Lange middagdut peuter 3,5

<p>Hi!</p><p>Onze dochter van 3,5 slaapt nog steeds in de middag. Op zich geen probleem, alleen slaapt ze makkelijk 3 a 4, soms zelfs 5 uur en moet ik haar vaak wakker maken voor het avondeten om half 6/6 uur, als ik dit niet zou doen zou ze misschien nog langer slapen. </p><p>Ze gaat er savonds tussen 7 en 8 weer in, en is sochtends tussen 6 en 7 wakker (wanneer mijn man opstaat). </p><p>Het voelt als zo veel slaap voor een kindje van haar leeftijd. </p><p>Kan een kind teveel slapen, en zouden we dit actief moeten afbouwen, of zit er gewoon verschil in slaapbehoefte?</p>
 
Mijn kinderen sliepen ook nog 3 a 4 uur in de middag op die leeftijd. 5 uur slaap in de middag was voor hun wel wat veel. Ze sliepen alleen niet meer iedere dag. Doet jouw kindje dat wel? S avonds hadden we eigenlijk ook geen problemen over het algemeen bij het naar bed brengen. 
Wij zijn bij zoon echt actief gaan afbouwen toen hij 3 jaar en 9 maanden was ivm school. Iedere dag een kwartier eraf tot we onder het uur zaten en toen gestopt. Hij was alleen poepie chagrijnig bij het wakker maken. 
Dochter laten we gewoon nog slapen, maar zij kan makkelijker zonder, dus voorzien we geen probleem straks met school. Het verschilt per kind denk ik. 
 
Ha, herkenbaar. Die van ons deed dat ook. Sliep soms ook pas om 14 uur en moest dan inderdaad voor het avondeten wakker gemaakt worden om daarna gewoon weer het klokje rond te slapen
 
Wauw bizar! Haha. Dat ken ik hier eeeecht niet. Mijn jongste dochter is nu ruim 2.5 en doet al sinds haar 2e verjaardag geen middagdutjes meer. Want als ze in de middag maar 30/40 minuten sliep, kreeg ik haar onmogelijk eerder dan 21:00 in bed s avonds. Nu ze niet meer slaapt, gaat ze tenminste rond 19:00/19:30 slapen en slaapt ze tot 6:30/7.00. (Soms ook maar tot 6:00)

Dus wat jij omschrijft ken ik echt niet. Middagslaapje moest er hier al snel vanaf omdat het echt gedoe was in de avond. Bij m'n oudste dochter was het net zo, stopte het middagdutje met 2 jaar en 4 maanden.

Het lijkt me heerlijk als ze nog zou slapen in de middag, al is het maar een uurtje haha.. maar hier is het gewoon onmogelijk.
Maargoed, elk kind is anders en als jouw kindje het nog nodig heeft is dat prima. Al zou ik op deze leeftijd wel gaan afbouwen naar max 2 uurtjes in de middag denk ik. Kijken hoe ze het daarop doet. Want binnenkort gaat ze naar school en kan 4 uur lang slapen in de middag ook echt niet meet.

 
Hier ook een jongetje die in maart 3 is geworden. Hij slaapt overdag 3 uur, moeten hem dan echt wakker maken. En slaapt in de nacht van 19.00/19.30 tot 7.30/7.45. Hij zal het wel nodig hebben. Net als zijn mama ?
 
Ik sluit me aan bij RomyVM..
Mijn zoon van bijna 3 jaar besloot om vanaf januari 2022 geen middagdutje meer te doen.
In de ochtend is hij rond 7 uur wakker en in de avond gaat hij rond half 7/7 uur naar bed.
Voor deze periode deed hij nog een middagdutje van 1 uur, maar kreeg ik hem in de avond niet aan het slapen voor 21 uur. Hij zette dan de hele boel op stelten.

Nu slaapt hij zo af en toe in de middag op de bank, van uitputting. Maar normaal redt hij het prima om geen dutje te doen.

Dus ja..ik zou zeggen dat kinderen verschillende slaapbehoeften hebben.
Als jouw kind wel het middagdutje nodig heeft, gewoon doen. Vooral als er in de nacht ook goed wordt geslapen.
Ik zou alleen kijken dat je het afbouwt naarmate de 4e verjaardag dichterbij komt, ivm school.
 
Ons zoontje sliep ook smiddags echt nog 3 a 4 uur ..  en savonds was het dramaaa natuurlijk niet moe . 
Nu doen we tegenwoordig hem 2 uurtjes na bed van 13-15 en valt hij savonds makkelijker in slaap ?
 
Wat lekker zeg nog in de middag slapen 
Onze dochter sliep met 2 jaar al niet meer in de middag als ze het een keer wel deed sliep ze om 22.00u nog niet.
 
Terug
Bovenaan