum die er toe doet, niet hoe lang het eitje erover gedaan heeft om te rijpen. Ik zou me daar niet te druk om maken, je kan gewoon je situatie uitleggen en daarvoor heb je echo's en ook een datum van de eerste positieve test etc. ;)
 
Ik ben begin mei gestopt met de pil, de maanden werden steeds langer bij mij. Contact gehad met de huisarts en die gaf aan temp te meten sochtends of ovulatietesten. Ik heb het laatste gedaan. Na 5 maanden, begin november bleef de ovu test na 5dagen nog positief. Toen zwangerschapstest gedaan, bleek al 4weken zwanger. Dus er was bij mij geen peil op te trekken en waren intiem wanneer we wilde en liet het beetje los, aangezien er geen hout van klopte bij mij. 
 
Terug
Bovenaan