Langer zwanger??

hallo,

Totaal onverwacht en ongepland ben ik zwanger. kan er nog steeds niet goed begrijpen/accepteren.

Ik was gister voor eerste keer bij verloskundige. niet echt tijd was er voor me genomen. is veel gesproken. maar mijn vragen totaal niet kunnen stellen.

Volgens berekeningen zou ik 9weken+2dagen zijn.

Nu is gister een echo gemaakt en zou de kleine 5.5cm zijn.

Overal lees ik dat dat een grote is voor in week 11 a 12.

En dat ik nu nog zo op de 2.4cm zou moeten zitten.

Ben ik al langer zwanger? of is het een super grote baby in me. gezien het wel erg afwijkt van de kalenders.

Linda

Hoi linda,

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik denk dat je misschien langer zwanger bent dan je denkt... ik heb een echo gehad met 11.4 weken en de kleine was toen 5.6 cm.  Voor wat mij verteld is groeien alle baby's de eerste 12 weken ongeveer gelijk.

groetjes!

Hoi Linda,

ondanks dat het niet gepland was, toch van harte gefeliciteerd!

Jammer dat de verloskundige niet veel tijd nam voor jouw vragen. Het kan prima zijn dat de berekeningen niet kloppen. Bij mij hielden ze vast aan de regel "eerste dag van je laatste menstruatie", maar ik had een erg lange cyclus en was onregelmatig ongesteld. Dus die berekening klopte bij mij ook totaal niet (wel andersom dan bij jou, in plaats van 11 weken was ik 9 weken zwanger).

De verloskundige vertelde mij ook dat de meeste baby's in de eerste 12 weken ongeveer evenveel groeien en bij de termijnecho (12-weken echo) heeft ze de zwangerschapsduur naar beneden bijbesteld.

Het zou dus best kunnen dat je al wat langer zwanger bent dan wat de berekeningen zeggen!

Dank jullie wel.

Ik heb wel een regelmatige menstruatie cyclus laatste jaar gehad.

Mijn vermoedens zijn dus wel goed. Dat ik waarschijnlijk verder zou zijn.

Is alleen een berekening naar eerste dag laatste periode gemaakt kwa grote was dus geen berekening gedaan.

Mogelijk eerst over 2weken.

Omdat het zo ongepland en eerste is heb ik zoveel vragen en ik heb heb geen idee waar ik ze kan stellen. Moet ik 2weken wachten op volgende afspraak of zou ik ook gewoon bij huisarts kunnen doen. Heb nog geen moederpas.

Terug
Bovenaan