Langzame drinker en geen geduld KDV

Vandaag is mijn negen weken oude zoon voor het eerst de hele dag op het KDV geweest. Ik kwam hem halen en vroeg hoe het gegaan was met eten. Mijn zoon krijgt afgekolfde melk (drinkt tussen de 180 en 200 cc per keer) in een Avent fles met speen 2. Hij doet er altijd vrij lang over. Nou werd er vandaag direct gezegd dat hij wel erg langzaam eet. Hij heeft op zijn eerste fles 30 cc laten staan en op de tweede 60 cc. De leidster zei zuchtend dat ze wel een half uur met hem gezeten had. Thuis zit ik altijd drie kwartier. Ik snap dat dat lang is maar wil wel graag dat mijn zoon goed eet. Heeft iemand een tip, iemand ervaring met een 1 2 3 flesspeen? Mijn vriend vind dat ze het geduld maar op moeten brengen op het KDV maar ik vrees dat we dat niet kunnen vragen. Help!
 
Hi, Tuurlijk kun je wel vragen of ze geduld hebben, maar je kunt thuis ook proberen of een speentje van avent met nummer 3 beter gaat. Dit hebben wij ook gedaan, en dat ging goed. En eerlijk gezegd vindt ik 3 kwartier ook wel erg lang, mij is altijd verteld dat ze toch binnen een kwartiertje het flesje leeg moeten drinken, anders kost het ze ook teveel kracht en moeite dus misschien help je je zoon (en het KDV) door met 2 te starten. Succes!
 
Hoi Jetske,

Nou ik vind ook wel dat ze het geduld op moeten brengen...
Je wilt goede zorg voor je kleintje.. Je betaald er veel te veel voor. Dus dan mag je toch ook wel wat verwachten??!!

Sterkte ermee!

Groetjes
Jeannette
 
hoi,

sorry hoor maar ik vind persoonlijk dat de leidster wel erg raar reageert. Werk zelf op een kdv en ieder kind drinkt anders en is sneller of minder snel.

Het beste is als kinderen minimaal 20minuten over een fles doen. Dat is beter voor de spijsvertering en bevredigt meteen de zuigbehoefte.

Je kan een grotere speen proberen maar als je kindje zelf nog aan de borst drinkt en dan lekker lang zou ik dat niet doen. Want met de borst moet hij meer kracht zetten en gebruiken om goed te drinken en zuigen. Met een groter gat in de fles (dus minder moeite moeten doen) kan hij aan de borst lui worden.

Zelf zou ik vragen of ze er gewoon de tijd voor nemen. Daar zijn ze tenslotte voor en daar betaal jij voor. Straks zal het allemaal een stuk sneller gaan. Maar vraag wat begrip.

Maar dat is puur mijn mening en wat ik vind.

groetjes en succes
 
Ik vind dat je dat wel van ze kan vragen. Jouw kindje is dat zo gewend, dus kdv moet wel een beetje moeite doen om je kindje thuis te laten voelen hoor.

Dat wil niet zeggen dat ik 3 kwartier niet weinig vind. Misschien zit je kindje wel vol? En omdat ie steeds de speentje in z'n mondje heeft, drinkt ie steeds een beetje. Maar het is jouw kindje en jij weet gewoon het beste wat ie nodig heeft.

veel succes
 
Hallo,
je mag zeker eisen dat ze op het kdv rustig de tijd nemen om je kindje te voeden. Zoals al is geschreven, je betaald voor de zorg van je kindje en die hebben zij, natuurlijk wel binnen bepaalde grenzen, te leveren.
Dat je thuis drie kwartier mee bezig bent met voeden is misschien ook wel erg lang maar elk kindje is nu eenmaal verschillend en daar hebben zij dan ook maar rekening mee te houden vind ik.
Maar dat je kindje wat voeding laat staan hoeft niet direct te betekenen dat dat ligt aan de tijd die zij ermee bezig zijn geweest. Het was de eerste dag op het kdv en je kindje doet dan natuurlijk ook enorm veel nieuwe indrukken op wat mischien ook wel invloed heeft op het eetgedrag. Ik zou het de aankomende dagen/weken goed in de gaten houden en dan kun je nog altijd op zoek naar een eventuele oplossing, samen met de vaste beg. op het kdv.
Wb de 1 2 3 speen; deze heb ik ook geprobeerd maar vond het niet prettig. Ons zoontje at erg snel en we hadden de hoop dat we hem hiermee  wat rusitger konden laten eten. Maar helaas, het bleef hetzelfde en ik vond dat ik zo goed moest opletten of de speen wel correct in zn mondje zat dat ik binnen 1 dag weer gewoon nr 2 ben gaan gebruiken. Hij is nu 5,5 mnd en gebruikt nog steeds de nr. 2 speen.
Succes ermee!  
 
Hoi, ik werk op een kdv en ben moeder van 3 kinderen. Ieder kind drinkt verschillend, soms heb je inderdaad kinderen die er wel bijna een uur over doen vboor de fles leeg is. Misschien kan je een grotere speen gebruiken, want een fles mag echt wel eerder leeg zijn, een 1,2 3 speen is wel een grote overgang, het gat is veel groter. Ik zou speen 3 nemen, dan gaat het ook weer niet te vlug. Tuurlijk moet de leidster de tijd ervoor nemen, maar als je alleen op de groep staat en je mag vijf kindjes alleen op de groep hebben (Zoals bij mij) dan mag er ook wel begrip voor opgebracht worden dat en vier kinderen moeten wachten als ze de fles aan jou kindje geeft. Maar ze moeten er zeker niet moeilijk over doen als jou kindje langzaam drinkt, dat heb je soms nou eenmaal en dat is helemaal   niet erg.
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb vandaag wat minder melk in de fles gedaan (20 cc per fes minder) en hem vanmorgen ekker lang laten eten. Hij leek er zelf geen last van te hebben dat hij minder gegeten heeft dus daar ga ik dan maar vanuit. Volgens de berekening 150/180 cc x gewicht delen door voeding moet hij 200 cc hebben. Maar ik lees veel over 115 cc bij borstvoeding. Dan zou hij dus op 140 cc uitkomen! Gister heb ik gekeken hoe lang hij over 140 cc doet en dat is nog een half uur! De eerste 70 cc zijn wel zo op maar daarna gaat hij treuzelen. Ik wil niet dat hij minder krijgt en dan vaker eet want het is verder een heel tevreden kindje. Even over het begrip voor de leidster, ik heb mijn zoontje net weggebracht en dat meisje zat alleen met wel 12 kinderen waarvan er nog zes een fruithapje moesten. Voor haar echt vervelend! Ik denk dat haar collega net even in de keuken was ofzo maar alle bewondering voor haar hoor! En ze nam ook nog de tijd om mijn verhaal aan te horen. Pfff knap hoor!
 
Terug
Bovenaan