Langer zwanger?

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Ik heb even wat te klagen en te vragen.

Misschien hebben een aantal van jullie al eens gelezen dat ik geen 'echte' uitgerekende datum heb, omdat er van alles fout is gegaan bij het bepalen van de termijn. Aan de hand van de klachten die ik heb, lijkt het alsof ik een week of twee voorloop op 'schema'. Ik zal proberen wat voorbeelden te noemen en hoop dat jullie me kunnen helpen om te bepalen of ik voorloop. Dit is mijn eerste zwangerschap.

Eerste verschijnselen: min 2 weken (dus al ruim voor de datum die ze nu aanhouden)
Positiekleding: 12 weken
Eerste beweging: 15 weken
Eerste karatetrap: 17 weken
Pijn in ribben en bovenkant buikspieren ivm groei baarmoeder: 25 weken
Zwaar kortademig ivm groei baarmoeder: 25 weken

Verder komt mijn baarmoeder momenteel tot  zo'n centimer of 8 boven m'n navel. Volgens het schema wat vk aanhouden zou die daar pas rond de 31/32 weken zijn. Vandaag ben ik (volgens  de datum die  we aanhouden) 28 weken zwanger.

Iemand die me hier mee kan helpen? De vk denkt ook wel dat ik al iets verder ben, maar zeker weten we het niet. Mijn uitgerekende datum is nu 18 mei, maar we zitten eerder eind april/begin mei te denken. De vk heeft al gezegd dat 18 mei de uiterste datum zal zijn. Als ze er dan nog niet is, zullen ze gaan inleiden omdat ze niet precies weten hoe ver ik nu eigenlijk ben.

Groetjes, Marisa

Hoi Marisa,

Ik heb wel netjes mijn termijnecho gehad (ik dacht op dat moment dat ik 10 weken en 4 dagen was, dit is door de verloskundige bijgesteld naar 9 weken en 3 dagen). Ik zelf en mijn omgeving denken (mede door mijn dikke buik) dat ik verder ben. Ik zou nu 28 weken en 1 dag zijn en ik heb in een dagboek alle bijzondere dingen opgeschreven en heb hetzelfde schema als jij met voelen van de baby en positiekleding kopen etc.
Ik verwacht daarom ook dat ons meisje 1 of 2 weken eerder wordt geboren. En ik ga sowieso niet te lang over tijd lopen (max 1 week) anders groeit de baby nog zo veel.

Als ik jou was zou ik tegen de tijd dat het 18 mei is aan de bel trekken en zeker niet over tijd gaan lopen.

groetjes Mariska

Ps, als ik uitga van de eerste dag van mijn laatste menstruatie ben ik op 30 april uitgerekend. Probleem is alleen dat ik geen idee heb van de lengte van mijn cyclus. (Ik was net met de pil gestopt en wij waren een van de gelukkigen om de eerste keer al zwanger te zijn.)

Hoi Mariska,

Grappig dat jij ook precies op hetzelfde schema loopt als ik. Bedankt voor je reactie!

Groetjes, Marisa

Hallo Marisa,

Ik heb ook het zelfde mee gemaakt dat we dachten dat ik veel
langer zwanger was ik kwam pas met 12 wk er  achter
dat ik zwanger was dus termijn niet meer goed te bereken.
Ik had toen al een buikje en kon mij eigen kleding al niet meer
aan en droeg toen ook zwangerschapskleding.Elke echo
die ik heb gehad lag mij dochter wel 2 wk voor incl gewicht en
lengte.Ik voelde onze dochter ook al met 17 wk voetballen.
En alles leek er op dat ik wel eerder zal bevallen ik liep al
vanaf 32 wk met voorweeen niet alle dagen maar wel 1 keer per week
en soms vakker.En ik was heel erg dik dat iedereen dacht dat
ik een tweeling ging krijgen.En vooral op het laatst paste met 32 wk
niet meer normaal achter het stuur ging niet zo makkelijk want ik
was taxi chauffeur.Alles wees erop dat ik vroeger ging bevallen.
Maar nee hoor ik was 15 mei 2006 uitgerekend en mij dochter is
18 mei 2006 geboren.Maar ik ben gestript en dat gaat normaal pas
met 41 wk omdat je baarmoedermond rijp moet zijn dus wie weet toch
wel langer zwanger geweest.Toen me dochter geboren was ze had
nergens geen huidsmeer meer dus en als je 3 dagen overtijd zou zijn
geweest kan dit bijna niet dus toch langer zwanger geweest.

Dus ik hoop dat je niet al te lang hoeft te wachten als je uitgerekend ben.
O,ja me dochter was wel groot en zwaar dus van daar die grote buik en
veel vruchtwater.Ze was 4080 gr en 52 cm lang en dat voor een meisje.

Groetjes Belinda mama van Marissa 9mnd

Hoi Marisa,

Heb al eerder een keer gereageerd op een berichtje van jou. Als je zelf denkt aan 30  april (door uit te gaan van de eerste dag van je laatste menstruatie) en de vk houdt 18 mei aan als uiterste datum, dan denk ik dat je je verder geen zorgen hoeft te maken. 18 mei zou dan ongeveer over een komen met 42 weken zwangerschap ....... en dat is een normale termijn om aan te houden. Verder weet je toch niet van te voren of de beeb eerder of later dan de uitgerekende datum zal komen. Wat heel belangrijk is, is dat je niet "veel te lang" over tijd zou lopen, want dan zou het kindje het  moeilijk kunnen krijgen. Maar daar hoef je je nu geen zorgen om te maken. Je zou nog met de vk af kunnen spreken om begin mei een echo en CTG te laten maken om te kijken hoe het met de baby gaat.
Enne ......... elke vrouw heeft haar eigen zwangerschap en de ene vrouw groeit en voelt al heel snel in de zwangerschap en de andere vrouw niet. Een gemiddelde ontstaat juist doordat er uiterste zijn naar de ene en naar de andere kant. Dus ik zou dat niet als argument aanhouden om er van uit te gaan dat je dus echt veel langer zwanger zou zijn. Al zou het in jouw situatie wel zo kunnen zijn.

Belinda .......... het hoeft echt niet zo te zijn dat een baby die  geboren wordt met weinig tot geen huidsmeer, dat die baby eigenlijk al ver over de uitgerekende datum geboren zou zijn. Men denkt vaak dat dat wel zo is, maar dat hoeft dus echt niet. Mijn dochter werd 10 dagen voor de uitgerekende datum geboren en had nergens meer huidsmeer zitten. Ze was een hele schone baby en duidelijk klaar om geboren te worden. En er bestond echt geen twijfel over de uitgerekende datum ..... mijn berekening, de berekening van de gyn en de termijnecho kwamen allemaal op dezelfde dag uit.

Groeten, mam van Laura (34w4d)

quote: belinda 23 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-02-2007 13:28:39'));

Hallo Marisa,

Ik heb ook het zelfde mee gemaakt dat we dachten dat ik veel
langer zwanger was ik kwam pas met 12 wk er  achter
dat ik zwanger was dus termijn niet meer goed te bereken.
Ik had toen al een buikje en kon mij eigen kleding al niet meer
aan en droeg toen ook zwangerschapskleding.Elke echo
die ik heb gehad lag mij dochter wel 2 wk voor incl gewicht en
lengte.Ik voelde onze dochter ook al met 17 wk voetballen.
En alles leek er op dat ik wel eerder zal bevallen ik liep al
vanaf 32 wk met voorweeen niet alle dagen maar wel 1 keer per week
en soms vakker.En ik was heel erg dik dat iedereen dacht dat
ik een tweeling ging krijgen.En vooral op het laatst paste met 32 wk
niet meer normaal achter het stuur ging niet zo makkelijk want ik
was taxi chauffeur.Alles wees erop dat ik vroeger ging bevallen.
Maar nee hoor ik was 15 mei 2006 uitgerekend en mij dochter is
18 mei 2006 geboren.Maar ik ben gestript en dat gaat normaal pas
met 41 wk omdat je baarmoedermond rijp moet zijn dus wie weet toch
wel langer zwanger geweest.Toen me dochter geboren was ze had
nergens geen huidsmeer meer dus en als je 3 dagen overtijd zou zijn
geweest kan dit bijna niet dus toch langer zwanger geweest.

Ik ben 3 dagen na de uitgerekende dag bevallen en mn dochter had ook geen huidsmeer meer. Dus dat kan wel!

Groetjes, Kar

hallo marisa,
ook ik dacht 2 weken verder te zijn dan nu mijn uitgerekende datum is.
als ik mijn laatste menstruatie intoets dan komt er 17 mei te staan maar nu is dat 29 mei. ik maak me er niet zo druk om, de VK zei ons meteen dat de celdeling (?) 2 weken stil had gestaan bij de aanleg en daarom loop ik nu 2 weken achter.
ik was ook vroeg met het voelen van de kleine (17 weken) en ik kon mijn kleding na 12 weken ook niet meer aan. maar ach, als met de controle's alles goed is vind ik het ook goed!

groetjes martine (26 weken)

Terug
Bovenaan