Last van bekken

Hoi dames,

Zijn er hier nog meer dames met bekken klachten?

Ik had bij de zwangerschap van Jasmijn (12-02-2008) erg veel last van mijn bekken. Dit begon na de 20 weken en op het laatst kon ik nog amper lopen.
Nu heb ik er weer last van, maar al veel eerder. Ik had er eigenlijk al vanaf het begin wat last van. Het word steeds erger. Ik bedenk me dus wat me nog te wachten staat................pffffffffffffff. Ik heb er nu al zo'n last van en ik ben pas net over de helft.

Wat doen jullie er tegen? Ik volg mensendiecktherapie, maar heb niet echt het idee dat het ook maar een beetje helpt.

Liefs Trudi (mama van Jasmijn 12-02-2008 en brusje 06-12-2009)

Ik had het bij de eerste 2 ook en nu begint het weer (ben 16 weken). Ik doe sinds een jaar pilates en ik kan je dat, voro na de bevalling, echt aanrden. Daar ging het bij mij echt mee over. Er schijnt ook zwangerschapspilates te bestaan. Ze doen oefeningen voor rug, buik en bekken en je houding. Precies wat je nodig hebt om je bekken onder controle te houden.

En verder je houden aan leefregeles: voldoende rust, op tijd op bed, niet tillen (makkelijker gezegd dan gedaan, maar zoek echt alternatieven) en zeker geen scheve belasting van je bekken. Niet sjorren en sleuren bijvoorbeeld. Niet met kind of zware was de trap op lopen. En niet meer op 1 been hangen, als je staat, altijd keurig op 2 benen je gewicht verdelen.

Ik vind het eerlijk gezegd niet makkelijk om me hieraan te houden, maar het helpt wel echt.

Ben toevallig vanmorgen naar de fysio geweest omdat ik deze zwangerschap ook last heb van mijn bekken. Bij mijn vorige twee zwangerschappen eigenlijk helemaal geen last gehad alleen op het laatst een beetje, en na de bevalling van mijn 2e. Van fysio wat oefeningen gekregen moet volgende week weer terug. Dus nog geen idee of het helpt, maar zij zei ook wel dat scheve belasting heel slecht is. En wat ze ook zei was rustig aan doen maar goed dat is makkelijker gezegd dan gedaan met twee kinderen die vakantie hebben.

Ik heb vanaf 14 weken (ben nu 20 weken) last van bekkenpijn, met name de spieren in mijn rug, billen en benen doen pijn na inspanning, zelfs al na 200m lopen. Vaak kan ik 's avonds niet eens zelfstandig opstaan en lopen. Heb een manueel therapeut laten kijken, hij zegt dat ik moet bewegen tot de pijngrens, vervolgens rusten en dan weer bewegen, maar dat is niet makkelijk als je nog fulltime moet werken tot begin november en die pijngrens is steeds wel heel snel bereikt... Ik heb veel respect voor de zwangere moeders met bekkenpijn!
Ik wil ook graag dat een bekkenfysiotherapeut kijkt, ben verwezen door de verloskundige (al hoeft dat officieel niet begreep ik) de afspraak moet nog komen, maar mijn hoop is op haar gericht!!!

Het gaat hier steeds meer achteruit. Krijg steeds sneller en meer pijn........zucht.......... en ik moet nog zolang.............
Wat gek he, dat je steeds meer mensen hoort over bekken klachten....... of hebben jullie dat idee helemaal niet?

Ik heb begrepen dat het sowieso erger word. Met of zonder therapie. Dat je alleen kunt trainen om de spieren wat sterker te maken en om de kans te verkleinen dat je het na de bevalling houd.

Iedereen heel veel sterkte in ieder geval.

Hoi Apfelstrudi (leuke nick, trouwens)
Wat balen dat het steeds erger wordt.

Probeer echt zoveel mogelijk recht op 2 voeten te blijven staan en niet door te zakken naar 1 been. En niet te lang in 1 houding blijven zitten.

ALs het trouwens niet snel genoeg gaat met die verwijzing, moet je gewoon aan de bel trekken hoor. Hoe sneller je erbij bent, hoe beter.

Ik hoor het so wie so al best veel, modat ik het bij de eerste 2 ook al had. Maar ik raad iedereen pilates aan.

Nou, ik ben heel erg blij dat ik bij de bekkenfysiotherapeut ben geweest, ze heeft me erg geholpen. De tip "gewoon doorgaan en niets van de pijn aantrekken" moest ik negeren van de fysio, ze vertelde me dat mensen die dat zeggen waarschijnlijk zelf nog nooit echte bekkenpijn hebben gevoeld. Ik vond het heerlijk erkenning te krijgen. Ik moest om te beginnen liefst 4x per dag plat, deels in de ziektewet en een bekkenband dragen. Ze geeft me tips ten aanzien van bewegen en heeft mijn bekken wat gemobiliseerd en spieren gemasseerd. De boosdoeners bleken voornamelijk zwaar overbelaste spieren, pezen en kapsels rondom het bekken te zijn en door de rust (voor de pijngrens plat, want alleen dan rusten de spieren rond je bekken) en de bekkenband voelt alles nu al veel beter aan.
Het is de bedoeling na een korte periode van rust het bewegen en werken weer op te bouwen.
Ik zou niet weten hoe iemand met kinderen dit allemaal zou moeten doen zonder hulp, maar misschien hebben vrouwen die voor het eerst zwanger zijn wel iets aan deze tips.

Terug
Bovenaan